اهمیت شگفت انگیز فعالیت مغز در خواب

خط سلامت: در واقع، مغز و بدن به طور قابل توجهی هنگام خواب فعال می مانند. یافته‌های اخیر نشان می‌دهد خواب نقش خانه‌داری را ایفا می‌کند که سمومی را که هنگام بیداری در مغز ایجاد می‌شوند، از بین می‌برد. همه به خواب نیاز دارند، اما هدف بیولوژیکی آن یک راز باقی مانده است.

اهمیت شگفت انگیز فعالیت مغز در خواب

اگرچه از نظر تاریخی اعتقاد بر این بود خواب یک فرآیند غیرفعال اما ضروری برای عملکردهای سالم بدن است، اکنون مشخص شده است فعالیت مغز در طول خواب ادامه دارد.

به گزارش خط سلامت در واقع تصور می شود فعالیت مغز در خواب چند نقش مهم در حفظ سلامت جسمی، عاطفی و روانی ایفا می کند.

فعالیت های مغز در زمان خواب

 نتیجه آخرین تحقیقات انجام گرفته درباره فعالیت های مغز انسان در زمان استراحت خواب نشان می دهد حتی در لحظه های بی تحرکی و آرامش نیز ، سیستم عصبی در تلاش است تا زمینه ارتباط اجتماعی را مساعد کند .

این تحقیق توجیه مساعدی برای ، نیاز افراد به سرگرم شدن با شبکه ای اجتماعی مختلف حتی در زمان استراحت شان است. نتیجه پژوهش های موسسه تحقیقاتی یو سی ال آ نشان می دهد که  اکثر افراد در جوامع مختلف به عضو شدن در شبکه های اجتماعی بسیار علاقه مند بوده و با رد و بد کردن اطلاعات در شبکه های اجتماعی مجازی رفع خستگی می کنند ، تا حدودی به عملکرد مغز و همچنین استراحت مغز باز می گردد .

استراحت

متیو لیبرمن استاد دانشگاه روان شناسی یو سی ال آ ادامه می دهد مغز انسان سیستم پیچیده ای است که در لحظه های استراحت و حتی در خواب نیز ، انسان را برای حضور در اجتماع و برقراری مهارت های اجتماعی آماده می کند . در واقع می توان گفت ماهیت ارتباط اجتماعی فعال در مغز ، اساس بیولوژیکی دارد .

تحقیقات 20 سال اخیر نشان می دهد ، مغز انسان شامل شبکه پیچیده ای است که در زمان خواب بسیار فعال بوده و مسئولیت پردازش و غربالگری اطلاعات را به عهده دارد  ، اما این تحقیقات اخیر خبر از مهم ترین فواید فعالیت مغز به هنگام استراحت مغز  رخ می دهد که بخش بیشتر آن به زندگی اجتماعی ما باز می گردد .

متیو لیبرمن توضیح می دهد ،  انسان در زمان استراحت مغز ، بر رفتار متقابل فرد با محیط تمرکز می کند و جهان را از دریچه ارتباطات متقابل و پیوندهای اجتماعی می نگرد .

مشاهداتی که از طریق فناوری اف ام آر آی بر مغز گروهی از افراد ، انجام شده است  نشان می دهد ، در لحظه های استراحت و آرام گرفتن ، بخش هایی از مغز که مسئول ارتباطات بین فردی و قضاوت های اجتماعی است بسیار فعال تر است از بخش هایی است که وظیفه فرآیند حل مسئله یا تصمیم گیری را به عهده دارند .

بازیابی خاطرات

ابداع فناوری نوین استفاده همزمان از نور و علم ژنتیک ، گامی تازه را برای بازیابی خاطرات از دست رفته در بیماران مبتلا به آمنزیا برای محققان پیش رو قرارداده است .

پژوهشگران موسسه تحقیقاتی ماساچوست به این نتیجه رسیده اند ، که خطرات در افراد مبتلا به فراموشی مرضی که معمولا در اثر سانحه یا ضربه اتفاق می افتد از بین نرفته و می توان آن ها را دوباره بازیابی کرد .

فعال کردن سلول های مغزی با کمک نور روشی است که به کمک آن ، دانشمندان موفق به باز آفرینی مجدد خاطرات در این بیماران شده اند .

استرس و آلزایمر

به گزارش محققان  این موسسه ،اگرچه  دانشمندان در سال های اخیر به دنبال روشی برای کمک به بیماران مبتلا به فراموشی ناشی از استرس ، و اختلالاتی نظیر آلزایمر که در اثر تخریب سلول های مغز اتفاق می افتد بودند اما  اعتقاد داشتند ، پس از آسیب دیدن سلول های مغز خاطرات ذخیره شده نیز ازبین می روند  و نتیجه این تحقیقات منجر به ارائه تئوری اطلاعات ذخیره شده و تخریب سلول های مغزی شد که تحقیقات جدید این تئوری رارد کرد و نشان داد ، آمنزیا را می توان اختلالی در بازیابی  اطلاعات دانست که با فن آوری های جدید قابل حل است .  

از طرف دیگر دانشمندان محققان ماساچوست بر پایه تحقیقات پیشین که نشان داد ، بخشی از شبکه  مغز در فرآیند به خاطر سپاری حافظه فعال شده و تغییرات فیزیکی و شیمیایی  را در نورون ها منجر می شود که با عوامل محیطی مانند نور یا رایحه خاص فعال تر می شوند ، روش نوینی برای باز آفرینی اطلاعات از بین رفته ابداع کردند .

فعالسازی دوباره مغز

برای نخستین با ر محققان با کمک  تکنیک های اپتوژنتیک، پروتئینی را به هیپوکامپ مغز اضافه و با کمک نور ، نورون های این بخش را فعال تر کردند که این مسئله منجر به تغییرات شیمیایی در نورن های مغز و به دنبال آن افزایش فعالیت های یادگیری و یادسپاری در مغز شد.

محققان موفق شدند سلول هایی که در تثبیت حافظه  نقش دارند را به وسیله روش اپتوژنتیک ،فعال کنند، اما در تحقیقات نوین، پژوهشگران گامی فراتر نهاده و موفق شده اند با تقویت ارتباطات سیناپس ها ، در مغز موش های آزمایشگاهی ، راز ازبین رفتن خاطرات در بیماران مبتلا به آمنزیا را کشف و خاطرات را گذشته را باز آفرینی کنند.  برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان