درد بی نام و فقدان مبهم را چه افرادی تجربه می کنند؟ + از این درد به خود پیچیده اید؟

خط سلامت: از دست دادن مبهم می تواند احساس تنهایی، استرس زا و گیج کننده ایجاد کند. احساسات شما باید تایید شود و اهمیت تجربه به رسمیت شناخته شود.

درد بی نام و فقدان مبهم را چه افرادی تجربه می کنند؟ + از این درد به خود پیچیده اید؟

 

مرگ عزیزان می تواند یکی از ناراحت کننده ترین تجربیاتی باشد که افراد با آن روبرو می شوند. این یک فقدان آشکار با احساسات مورد انتظار و معتبر غم و اندوه است.

به گزارش خط سلامت با این حال در بسیاری از مواقع، افراد ممکن است در صورت عدم مرگ، احساس ضرر قابل توجهی را در درد بی نام و فقدان مبهم تجربه کنند. تشخیص و تأیید این احساسات می تواند دشوارتر باشد.

از دست دادن مبهم

 

درد بی نام یا فقدان مبهم احساس عمیق از دست دادن و غمگینی است که با مرگ یکی از عزیزان همراه نیست. زمانی که حضور فیزیکی فرد باقی می ماند، می تواند از دست دادن ارتباط عاطفی باشد یا زمانی که آن ارتباط عاطفی باقی می ماند اما ارتباط فیزیکی از بین می رود. اغلب، احساس بسته شدن وجود ندارد.

از دست دادن مبهم می تواند احساس تنهایی، استرس زا و گیج کننده ایجاد کند. احساسات شما باید تایید شود و اهمیت تجربه به رسمیت شناخته شود. با این حال، اغلب هیچ شناخت رسمی از سوی دیگران وجود ندارد که کمبودی رخ داده است یا اگر دیگران آن را تصدیق کنند، هیچ تشخیصی از اهمیت عمده آن ندارند. ممکن است اندوه شدید، بی حسی، تلخی، اشتیاق مداوم، درد، نشخوار فکری، احساس گناه و خشم داشته باشید.

انواع ضرر مبهم

احساس از دست دادن و غم و اندوه پیچیده است. ضرر مبهم از این قاعده مستثنی نیست.بسیاری از سناریوها می توانند احساس از دست دادن مبهم را ایجاد کنند که معمولاً در یکی از این دسته بندی های کلی قرار می گیرند:

بدون رفتن خداحافظ

این زمانی اتفاق می‌افتد که فردی که سوگواری می‌کنید از نظر جسمی زنده است اما از نظر احساسی یا رابطه‌ای بخشی از زندگی شما نیست به عنوان مثال می توان به طلاق، بیگانگی، حبس، نقل مکان به کشور جدید یا یک بیماری مزمن مانند زوال عقل اشاره کرد.

رابطه ای که با آن شخص داشتید به پایان رسیده یا به طور اساسی تغییر کرده است. این می تواند ناشی از تصمیمات شما باشد یا وضعیتی کاملاً خارج از کنترل شما باشد.

یک زن و شوهر در تعارض یک موقعیت رایج است که در آن کسی ممکن است از دست دادن مبهم را تجربه کند. یک شریک ممکن است بگوید: همان کسی را که قبلا بوده می خواهم. احساس مشابهی توسط یک مراقب برای فردی مبتلا به از دست دادن حافظه مشترک است، که قبل از پیشرفت زوال عقل عزیزش مشتاق رابطه است. در این موارد، فرد تحت تعقیب دیگر در دسترس نیست و منجر به احساس فقدان قابل توجهی می شود.

ممکن است در شرایطی که مطمئن نیستید مرده یا زنده است، برای شخصی که از نظر جسمی رفته است سوگواری کنید به عنوان مثال فرد ممکن است اعتیادی داشته باشد که منجر به ترک شود یا سناریوی گم شدن فرد.

این حس از دست دادن را نیز در کودکان تجربه می کنند که والدین به دلیل طلاق خانواده را ترک می کنند.

خداحافظی موقعیتی

گاهی اوقات، احساس از دست دادن مبهم به دلیل تغییر رابطه نیست، بلکه به دلیل موقعیت های دیگر رخ می دهد. آنها می توانند شخصاً شما را تحت تأثیر قرار دهند یا در جای دیگری رخ دهند، اما باعث احساس از دست دادن قابل توجهی در زندگی شما شوند. این می تواند شامل همه گیری COVID-19، تغییر در برنامه های آینده، بلایای طبیعی، ناآرامی سیاسی یا از دست دادن امنیت مالی یا شخصی باشد.

نکات مبهم 

افراد از طریق تجربه سوگواری مسیرهای مختلفی را دنبال می کنند. هیچ راه درست یا غلطی برای غصه خوردن وجود ندارد. فاز خاصی وجود ندارد. به ندرت یک مسیر خطی است و در عوض دارای فراز و نشیب و حرکت به جلو و عقب است.

این نکات مقابله ای را هنگام انجام سفر مبهم از دست دادن به خاطر بسپارید

ضرر خود را شناسایی کنید

ضرر مبهم خود را تأیید کنید. یکی از راه های انجام این کار این است که همه چیزهایی را که در زندگی خود به دلیل از دست دادن شما تغییر کرده یا تغییر خواهد کرد، یادداشت کنید.

هیچ چیز آنقدر کوچک نیست که بتوان آن را گنجاند. لیست خود را به حداقل نرسانید، زیرا می تواند مسیر را کوتاه کند. لیست یکی از عزیزان مبتلا به زوال عقل ممکن است شامل سفرهای برنامه ریزی شده، اشتراک گذاری تعطیلات، زندگی در یک مکان و خاطرات مشترک باشد. وقتی لیست خود را تمام کردید، آن را با یک دوست قابل اعتماد، عضو خانواده یا مشاور سلامت روان به اشتراک بگذارید.

احساسات متعدد را بشناسید

در طول فرآیند سوگواری، بسیاری از افراد چند هیجان را به طور همزمان تجربه می کنند. می توانید از قطعی شدن طلاق احساس آرامش کنید اما از از دست دادن آینده ای که متصور بودید ناراحت باشید. تشخیص زوال عقل یکی از عزیزان می‌تواند شما را مضطرب کند، حتی اگر از فرصتی برای گذراندن زمان با کیفیت بیشتر با هم استقبال می‌کنید و به ملاقات‌های مکرر ادامه می‌دهید.

مقایسه نکنید

مقایسه احساسات غیرممکن است زیرا مردم ساده یا یکسان نیستند. متغیرها یا عوامل مؤثر زیادی وجود دارند که برای هر فرد کم و بیش اهمیت دارند. به حداقل رساندن اندوه خود مفید نیست زیرا وضعیت شما شامل مرگ نمی شود.

به یاد داشته باشید سوگواری می تواند ترکیب شود برای مثال، فردی می‌تواند کودکی را به دانشگاه منتقل کند، از یکی از اعضای بیمار خانواده مراقبت کند و با یکی از عزیزانش کنار بیاید. به طور جداگانه، این موقعیت‌ها ممکن است قابل کنترل باشند، اما زمانی که به طور همزمان اتفاق می‌افتند، فرد می‌تواند با احساس عمیق از دست دادن مبهم دست و پنجه نرم کند.

تشریفات را در نظر بگیرید

هنگامی که یک مرگ جسمی رخ می دهد معمولاً جامعه برای ادای احترام به فرد از دست رفته و حمایت از کسانی که سوگوار هستند جمع می شود. سنت ها متفاوت است، اما معمولاً مراسم یادبود، تقسیم غذا و بازگویی خاطرات شاد وجود دارد. در حالی که بسته شدن کامل ممکن است با از دست دادن مبهم امکان پذیر نباشد، فعالیت های تشریفاتی می توانند مزایای درمانی داشته باشند. می توانید نامه ای برای آن شخص بنویسید، درختی بکارید، پول اهدا کنید، مراسم یادبودی را میزبانی کنید یا فعالیت های معنادار دیگری انجام دهید. 

به دنبال حمایت باشید

قرار نیست مردم به تنهایی احساسات خود را حمل کنند. بیشتر آنها نیاز دارند که دیگران به آنها کمک کنند تا با احساسات خود کنار بیایند و به جلو بروند. اعضای خانواده، دوستان، گروه‌های حمایت اجتماعی و ... منابع خوبی هستند که به شما کمک می‌کنند تا احساسات خود را برطرف کنید. ممکن است بتوانید یک گروه حمایتی  متمرکز بر نوع خاصی از فقدان مبهم، مانند طلاق، جدایی، اعتیاد یا افراد گمشده پیدا کنید. مشاوره حرفه ای می تواند به شما کمک کند تا احساسات خود را کشف کنید و مهارت های مقابله ای سالم را توسعه دهید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان