این افراد در شکل گیری شخصیت از همه مهم ترند

خط سلامت: خانواده تأثیر بسزایی در رشد شخصیت کودک دارد. تأثیر خانواده در جنبه های مختلفی مانند عزت نفس، ادراک از خود، رفتار، ارتباطات، اعتماد به نفس شخصی و استقلال دیده می شود .

این افراد در شکل گیری شخصیت از همه مهم ترند

خانواده ها تأثیر عمیقی بر زندگی ما دارند و رشد، ارزش ها و روابط ما را شکل می دهند .

به گزارش خط سلامت پویایی مثبت خانواده می تواند رشد سالم و عزت نفس مثبت را تقویت کند، در حالی که پویایی منفی خانواده می تواند به پریشانی روانی و پیامدهای منفی منجر شود.

روابط مثبت با خانواده

 بسیاری از مطالعات نشان داده اند روابط مثبت با خویشاوندان منجر به عادات مثبت بیشتری در زندگی بعدی می شود مانند مراقبت بهتر از خود و انتخاب غذاهای سالم .

در مقابل روابط منفی که باعث استرس می شود می تواند منجر به عادات غذایی ناسالم و خودمراقبتی فیزیکی ضعیف شود.

خانواده بیشترین تاثیر را در تربیت فرزندان دارد. تاثیر خانواده در ابعاد مختلف زندگی فرزندان دیده می شود که در آینده آنها موثر است. در زیر تاثیر خانواده در ابعاد مختلف زندگی و شخصیت افراد بررسی شده است.

اهمیت خانواده در ازدواج

خانواده نقش بسزایی در ازدواج فرزندان و الگوهای رفتاری که آنها در زندگی مشترک خود ایفا می‌ کنند، دارد. به همین خاطر است که بسیاری از افراد برای اینکه به شناخت و درک بهتری از همسر آینده خود دست یابند به روابط او با خانواده‌ دقت می‌ کنند.

از نظر علمی خانواده از طریق سبک‌ های ارتباطی و نحوه پرورش دلبستگی الگوهای رفتاری را در فرد شکل دهد که در چگونگی برقراری روابط عاطفی بعدی او اثر می گذارد.

علاوه بر موارد ذکر شده خانواده در روند ازدواج نقش تسهیل گر را دارد. چرا که خانواده سالم با آموزش نحوه درست تصمیم ‌گیری و کمک به فرزندان در مسیر استقلال خواهی مقوله ازدواج را برای افراد آسان‌ تر می‌ کند. اما بسیاری از خانواده‌ ها به دلیل تعارضات درونی، ازدواج اعضا را با مشکل مواجه می‌ کنند.

این خانواده‌ ها استقلال اعضای خود را نمی پذیرند، در نتیجه دائماً در زندگی فرزندان دخالت می‌ کنند. گاهی به دلیل کمبود مهارت ‌های ارتباطی حمایت ‌های عاطفی کافی را برای فرزندان فراهم نمی کنند. 

نقش خانواده در شکل گیری شخصیت 

خانواده اولین منبع یادگیری برای انسان است و در مسیر زندگی نقش تعیین کننده ‌ای دارد. نهاد خانواده از دو طریق بر افراد تأثیر می‌ گذارد، اول از طریق انتقال ژن‌ ها و دوم از طریق اعمال روش ‌های تربیتی و سبک‌ های فرزند پروری.

خانواده در انتقال ژن‌ ها اختیار و اراده‌ ای از خود ندارد اما سبک تربیتی که در پیش می ‌گیرد از همان ابتدای نوزادی بر کودک تأثیر می‌ گذارد و در طول زندگی با او خواهد بود.

بخش مهمی از شخصیت افراد که در دوران بزرگسالی نمایان می ‌شود حاصل سبک‌ های تربیتی و تعاملی خانواده در دوران کودکی و نوجوانی است.

ویژگی ‌های شخصیتی در طول سال‌ ها به تدریج تثبیت می‌ شوند و به همین خاطر تغییر آنها در بزرگسالی کار مشکلی است. بسیاری از افرادی که در دوران اولیه زندگی ارتباط مناسبی با والدین خود نداشته‌ اند در آینده علائمی از اختلالات شخصیت از خود بروز می‌ دهند.

اهمیت خانواده در سلامت روان فرزندان

افرادی که از سلامت روان مناسبی برخوردارند در خانواده‌ های سالمی پرورش ‌یافته‌ اند. مادر یا پدری که دچار مشکلات روحی باشد مراقبت‌ های لازم را از فرزند خود به عمل نمی آورد و از همین طریق مشکلات خود را به کودک منتقل می‌ کند.

اختلالات روانی تا حدی ژنتیکی است. جدا از روش‌ های تربیتی میزان بروز اختلالاتی نظیر اختلالات اضطرابی و افسردگی در کسانی که سابقه این مشکلات در بستگان درجه یک آنها وجود دارد بیشتر از دیگران است.

نقش خانواده در اعتیاد

به دلیل ویژگی‌ های فرهنگی خانواده‌ های ایرانی نقش این نهاد در بروز اعتیاد فرزندان بیش از سایر کشورها است. برای مثال جدایی فرزندان از والدین نسبت به کشورهای غربی بسیار دیرتر اتفاق می‌ افتد و حتی پس از جدایی فرزندان، روابط با والدین بیشتر حفظ می‌ شود.

نه تنها نقش خانواده در ابتلای فرد به اعتیاد پر رنگ است بلکه در مسیر ترک بسیار اهمیت دارد. به همین خاطر روانشناسان در روش‌ های جدید برای ترک اعتیاد جلسات متعددی برای مشاوره خانواده برگزار می ‌کنند.

نقش خانواده در بروز مشکلات و اختلالات جنسی

ناهنجاری‌ های جنسی در جوانان و نوجوانان یکی از مهم‌ ترین مشکلاتی است که امروزه خانواده و جامعه را به خطر می ‌اندازد. مشکلات هویت جنسی، اختلالات و کژکاری جنسی از جمله مسائلی است که امروزه بسیاری از خانواده ها با آن درگیر هستند. خانواده‌ هایی که در تربیت جنسی فرزندان به خوبی عمل کرده‌ اند فرزندان آنها در مقایسه با خانواده‌ های بی‌ تفاوت، از مشکلات جسمی، روانی و اجتماعی کمتری برخوردار هستند.

بیشتر اختلالات در خانواده‌ هایی به چشم می‌ خورد که در آنها مسائل جنسی به شدت سرکوب شده و یا خانواده‌ هایی که آزادی جنسی بسیار زیاد به فرزندان داده می‌ شود.

در هر دوی این سبک‌ ها افراط و تفریط به چشم می‌ خورد، در خانواده‌ های دسته‌ اول نیاز جنسی و مسائل روانی جنسی در دوران مختلف رشدی بسیار نادیده گرفته می‌ شود و در صورت مطرح شدن سؤالات جنسی پاسخ‌ ها نه تنها مناسب نیستند، بلکه گاهی پاسخ والدین با پرخاش و عصبانیت همراه است.

در خانواده‌ های دسته دوم اطلاعات جنسی در سنینی که نباید و یا بیشتر از آنچه که باید به کودکان داده شود ارائه می ‌شود. البته لازم به ذکر است خانواده تنها بخشی از جامعه است و موضوع تربیت جنسی به مدارس و دیگر مراکز آموزشی مربوط می ‌شود. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان