چگونه با کودک بداخلاق رفتار کنیم؟

خط سلامت :چه چیزی باعث بدخلقی در کودکان می شود؟ عدم تعادل در مواد شیمیایی مغز در بدخلقی کودک نقش دارد.

چگونه با کودک بداخلاق رفتار کنیم؟

عوامل محیطی مانند رویدادهای غیرمنتظره زندگی و یا استرس مزمن می‌توانند در ایجاد بدخلقی نقش داشته باشند.

به گزارش خط سلامت اختلالات خلقی اغلب در خانواده ها دیده می شود، بنابراین یک جزء ژنتیکی نیز وجود دارد.

چگونه با کودک بداخلاق رفتار کنیم؟

راهبردهای مقابله می تواند بسته به موقعیت و آنچه برای فرزند شما مفید است متفاوت باشد. این ممکن است شامل راه رفتن برای خنک شدن، استفاده از کلمات به جای پرخاشگری برای توضیح اینکه چرا ناراحت هستند، گوش دادن به موسیقی آرام بخش یا انجام یک فعالیت متفاوت تا زمانی که آرام شوند.

تمام والدین با بدخلقی کودک مواجه می شوند. اغلب این بد خلقی ها مختص به سن کودک است و پس از مدتی رفع می شود. 

 شناخت بدخلقی و راه های مواجه شدن با آن

بد خلقی در کودکان به ‌طور کلی یک ابراز خشم ناگهانی و غیرمنتظره است و تمایل به جلب توجه در آن نقشی ندارد. هنگام بد خلقی اغلب کودکان اعمالی مانند گریه کردن، فریاد زدن، چرخاندن و حرکت دادن دست‌ ها و پاها را انجام می دهند.

این حالت معمولاً بین 30 ثانیه تا دو دقیقه طول می‌ کشد و هنگام شروع شدت بیشتری دارد. شدت و زمان این واکنش در بین کودکان متفاوت است و گاهی از شدت بیشتری برخوردار است و زمان بیشتری طول می‌ کشد.

در موارد شدید بد خلقی، کودک اشیا را پرتاب می‌ کند و اطرافیان را گاز یا نیشگون می‌ گیرد. این رفتارهای خشن که در آن کودک به خود یا دیگران آسیب می ‌رساند، گاهی نشانه ‌ای از مشکلات جدی ‌تر است.

این مشکل در میان کودکان یک تا چهار سال رایج ‌تر است اما امکان درگیر شدن کودکان در تمام سنین و حتی بزرگسالان وجود دارد.

مهار بد خلقی 

بد خلقی در کودکان خصوصاً کودکان یک تا چهار ساله مسئله ‌ای رایج است که تقریباً روزی یک‌ بار اتفاق می‌ افتد.

این رفتار، واکنش و عکس ‌العمل طبیعی است که کودک در برابر ممانعت بزرگسالان از کسب استقلال و یا فراگیری یک مهارت نشان می‌ دهد زیرا اغلب کودکان روش دیگری را برای نشان دادن عصبانیت و نا امیدی بلد نیستند.

از این ‌رو این بد خلقی‌ ها هنگام عصبانی شدن کودک و یا نا امیدی او رخ می‌ دهند. برای مثال کودکی که قادر نیست دکمه لباسش را ببندد و یا والدین به او می ‌گویند زمان خواب فرارسیده احساس نامطلوب خود را با بد ‌خلقی به اطرافیان نشان می‌ دهد.

بد خلقی در بین برخی از کودکان نسبت به بقیه بیشتر است. خستگی کودک، سن، سطح استرس، مشکلات فیزیکی، روحی و روانی و احساسی و همچنین نحوه رفتار والدین در برابر تقاضا های کودک بر شدت بد ‌خلقی تأثیرگذار است.

نادیده گرفتن بد خلقی و کمک کردن و آموزش دادن نحوه غلبه بر خشم و نا امیدی اغلب از بهترین راه‌ های مقابله با بد ‌خلقی است.

توجه به علل آغاز بد ‌خلقی و شناخت عوامل محرک به والدین کمک می ‌کند تا قبل از خارج‌ شدن کنترل رفتاری و احساسی کودک از دست والدین رفتار او را تصحیح کنند.

در صورت ادامه بد خلقی تا بعد از چهار سالگی، والدین باید با مراجعه به روانشناس بالینی برای غلبه بر این رفتار و آرام کردن کودک استفاده کنند. این در حالی است که اغلب کودکان به تدریج پس از سه سالگی روش کنترل احساسات عمیق و ابراز آنها را فرامی ‌گیرند.

ادامه بد خلقی تا سنین مدرسه گاهی نشان‌ دهنده مشکلات آموزشی و یا مشکل در تعامل کودک با سایر کودکان است.

در این صورت والدین باید به روانشناس بالینی مراجعه کنند و در رابطه با بد خلقی کودک، رفتارهایی که هنگام بد خلقی از خود نشان می‌ دهد مانند صدمه زدن به خود، دیگران و یا اشیا و مشکلات تعاملی او با سایر کودکان با روانشناس بالینی مشورت کنند.برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان