ازدواج بی سر و صدا به چه ازدواجی گفته می شود؟

خط سلامت:طلاق عاطفی یکی از مشکلات رایج زوجین است. در طلاق عاطفی زوجین به طور رسمی از یکدیگر جدا نمی شوند ولی هیچ ارتباط عاطفی و حسی بین آنها باقی نمی ماند.

ازدواج بی سر و صدا به چه ازدواجی گفته می شود؟

طلاق عاطفی زمانی رخ می دهد که جدایی جسمی، روانی، روحی و روانی بین همسران با وجود اینکه در یک خانه زندگی می کنند و وظایف زناشویی خود را انجام می دهند، رخ می دهد .

به گزارش خط سلامت طلاق عاطفی آسیب بسیار زیادی به فرزندان وارد می کند. در این مطلب به بررسی علل طلاق عاطفی و آسیب های آن پرداخته شده است.

عوامل بوجود آمدن طلاق عاطفی 

عدم درک صحیح رفتار

گفتار طرف مقابل

عدم آگاهی

شناخت کافی از روحیات طرف مقابل

بی‌ علاقگی و سردی نسبت به طرف مقابل

همه از خانه ‌ای که طلاق عاطفی در آن اتفاق افتاده فرار می کنند

در اکثر خانواده هایی که در آنها طلاق عاطفی رخ می دهد افراد خانواده نسبت به خانه خود حس تعلق خاطری که باید داشته باشند را ندارند. آنچه سبب فراری دادن افراد از خانه می شود فضای سرد، بی‌ روح و سکوت خالی از شور و نشاط در خانه است.

کودکان به واسطه عدم دریافت حس امنیت و آرامش در خانه، تمایل بیشتری به گذراندن وقت خود در بیرون از آن و با دوستان خود دارند.

 وجود جامعه ای نا امن که آماده پذیرش این گونه افراد است سبب می شود:

این کودکان به استفاده از مواد مخدر، ارتباط‌ های ناسالم و نامشروع و انجام کارهای خلاف و غیرعرف گرایش پیدا کنند و در نهایت به خود و جامعه آسیب وارد کنند و آنچه دریافت می کنند جز افسردگی و فرو رفتن در خود نیست.

چنین کودکانی به واسطه نداشتن الگوی مناسب در آینده در صورت تشکیل زندگی جدید با مشکلاتی شبیه مشکلات والدین مواجه خواهند بود.

گله و توهین

نقطه آغاز اکثر طلاق های عاطفی شکایت و گله ‌گذاری زوج‌ ها نسبت به یکدیگر است در واقع مشکل اساسی از زمانی آغاز می شود که انتظارات مطرح شده در رابطه برآورده نمی‌ شود و به بیان ساده تر نیازهای دو طرف از یکدیگر تأمین نمی ‌شود.

زمانی که انتظارت مطرح شده در مرحله قبل به آرامی طرح ولی برآورده نشود در این مرحله که به نام نزاع زناشویی شناخته می شود با صدای بلند و داد و بیداد خود را نشان می دهد و آرامش نسبی جای خود را به خشم می ‌دهد و این خشم خود را به شکل‌ های گوناگون بروز می دهد.

خشم درونی با صدای بلند، پرتاب کردن وسایل و برخورد فیزیکی‌ توام با توهین و تحقیر خود را نشان می دهد.

در این مرحله که اوج اختلاف‌ ها است دیوار سکوت بین زن و شوهر ایجاد می شود و این به معنای شنیده نشدن و نادیده گرفتن است.

به عبارتی طرفین در مقابل یکدیگر ناتوان شده و هر کدام به دنیای درونی خود پناه می برند و دیگر اهمیتی به طرف مقابل نمی ‌دهند.

این مرحله تا آنجا می رسد که برای یکدیگر تنها نقش هم‌ خانه را بازی می‌ کنند و اوج آن زمانی است که حتی جای خواب خود را از یکدیگر جدا می ‌کنند.

علت طلاق عاطفی

طلاق عاطفی در هر سنی و در هر شرایطی رخ می دهد، شرایط ایجاد طلاق عاطفی در خانواده ها با هم متفاوت است.

بیشترین میزان طلاق عاطفی در سال‌ های اول ازدواج رخ می ‌دهد، در واقع زمانی که بچه‌ ها به جمع خانواده‌ اضافه می شوند، زوجین سرگرمی بیشتری نسبت به قبل دارند و وقوع طلاق عاطفی کمتر احتمال دارد رخ بدهد ولی به مرور زمان و با بزرگ ‌تر شدن بچه‌ ها احتمال طلاق عاطفی بیشتر و پررنگ تر می ‌شود.

زندگی زناشویی در طول مسیر دارای هدف ‌هایی است و هنگامی که این هدف‌ ها به حداقل برسد باید انتظار طلاق عاطفی را داشت.

بیماری جسم و روح

افرادی که وارد مرحله طلاق عاطفی می شوند، به خود و سلامت فردی بی ‌توجه می ‌شوند. حتی میزان توجه و اهمیت آنها به سلامت دیگر افراد خانواده کم می شود.

از انجام وظایف خود به درستی سر باز می زنند و مسئولیت‌ های خود را با سردی و بی تفاوتی بدون هیچ میل و رغبیتی برای سایر افراد خانواده انجام می دهند. این مهمترین علت طلاق عاطفی است.

این موضوع سبب می شود مشکلات دو برابر شده و آشفتگی روحی و ذهنی به آشفتگی ظاهری پیوند خورده و اوضاع را بدتر کند.

در حقیقت شخص از نظر روحی در شرایطی است که هیچ تمایلی برای شاد بودن یا حضور در جمع‌ های شاد را نداشته و ترجیح می دهد تنها باشد و به تدریج دچار افسردگی می شود. 

اختلاف سنی و طلاق عاطفی

یکی از قوانینی که در اکثر ازدواج ها رایج است بالا بودن سن مرد نسبت به زن است این نکته نیز حائز اهمیت است که نباید این اختلاف بیش از ۷ تا ۱۰ سال باشد و علت آن این است که اگر این اختلاف زیاد باشد دو طرف در دو دنیای متفاوت و در دو مرحله متفاوت از زندگی قرار خواهند گرفت و درک صحیحی از دنیاهای یکدیگر ندارند. سن از دیگر علت طلاق عاطفی می باشد.

اگر سن زن از مرد بیشتر باشد به این دلیل که زنان زودتر از مردها به سن بلوغ می ‌رسند و مسائل را زودتر می‌ فهمند و از لحاظ بدنی زودتر آماده پذیرش همسر می ‌شوند دچار مشکلاتی در رابطه می شوند.

در این نوع رابطه نگرانی مداوم زن برای از دست دادن همسر و حسادت در مواردی که مرد با زن هایی کوچک تر و زیباتر برخورد می کند سبب ایجاد شک و سوءظن در زن شده که باعث بروز مشکلاتی می شود که در نهایت مرد را به این سمت سوق می دهد که نباید با زنی بزرگتر از خود ازدواج می کرده.

پس از آن زوجین از یکدیگر فاصله می گیرند و هر کدام در پی نیمه گمشده می گردند و از انتخاب خود احساس پشیمانی دارد، در این گونه موارد زوج ها از لحاظ روحی از یکدیگر فاصله گرفته و طلاق عاطفی رخ می دهد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان