کلید حل مشکلات خانوادگی چیست؟

خط سلامت : در همه خانواده ها مشکلات و تعارضاتی به وجود می آید. مهم ترین موضوع یادگیری روش حل مشکلات است. اعضای خانواده با آگاهی و کمک به یکدیگر قادر اند مشکلات را حل کنند.

کلید حل مشکلات خانوادگی چیست؟

 به‌ طورکلی تنش‌ در خانواده برای همه اعضا حاوی مشکلات عاطفی است و اگر با آن مقابله نشود در شکل ‌گیری شخصیت افراد تأثیر می‌ گذارد. کودکان بیش از دیگران از این تنش‌ ها آسیب می‌ بینند اما این به معنای آن نیست که افراد بزرگسال در معرض خطر نیستند.

به گزارش خط سلامت اغلب اینگونه به نظر می ‌رسد که بحران‌ های خانوادگی قابل حل و رفع نیستند اما اگر اعضای یک خانواده خواهان رفع مشکلات ارتباطی باشند قادر اند خانواده ‌ای کارآمد داشته باشند.

حل مشکلات خانوادگی 

راه ‌حل بحران‌ ها در خانواده ‌های ناکارآمد در چند حرکت اساسی نهفته است. افراد با کنار گذاشتن خود خواهی ‌ها و تمایلات فردی قدم مهمی را برای حل مشکلات بر می دارند.

چیزی که اعضای یک خانواده پر مسئله به آن نیاز دارند پذیرش مسئولیت‌ های فردی است. آنها باید یاد بگیرند صرف نظر از اینکه چه کسی در خانواده مقصر است مسئولیت مشکلات را بپذیرند و در عین حال مشکلات را با همکاری و همدلی رفع و رجوع کنند.

با این حال در مواردی تشخیص یک خانواده ناکار آمد دشوار است زیرا برخی از رفتارهای حاوی خشونت و مشکلات عاطفی و بد رفتاری‌ ها به عنوان رفتار های طبیعی و الگوهای پایه معرفی شده ‌اند. 

اصلاح 

برای بهبود روابط در خانواده ناکار آمد باید پایانی بر رفتار و اعمال آسیب ‌رسان در نظر بگیرند. 

همه اعضای خانواده باید به این نتیجه مشترک برسند که وضعیت روابط عاطفی و احساسی در خانواده به درستی پیش نمی ‌رود و باید آن را اصلاح کرد. 

مشارکت خانواده

مشکلات خانواده ناکارآمد فقط به دست یک نفر حل نمی‌ شود. هر کدام از اعضای خانواده نقشی در تغییر وضعیت نامناسب دارند. به عبارت دیگر برای حل مشکلات باید دست به یک اقدام جمعی بزنند. از اعضای خانواده بخواهند در رفع تنش ‌ها همراهی کنند. 

پرهیز از روابط ناکار آمد 

مشکل اساسی در خانواده ‌های ناکار آمد عدم پذیرش مسئولیت فردی است.

چیزی که باعث می ‌شود مشکلات در خانواده حل نشود تلاش اعضای خانواده برای یافتن مقصر است. بنابراین برای حل مشکل در روابط، صرف نظر از اینکه چه کسی مقصر است به دنبال راه‌ حلی برای رفع آن باشند.

اعضاء نقش خود را بپذیرند و دیگران را تشویق کنند تمرکز خود را بر روی حل مشکل قرار بدهند. اعضای خانواده خود را برای اصلاح رفتارهای ناکارآمد ترغیب کنند. اگر رفتار نامناسبی را در خود شناسایی کرده‌ اند آن را اصلاح کنند.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان