چه چیزی باعث می شود نوزادان و کودکان کابوس ببینند؟

خط سلامت: گاهی اوقات کابوس ها بخشی از واکنش کودک به ضربه است مانند یک بلای طبیعی، تصادف یا جراحت.

چه چیزی باعث می شود نوزادان و کودکان کابوس ببینند؟

برای برخی از بچه ها، به ویژه آنهایی که تخیل خوبی دارند، خواندن کتاب های ترسناک یا تماشای فیلم های ترسناک یا برنامه های تلویزیونی درست قبل از خواب می تواند منجر به کابوس شود. 

چه چیزی باعث کابوس در نوجوانی می شود؟

به گزارش خط سلامت با این حال، اغلب به نظر می رسد کابوس ها ناشی از مسائل عاطفی در خانه یا مدرسه، تغییرات عمده زندگی، ضربه روحی و استرس هستند حتی اگر آنچه در کابوس ها اتفاق می افتد به نظر بی ارتباط با زندگی باشد. 

چه چیزی باعث می شود نوزادان کابوس ببینند؟

یک نظریه این است که مغز کودک به اندازه کافی رشد کرده است که قادر به پردازش مقادیر بیشتری از اطلاعات است .

 از آنجایی که آنها در این دنیا جدید هستند، این اطلاعات می تواند گیج کننده یا گیج کننده باشد. بنابراین کابوس‌ها روش کودک شما برای درک دنیا و پردازش چیزهایی هستند که او را می‌ترسانند.تمام افراد در طول زندگی خواب می بینند. خواب دیدن امری طبیعی است، اما در کودکان خواب دیدن و کابوس دیدن موجب ترس و کم خوابی می شود. اگر کابوس دیدن کودکان مستمر باشد باعث بروز مشکلاتی شده که لازم است از روانشناس بالینی کمک گرفته شود.

 در زیر درباره علل کابوس دیدن کودکان و راه کارهایی برای والدین در مورد کابوس کودکان ارائه شده است.

علل دیدن کابوس 

کابوس طی خواب و در زمانی که مغز دارای سطح فعالیت بالایی است، رخ می¬‌ دهد. در این حالت مغز در حال بازیابی و تنظیم اطلاعات جدید با تجربه های قبلی است.

در این حالت تصاویری که به ذهن فرد خواب ‌بیننده خطور می کنند، آن‌ چنان واقعی به نظر می رسند که منجر به تحریک هیجانات در فرد می شوند.

وقتی کودکان را به علت کابوس از خواب بیدار می کنند، تصاویر در نزد کودک هنوز تازگی داشته و به نظر واقعی خواهند آمد. رفتار فریاد کشیدن و درخواست کمک از والدین و همین طور ترسیدن بیش از حد پس از بیدار شدن از یک کابوس طبیعی است.

 در سنین پیش‌ دبستانی کودک متوجه می  شود کابوس تنها یک رؤیای شبانه است و آنچه طی آن رخ می دهد، واقعیت ندارد و به او آسیب نمی رساند اما دانستن این نکته مانع احساس ترس کودک نخواهد شد. حتی کودکان بزرگ ‌تر زمانی که از یک کابوس بیدار می شوند، دچار احساس ترس می‌ شوند و از والدین کمک می خواهند.

مشخص نیست چه چیزی باعث بروز کابوس در کودکان می شود اما رویا و کابوس دیدن یکی از روش‌ های پردازش اطلاعات و افکار و هیجانات نزد کودکان است.

در اغلب موارد کابوس‌ ها بدون هیچ علت خاصی بروز می ‌یابند. در موارد دیگر، کابوس‌ ها زمانی بروز می کنند که کودک با بعضی شرایط پرتنش و چالش‌‌ برانگیز مواجه شده باشد. مواردی مانند اسباب‌ کشی، ورود به مدرسه جدید، تولد یک فرزند جدید در خانواده و….

گاهی کابوس ها واکنش کودک به یک بلای طبیعی مانند، تصادف، جراحت و آسیب هستند. برای بعضی کودکان، به‌ خصوص آنهایی که قوه تخیل و خیال پردازی خوبی دارند، خواندن کتاب ها و دیدن فیلم های ترسناک قبل از خواب منجر به دیدن کابوس در طول خواب می شود. پس‌ زمینه کابوس¬‌ ها در اغلب موارد منعکس‌ کننده دغدغه ها و مسائلی است که کودک در آن سن رشدی تجربه می کند.

کودکان کوچک¬‌ تر، حدود ۴ یا ۵ ساله، کابوس هایی می‌ بینند که زمینه اصلی آنها را جدایی از والدین تشکیل می دهد. شخصیت های اصلی کابوس های کودکان را غول ها، حیوانات، موجودات خیالی، افراد آشنا، دزدان و مکان های عجیب و غریب تشکیل می دهند. به احتمال زیاد، کودک تمام جزئیات کابوس خود را به یاد نمی آورد اما قادر است بعضی تصاویر و شخصیت ها را به خاطر آورد.

خواب شیرین

موارد زیر در فراهم آوردن خواب شیرین برای کودک یاری رسان است:

ـ برای کودک یک زمان منظم خواب و بیداری در نظر گرفته شود.

ـ بهتر است کودک یک سری رفتارهای معمول قبل از خواب مانند مسواک زدن یا دوش گرفتن داشته باشد. یک صحبت کوتاه و آرامش ‌بخش قبل از خواب برای کودک مفید است.

ـ کودک قبل از خواب از دیدن فیلم های ترسناک و خشن اجتناب کند.

ـ به کودک گفته شود کابوس واقعیت ندارد و تنها یک خواب است.

بعد از آنکه کودک کابوس دید:

ـ والدین کودک را مطمئن کنند که آنجا هستند. به او بگویند این یک کابوس بوده و حالا تمام شده.

ـ والدین کمک کنند کودک دوباره بخوابد.

ـ والدین نشان دهند احساس ترس کودک را درک می¬‌ کنند و به او بگویند همه انسان ¬ها خواب می¬‌ بینند و گاهی اوقات خواب ها ترسناک هستند.

ـ نیازی نیست در مورد کابوس کودک زیاد صحبت کنند. تلاش کنند کودک احساس آرامش و امنیت کرده و به خواب رود اما بهتر است در صبح فردای کابوس در مورد آن از او سؤال کنند.

با صحبت کردن در مورد کابوس کودک در طول روز، تصاویر ترسناک کابوس قدرت خود را از دست خواهند داد و کودک دیگر از آنها نخواهد ترسید.

ـ برای اکثر کودکان بروز گاه گاه کابوس امری طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد اما اگر کابوس های کودک به شکلی است که مانع خواب کافی او شده یا اینکه در کنار کابوس ها، کودک بعضی مسائل و مشکلات رفتاری و هیجانی مانند ترس های شدید، نگرانی های مفرط و بی مورد، پرخاشگری و…  نشان می دهد، به یک متخصص روانشناس بالینی کودک یا روانپزشک کودک مراجعه شود.

تکرار کابوس در کودکان نشانه بعضی مسائل اضطرابی یا ترس های شدید است. بهتر است در صورت مشاهده تکرار وقوع کابوس در مورد مسئله با کودک صحبت کنند و بهتر آن است که از کمک یک متخصص بهره ‌مند شوندبرای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان