سیاه و سفیدهای روابط مادران و فرزندان ناتنی

خط سلامت :گاهی افراد درگیر روابطی می شوند که نوع مواجهه با آن را آموزش ندیده اند. یکی از این روابط، روابط بین مادران و فرزندان ناتنی است.

سیاه و سفیدهای روابط مادران و فرزندان ناتنی

 اغلب مادران ناتنی چالش های زیادی را در رابطه با فرزندان ناتنی تجربه می کنند. آگاهی از برخی مسائل تاثیرات مثبتی در رابطه مادران ناتنی با فرزندان ناتنی می گذارد.

به گزارش خط سلامت در این مطلب روابط مادران ناتنی با فرزندان ناتنی بررسی شده است.

در این روابط مادران ناتنی اغلب سردرگم هستند و کنترل کمی بر اوضاع و شرایط دارند. در رابطه با فرزند ناتنی مانند هر گونه رابطه دیگری انسان تنها بر آنچه که انجام می‌ دهد و نوع رفتار خود تسلط کامل خواهد داشت.

بر همین اساس مادران ناتنی سرمایه‌ گذاری عاطفی خود را در رابطه با فرزند ناتنی کاهش می‌ دهند و گاهی عقب ‌نشینی می‌ کنند تا از خود در برابر نا امیدی، یأس و اندوهی که از بی ‌تفاوتی و رفتار غیر قابل پیش‌ بینی فرزند ناتنی ناشی می ‌شود، محافظت کنند. 

هیچ حسی در دنیا برای افراد ناراحت‌ کننده ‌تر از این نیست که از سوی فرزندی که با تمام وجود و احساس به او عشق داده‌ شده، پس زده شوند، اما مادران ناتنی باید به این باور برسند که این رفتار فرزندان ناتنی عمدی نیست.

آن دسته از مادران ناتنی که خود صاحب فرزند هستند به خوبی می‌دانند که گاهی فرزندان خودشان رفتار‌های ناراحت ‌کننده ‌ای نشان می ‌دهند و به دلایل خنده‌ دار و ناچیز پرخاش و بی ‌اعتنایی می‌ کنند، اما روابط با فرزندان تنی در برابر اینگونه چالش ‌ها و تنش ‌ها مقاوم می‌ ماند به دلیل آنکه مادر بی‌ اعتنایی و خشم فرزند را به راحتی فراموش می ‌کند زیرا می‌ داند فرزند دیر یا زود به سمت او بازمی‌ گردد و این امنیتی است که در رابطه مادرناتنی و فرزند ناتنی وجود ندارد.

مادر ناتنی وقتی با خشم و بی ‌احساسی فرزند ناتنی مواجه می‌ شود قبل از هر چیز خود را سرزنش کرده و مدام با خود فکر می ‌کند چه رفتاری از او سر زده یا چه اشتباهی کرده است که فرزند ناتنی‌ به او بی ‌توجهی و بی ‌اعتنایی می‌ کند.

مادران ناتنی باید بدانند گرچه نظارت و ارزیابی در مورد اینکه چه رفتار درست یا نادرستی انجام داده ‌اند مفید است، اما باید از خود تنبیهی و خود سرزنشگری زیاد پرهیز کنند.

صبر 

مادران ناتنی باید اجازه دهند رابطه عاطفی با فرزند ناتنی روند طبیعی خود را طی کند. از عجله پرهیز کنند و صبر کنند تا فرزندان ناتنی، به سمت آنها بیایند. آنها باید در‌های قلب خود را باز بگذارند و صبر داشته باشند.

اغلب مادران ناتنی انتظارات غیر واقع‌ بینانه‌ ای درخصوص رابطه عاطفی با فرزند ناتنی دارند و در ذهن خود رابطه ‌ای زود هنگام و سرشار از محبت و صمیمت را تصور می‌ کنند، اما حدود چهار الی هفت سال زمان لازم است تا اینگونه روابط پایدار و تحکیم شود.

مادران ناتنی باید بدانند حتی بعد از گذشت هفت سال یا بیشتر مواقعی پیش می ‌آید که فرزندان ناتنی رفتار‌هایی نشان می ‌دهند که غیرقابل پیش ‌بینی است.

اتفاقاتی مثل فارغ ‌التحصیل شدن، ازدواج، صاحب فرزند شدن و... زندگی مادران ناتنی را دستخوش چالش و تنش می کند، پس باید با آگاهی و واقع‌ بینی و صبر با این وقایع برخورد کرد.

زنگ خطر‌های مادر واقعی برای مادر ناتنی

بیشتر کودکان خواهان شادی مادران هستند. این تصور که رابطه عاطفی کودک با مادرناتنی، مادرواقعی‌ را ناراحت می کند، باعث می‌ شود کودکان از اینکه با مادرناتنی رابطه حسنه ‌ای داشته باشند احساس گناه و از نزدیک شدن به آنها پرهیز کنند. 

مرز‌های تعریف شده 

یکی از بهترین راه ‌ها برای کنار آمدن با مشکلات خانواده ناتنی یا حتی فراتر از آن لذت بردن از روابط سالم در خانواده ناتنی این است که مادران ناتنی به سلامت فیزیکی و روحی خود اهمیت بدهند. یک راه کار برای سلامت روحی این است که مرز‌های خود را تعریف کنند.

مرز‌های هر انسانی از آرزو ها، رفتار ها، فعالیت‌ ها و افکار او تشکیل شده است. وقتی مادران ناتنی به جای اینکه هویت خود را دستخوش چالش‌ ها و تنش‌ ها کنند و به مرز‌های خود پایبند باشند، به مرور زمان و با صبر توسط فرزندان ناتنی پذیرفته می ‌شوند و ریشه‌ های یک رابطه مطلوب و قابل پیش ‌بینی با آنها پی ‌ریزی می‌ شود.

روانشناس بالینی

یکی دیگر از مؤثرترین راه کار‌ها برای داشتن یک رابطه خوب در خانواده ناتنی کمک گرفتن از روانشناس بالینی در این زمینه است، زیرا روانشناسان این حوزه مواردی را در نظر می‌ گیرند که از نگاه مادران ناتنی دور مانده است.

سازگاری در خانواده‌ های ناتنی که فرزند زیر ۱۰ سال دارند بسیار بیشتر از سازگاری در خانواده‌ هایی است که فرزندان ناتنی ۱۰ سال و بالاتر از ۱۰ سال دارند.

زمانی که فرزندان در سن بلوغ و نوجوانی هستند با چالش‌ های بسیاری مواجه می‌ شوند، زود رنج هستند و به طور طبیعی به جدایی فیزیکی و هیجانی از خانواده و والدین گرایش دارند، چرا که به دنبال تشکیل هویت می‌ باشند.

این جدایی عاطفی و فیزیکی نوجوان در یک خانواده تنی، هرچند تنش ‌برانگیز می باشد، اما در خانواده ناتنی زنگ خطر بزرگی برای مادرناتنی محسوب می ‌شود و کمتر قابل پذیرش است. به دلیل اینکه در خانواده ناتنی روابط نوپا و بسیار حساس و شکننده است.

بنابراین سن فرزندان تأثیر بسیار زیادی بر نوع تجربیاتی که یک مادرناتنی از سر می ‌گذراند خواهد داشت. همچنین سن فرزندان بر سطح سازگاری خانواده ناتنی مؤثر است.

سن تنها یکی از مواردی است که بر سازگاری و رابطه بهینه خانواده ‌های ناتنی تأثیر دارد. آگاهی از این موارد برای مادران ناتنی ضروری است و به بهزیستی و سازگاری آنان کمک خواهد کرد.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان