مغز افراد دوقطبی چگونه آنها را به چالش می کشد؟

خط سلامت: مطالعه جدید نشان می‌دهد نوسانات خلقی بر نحوه تجربه لذت توسط افراد مبتلا به اختلال دوقطبی تأثیر می‌گذارد.

مغز افراد دوقطبی چگونه آنها را به چالش می کشد؟

محققان دانشگاه کالج لندن (UCL) در مطالعه‌ای که در مجله Biological Psychiatry Global Open Science منتشر شده است، نشان دادند تغییرات سریع خلق و خو، حتی آنهایی که فقط چند ثانیه طول می‌کشند، می‌تواند به شدت بر نحوه واکنش مغز افراد مبتلا به اختلال دوقطبی به تجربیات لذت‌بخش تأثیر بگذارد.

به گزارش خط سلامت این مطالعه نشان می‌دهد افراد مبتلا به اختلال دوقطبی بیشتر تحت تأثیر سوگیری خلقی قرار می‌گیرند، به این معنی که خلق و خوی لحظه‌ای آنها بر نحوه تفسیر و واکنش آنها به رویدادها، از جمله تجربیات لذت‌بخش، تأثیر می‌گذارد.

بررسی مغز افراد مبتلا به دوقطبی

محققان با استفاده از تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی (fMRI) فعالیت مغز 21 فرد مبتلا به اختلال دوقطبی و 21 فرد سالم را در حین انجام یک بازی کامپیوتری که شامل برد و باخت بود، بررسی کردند.

نتایج نشان داد در هر دو گروه، فعالیت در اینسولا قدامی، ناحیه‌ای از مغز که با حالات خلقی گذرا مرتبط است، در طول دوره‌های حرکت خلقی مثبت (زمانی که فرد بردهای متوالی را تجربه می‌کرد) افزایش یافته است.

با این حال، فقط در افراد مبتلا به اختلال دوقطبی، حرکت خلقی مثبت با افزایش فعالیت در جسم مخطط، ناحیه‌ای از مغز که به پاداش و لذت مرتبط است، همراه بود.

علاوه بر این، محققان دریافتند که ارتباط بین اینسولا قدامی و جسم مخطط در افراد مبتلا به اختلال دوقطبی ضعیف‌تر است. به این معنی که آنها در جداسازی "خلق و خوی" خود از ادراک پاداش ها مشکل بیشتری داشتند.

محققان بر این باورند که این یافته‌ها می‌تواند به توضیح چرخه‌های خلقی که در افراد مبتلا به اختلال دوقطبی شایع است، کمک کند. در این چرخه‌ها، خلق و خوی فرد می‌تواند به شدت افزایش یا کاهش یابد و منجر به رفتارهای تکانشی و خطرناک شود.

دکتر هستیا مونینگکا، یکی از نویسندگان این مطالعه، می‌گوید: ما فکر می‌کنیم که این یافته‌ها می‌تواند به ما کمک کند تا در نهایت از مداخلات فعلی که بر تنظیم خلق و خو به قیمت کاهش تجربیات لذت‌بخش تمرکز دارند، فراتر برویم. در عوض، ما به دنبال مداخلات جدیدی هستیم که به افراد مبتلا به اختلال دوقطبی کمک کند تا خلق و خوی خود را به طور موثرتری از ادراک و تصمیم‌گیری خود جدا کنند.

این مطالعه جدید گامی مهم در درک نحوه تأثیر اختلال دوقطبی بر مغز و تجربه لذت است. این امر می‌تواند به توسعه درمان‌های جدید و مؤثرتر برای این بیماری کمک کند.

یافته‌های کلیدی

تغییرات سریع خلق و خو، حتی آنهایی که فقط چند ثانیه طول می‌کشند، می‌تواند به شدت بر نحوه واکنش مغز افراد مبتلا به اختلال دوقطبی به تجربیات لذت‌بخش تأثیر بگذارد.

افراد مبتلا به اختلال دوقطبی بیشتر تحت تأثیر سوگیری خلقی قرار می‌گیرند، به این معنی که خلق و خوی لحظه‌ای آنها بر نحوه تفسیر و واکنش آنها به رویدادها، از جمله تجربیات لذت‌بخش، تأثیر می‌گذارد.

حرکت خلقی مثبت با افزایش فعالیت در جسم مخطط، ناحیه‌ای از مغز که به پاداش و لذت مرتبط است، در افراد مبتلا به اختلال دوقطبی همراه بود.

ارتباط بین اینسولا قدامی و جسم مخطط در افراد مبتلا به اختلال دوقطبی ضعیف‌تر است.

این یافته‌ها می‌تواند به توضیح چرخه‌های خلقی که در افراد مبتلا به اختلال دوقطبی شایع است، کمک کند.

پیامدهای بالقوه

این مطالعه می‌تواند به توسعه درمان‌های جدید و مؤثرتر برای اختلال دوقطبی کمک کند.

مداخلات جدید می‌توانند بر کمک به افراد مبتلا به اختلال دوقطبی در جداسازی "خلق و خوی" خود از ادراک و تصمیم‌گیری خود تمرکز کنند.

این امر می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به اختلال دوقطبی کمک کند.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان