چرا حمله پنیک شبانه اتفاق می افتد؟ + علائم

خط سلامت: اغلب کودکان دچار اختلال وحشت خواب می شوند.اختلال وحشت خواب برای والدین ترسناک بوده و به دنبال راه هایی برای حل این مشکل هستند.

چرا حمله پنیک شبانه اتفاق می افتد؟ + علائم

اختلال وحشت خواب اغلب مشکل بزرگ و خطر زایی برای کودکان نیست.

به گزارش خط سلامت حمله پانیک شبانه چیست؟ حمله پانیک شبانه (شب) یک احساس ناگهانی ترس است که شما را از خواب بیدار می کند . در حالت وحشت از خواب بیدار می شوید، واکنش های فیزیکی مانند ضربان قلب، عرق کردن و مشکل در تنفس (نفس نفس) را تجربه می کنید.

کابوس با اختلال وحشت خواب تفاوت دارد و اختلال وحشت خواب حادتر است.

علل وحشت خواب

به نظر می رسد وحشت خواب در خانواده ها به صورت ارثی وجود داشته باشد و این در صورتی است که اغلب حمله های خواب دارای علت مشخصی نیستند اما در بعضی مواقع این حمله ها به وسیله بعضی عوامل مانند آنچه در ادامه مطرح می ‌شود، تشدید می شوند:

ـ حوادث تنش‌ زا

ـ تب

ـ محرومیت از خواب

ـ مصرف داروهایی که بر سیستم اعصاب تأثیر گذارند

ـ مصرف داروهای بیهوشی

ـ خوابیدن کودک در مکانی جدید

ـ خستگی در طول روز

علائم اختلال وحشت خواب

علامت اصلی اختلال وحشت خواب گریه‌ های شدید و مکرر و ترس شدید در خواب، به همراه دشواری در بیدار کردن کودک است، اما کودکان بعضی علائم دیگر را تجربه می کنند:

ـ تپش قلب

ـ نفس نفس زدن سریع

ـ عرق کردن در خواب

یک حمله معمولی اختلال وحشت خواب تقریباً ۹۰ دقیقه بعد از به خواب رفتن اتفاق می افتد. کودک در تخت می نشیند و جیغ می کشد. شاید به نظر آید کودک بیدار است اما این طور نیست و کودک کاملاً در خواب است.

در این حالت کودک کاملاً گیج و سردرگم است و نسبت به هیچ محرکی پاسخگو نیست. او حتی حضور والدین در اتاق را متوجه نخواهد شد و معمولاً در این شرایط هیچ سخنی نمی گوید. کودک خود را به اطراف تخت پرت می کند و والدین توانایی آرام کردن او را ندارند.

مدت اختلال وحشت خواب

هر دوره اختلال وحشت خواب حدود ۱ تا ۲ دقیقه طول می کشد اما گاهی این حملات تا ۳۰ دقیقه نیز ادامه دارند. اگر کودک در حین دوره وحشت خواب بیدار شود، تنها قسمت های کوچکی از آن را به یاد می اورد. به طور معمول، کودکان چیزی از حملات وحشت خواب به یاد نمی‌ آورند.

یکی از نگرانی های والدین در مورد اختلال وحشت خواب، محرومیت خواب کودک در سال های اولیه زندگی است. نزدیک به نیمی از کودکان در طول دوران کودکی خود مبتلا به یک نوع اختلال خواب می شوند که ملاقات با یک روانشناس بالینی ضرورت می یابد.

طی ملاقات با روانشناس بالینی نسبت به بررسی دیگر عواملی که قادرند حملات وحشت خواب را ایجاد کنند، یک ارزیابی کامل انجام داده می شود اما باید به یاد داشت که این اختلال به ندرت نشانگر یک مسئله جدی است.

در بررسی بالینی این اختلال روانشناس بالینی از والد می خواهد کودک را برای انجام یک نوار مغزی و تست پلی سامنوگرافی (مجموعه ای از تستها برای بررسی تنفس کودک هنگام خواب) آماده کند. در اکثر مواقع انجام تست سی تی اسکن یا ام‌ آر آی ضرورت ندارد.

درمان اختلال وحشت خواب در کودکان

متأسفانه هنوز درمان دقیقی برای این مسئله وجود ندارد و معمولاً درمان شامل آموزش والدین در مورد اختلال وحشت خواب و صحبت در مورد بی خطر بودن این حملات وحشت در کودک خواهد بود.

در موارد شدید که در آن عملکرد روزانه کودک دچار اختلال شده، بعضی داروها تجویز شده و از آن به عنوان درمان موقت استفاده خواهد شد.

پیشگیری از اختلال وحشت خواب

اگر کودک دچار حملات وحشت خواب می  شود، با بیدار کردن کودک در فواصل زمانی معین از بروز چنین حملاتی جلوگیری کنید، در زیر روش انجام این کار آورده شده است:

ـ در ابتدا توجه شود وحشت خواب در چه زمان هایی طی خواب کودک اتفاق می افتد؟ (برای مثال دو ساعت بعد از به خواب رفتن).

ـ سپس ۱۵ دقیقه قبل از زمان مورد انتظار، کودک را بیدار کرده و او را از تخت بیرون آورده و برای ۵ دقیقه او را بیدار نگه دارید. 

ـ این الگو را برای یک هفته ادامه دهید.

راهکارهایی برای والدین

اختلال وحشت خواب در اغلب موارد به صورت خود به خود برطرف شده و عمر کوتاهی دارد، برای کوتاه تر کردن دوره این اختلال، موارد زیر کمک کننده است:

ـ اتاق خواب کودک را امن کنید تا طی حملات کودک آسیب نبیند.

ـ از هر گونه عاملی که خواب کودک را پریشان کند، پرهیز کنید.

ـ برای خواب و بیداری کودک یک برنامه منظم تنظیم کنید.

ـ تلاش کنید تا کودک در طول روز با تنش کمتری روبرو شود.

ـ مطمئن شوید کودک در طول روز به اندازه کافی استراحت می ‌کند.

ـ اجازه ندهید کودک تا دیروقت بیدار بماند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان