سابقه خانوادگی مادری آیا احتمال ابتلا به آلزایمر را بالا می برد؟

خط سلامت: سابقه خانوادگی مادری و پدری به طور متفاوتی، خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش می دهد.

سابقه خانوادگی مادری آیا  احتمال ابتلا به آلزایمر را بالا می برد؟

محققان اخیراً کشف کرده‌اند که سابقه خانوادگی فرد، چه از طرف مادر و چه از طرف پدر، می‌تواند نقش مهمی در خطر ابتلا به بیماری‌ آلزایمر داشته باشد.

به گزارش خط سلامت با این حال مطالعه‌ای که در مجله JAMA Neurology منتشر شده است، نشان داد افرادی که سابقه بیماری آلزایمر در سمت مادری خود داشتند، سطوح بالاتری از آمیلوئید، نشانگر زیستی کلیدی این بیماری، را در مغز خود داشتند. این یافته‌ها نشان می‌دهد سابقه خانوادگی مادری ممکن است عامل مهمی در شناسایی افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر برای مداخلات پیشگیرانه باشد.

سابقه خانوادگی از سمت مادر و بالا رفتن ریسک آلزایمر

در این مطالعه، بیش از 4400 بزرگسال بدون اختلال شناختی که بین 65 تا 85 سال سن داشتند، مورد بررسی قرار گرفتند. از شرکت کنندگان در مورد سابقه خانوادگی بیماری آلزایمر، از جمله اینکه آیا یکی از والدین یا هر دوی آنها به این بیماری مبتلا بوده اند، سؤال شد. محققان همچنین از شرکت کنندگان اسکن PET برای اندازه گیری سطح آمیلوئید در مغزشان استفاده کردند. نتایج نشان داد:

سابقه بیماری آلزایمر در سمت مادری با افزایش سطح آمیلوئید در مغز، صرف نظر از سن، مرتبط بود.

سابقه بیماری آلزایمر زودرس در سمت پدر نیز با افزایش سطح آمیلوئید در مغز مرتبط بود.

سابقه بیماری آلزایمر دیررس در سمت پدر با افزایش سطح آمیلوئید در مغز مرتبط نبود.

محققان بر این باورند که این یافته‌ها نشان می‌دهد ژن‌هایی که از مادر به ارث می‌رسند ممکن است نقش مهمی در خطر ابتلا به بیماری آلزایمر داشته باشند. آنها همچنین خاطرنشان کردند این مطالعه فقط یک جامعه کوچک از افراد را نشان می‌دهد و ثابت نمی‌کند که سابقه خانوادگی باعث بیماری آلزایمر می‌شود.

با این حال، این یافته‌ها پتانسیل مهمی برای پیشگیری از بیماری آلزایمر دارند. با شناسایی افراد دارای سابقه خانوادگی قوی بیماری آلزایمر، می‌توان آنها را برای غربالگری و مداخلات پیشگیرانه، مانند آزمایش‌های بالینی، هدف قرار داد.

این مطالعه همچنین تأکید می‌کند که بیماری آلزایمر یک بیماری پیچیده است که احتمالاً ناشی از ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی است. تحقیقات بیشتر برای درک کامل نقش سابقه خانوادگی در این بیماری و توسعه استراتژی‌های موثرتر پیشگیری مورد نیاز است.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان