تاثیرات قصه گویی بر آینه سازی عصبی و همدلی

خط سلامت: چرا قصه گویی اینقدر تاثیرگذار است؟ قصه گویی یادگیری زبان را زنده می کند و تجربه ای مشارکتی و همه جانبه ایجاد می کند که به زبان آموزان جوان اجازه می دهد از شنیدن زبان به شیوه ای پویا، گاهی سبک و سرگرم کننده لذت ببرند. مشارکت با استفاده از واژگان و عبارات کلیدی می تواند آگاهی از ریتم و ساختار ایجاد کند.

تاثیرات قصه گویی بر آینه سازی عصبی و همدلی

قصه گویی به ما این امکان را می دهند که تجربه اجتماعی را حتی زمانی که تنها هستیم شبیه سازی کنیم .

به گزارش خط سلامت اسکن‌های مغزی نشان می‌دهند که شنیدن جزئیات حسی واضح، همان مناطقی را فعال می‌کند که در صورت تجربه واقعی رویداد، روشن می‌شوند. این آینه سازی عصبی به ایجاد همدلی و درک کمک می کند.

تاثیر قصه گویی در رشد فرزندان بسیار حائز اهمیت است. اغلب والدین به دلیل مشغله های فراوان از آن غافل شده اما لازم است که والدین زمانی را برای قصه گویی به فرزندان خود اختصاص دهند. قصه گویی تاثیر بسزایی در رشد کودک دارد.

 در این مطلب به چند مورد از تاثیرات قصه گویی در کودکان پرداخته شده است.:

قصه گویی و پرورش خصلت های خوب

کودکان در سراسر جهان علاقه زیادی به شنیدن قصه ‌ها دارند. آنها دوست دارند در مورد شخصیت‌ های مورد علاقه­‌ خود بیشتر بدانند و در اغلب موارد از آنها تقلید می ‌کنند.

با انتخاب داستان‌ هایی که پیامی معنادار را به کودک منتقل می­‌ کنند، بعضی ویژگی‌ ها مانند شهامت، صداقت، زیرکی و... در کودک پرورش می یابد.

قصه گویی و آشنایی با فرهنگ

والدین با گفتن داستان‌­ هایی در مورد فعالیت­‌ های مختلفی که در دوران کودکی خود داشته­‌ اند، کودکان را با رسم و رسوم متداول در خانواده و فرهنگ بیشتر آشنا می کنند.

قصه گویی و مهارت کلامی

با قصه گویی کودک نه تنها با کلمات و اصطلاحات جدید آشنا می شود، بلکه نحوه تلفظ بعضی کلمات و همین‌ طور میزان آشنایی آنها با زبان به طور قابل توجهی تقویت شده و رشد می­‌ کند.

قصه‌ گویی و تقویت مهارت‌ های شنیداری

اغلب کودکان زمان کمی بر مسئله خاصی متمرکز می مانند. در نتیجه بیشتر صحبت می­‌ کنند و کمتر گوش ‌می دهند.

قصه‌ گویی برای کودک وسیله ‌ای است تا بتواند زمان بیشتری را صرف گوش کردن کند و همین طور آنچه را گوش می ­‌دهد، بفهمد. در نتیجه باید انتظار داشت قدرت تمرکز شنیداری کودک افزایش یابد.

قصه گویی و تقویت قدرت تخیل و خلاقیت

گوش کردن به داستان به کودک کمک می­‌ کند شخصیت­‌ های اصلی و فرعی، مکان­‌ ها و صحنه­‌ های خاص را تصور کند.

به همین علت باید انتظار داشت قصه ‌گویی در پرورش خلاقیت و تخیل کودکان مؤثر تر از دیدن فیلم و کارتون باشد. قصه‌ گویی باعث می­‌ شود کودکان به صورت آزادانه تفکر کنند و نسبت به ایده­‌ های جدید رویکردی باز داشته باشند.

قصه‌ گویی و تقویت حافظه

با استفاده از بعضی ایده‌ های زیرکانه در قصه ‌گویی حافظه کودک را تقویت کنند. زمانی که داستان را برای کودک خواندند، از او بخواهند بعد از آنها جملات خاصی را تکرار کند یا از کودک بخواهند داستان را تا آنجایی که خوانده­‌ اند، به صورت کلی تعریف کند. با این روش جذاب حافظه و قدرت تمرکز کودک افزایش می یابد.

قصه گویی و افق دید

با قصه گفتن در مورد فرهنگ­‌ ها و کشورهای دیگر جهان به کودک اطلاعات بدهند. تلاش کنند در برنامه قصه ‌گویی، داستان­‌ هایی را از فرهنگ­‌ ها و کشورهای دیگر لحاظ کنند.

قصه­‌ گویی روند آموزش آکادمیک را تسهیل می کند.

قصه‌ گویی برای کودک سنگ بنای یادگیری آکادمیک در مدرسه می باشد.

خیلی از کودکان عادت دارند از طریق صدا بیاموزند، بدون اینکه محتوای صدا را فهمیده باشند.

قصه ‌گویی منظم به کودک کمک می کند آنچه را می ­‌خواند، بهتر بفهمد و از آن لذت ببرد.

قصه گویی منجر به تعامل اجتماعی بهتر برای کودک می شود.

گاهی کودکان به رغم اینکه کنجکاوی زیادی دارند اما در مورد پرسیدن سؤال مردد هستند. قصه‌ گویی به کودک کمک می ‌کند تا هنر پرسیدن را به درستی بیاموزد. همچنین این فرآیند به کودک آموزش می‌ دهد چطور در یک مکالمه هدف ­دار شرکت کند و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد.

قصه گویی به کودک کمک می­‌ کند تا با مشکلات با آرامش بیشتری برخورد کند.

موقعیت­‌ های دشوار در اغلب موارد منجر به سردرگمی کودک می ­‌شوند. گفتن داستان ­‌هایی در مورد شخصیت­‌ هایی که در شرایط سختی قرار داشتند، کودک را در فهم این مفهوم یاری می کند. برای کودک داستان­‌ هایی را تعریف کنند که حاوی این پیغام باشد که درد و رنج قسمتی از زندگی است. داستان­‌ های غنی کودک را در مواجهه با مشکلات و دشواری­‌ ها تجهیز می کنند.

در ادامه به بعضی توصیه­‌ های کاربردی جهت ارائه بهتر قصه به کودک به طور مختصر اشاره می­‌ شود:

ـ والدین از داستان­‌های خیلی بلند و خیلی کوتاه بپرهیزند.

ـ والدین برای ارائه قصه از مکانی راحت، آرام و ساکت استفاده کنند.

ـ والدین همیشه به یاد داشته باشند قصه خود را با مقدمه­‌ های جذاب بیان و داستان را شمرده شمرده و با صدایی رسا تعریف و سعی کنند هیجان­‌ های مرتبط را با صدای خود به کودک القا کنند.

ـ والدین تن صدای خود را مرتبط با شرایط و موقعیت­‌ های داستان تغییر دهند.

ـ والدین کودک را در جریان داستان درگیر کنند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان