جنون دو نفره چیست؟ + علائم و علل و درمان

خط سلامت: آیا تاکنون اصطلاح جنون دو نفره به گوش تان خورده است؟

جنون دو نفره چیست؟ + علائم و علل و درمان

اگر فکر می کنید فقط قرار است  ویژگی های شخصیتی مثبت در اثر ارتباط نزدیک با سایر افراد به شما القا شود؛ سخت در اشتباه هستید.

به گزارش خط سلامت شواهد نشان داده است این احتمال وجود دارد که در نتیجه ارتباط نزدیک با یک فرد روانپریش، علایم اختلال روانی در  فرد دیگر نیز ایجاد شود؛ شرایطی که به آن جنون دونفره گفته می شود.

جنون دو نفره چیست؟

Folie a Deux یک اصطلاح فرانسوی  به معنای جنون دو نفره است. این اختلال ممکن است به عنوان اختلال روان پریشی مشترک یا اختلال هذیانی القایی نیز شناخته شود. 

معمولاً این اختلال بین افرادی که پیوند نزدیک با یکدیگر دارند، مانند: شرکای عاشقانه، خواهر و برادر یا والدین و فرزند به وجود می آید.

در حالی که علائم این بیماری روانی معمولاً بین دو نفر مشترک است، سه نفر (folie a trois) یا چهار نفر (folie a plusieurs) و حتی یک خانواده می توانند علایم روانپریشی را نشان دهند.

چه چیزی باعث جنون دونفره می شود؟

زمانی که یک فرد برای مدت طولانی با یک فرد دارای اختلال روان پریشی (مانند اسکیزوفرنی یا اختلال هذیانی) ارتباط نزدیک دارد؛ احتمال بروز جنون دونفره مطرح است.

علائم و نشانه های جنون دونفره

علامتی که بیشتر در جنون دو نفره به چشم می خورد، ایجاد توهم است. در این اختلال یک فرد روانپریش که با توهم یا هذیان دست و پنجه نرم می کنند؛ به تدریج به یک فرد وابسته و در معرض خطر تاثیر می گذارد و نظام هذیانی خود را به او القا می کند. مصرف داروهای ضد روان پریشی و مراجعه به روانشناس بالینی به مدیریت علایم این اختلال کمک می کند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان