دو آسیب مفصلی بر اثر حادثه و تروما

خط سلامت :آسیب های وارد شده به بدن مانند ضربه، جراحت و... در پزشکی تروما نامیده می شود. تروما ضربه های بیرونی است و از درون فرد ایجاد نمی شود.

دو آسیب مفصلی بر اثر حادثه و تروما

 در زیر تروما و برخی آسیب های آن بررسی شده است. اهمیت تفاوت تروما در اورژانس و فوریت ‌های پزشکی مشخص می‌ شود، در برخورد با بیمار دچار سنکوپ یا شوک، اگر عامل بیماری باشد امدادگر به ‌راحتی اقدام به جابجایی بیمار می کند.

به گزارش خط سلامت ولی در شرایط تروما به علت وجود احتمال آسیب‌ های شدید مانند قطع نخاع هرنوع جابجایی و حرکت بیمار بدون حمایت و ثابت نمودن بدن و توسط اشخاص غیر مجرب ممنوع است.

تروما را براساس مکانیسم آسیب (حوادث ترافیکی، سقوط، حوادث منزل، ...)، محل آسیب ( سر، شکم و ...) و یا بر اساس ویژگی ‌های عامل ایجاد کننده تروما ( ترومای نافذ شکم) یا ترومای غیرنافذ و ترومای حرارتی یا فشاری (بارو تروما) و... تقسیم بندی نمود.

آسیب های مفصلی تروما:

آسیب هایی که به دنبال تروما به مفصل وارد می شود به ترتیب شدت ضایعه در رفتگی، نیمه در رفتگی و کشیدگی یا رگ به رگ شدن مفصل است. 

در رفتگی:

کلمه در رفتگی فقط در مورد مفصل بکار برده می شود. بسیاری اوقات شنیده می شود استخوانی شکسته و دررفته است. استخوان شکسته، در نمی رود بلکه جا به جا می شود.

در هر مفصل، دو استخوان در کنار یکدیگر به گونه ای قرار گرفته اند که گرچه حرکت می کنند نسبت به یکدیگر جا به جا نمی شوند. به بیان دقیق تر زاویه آنها نسبت به یکدیگر قابل تغییر است ولی همیشه در تماس نزدیک با هم بوده و از هم دور نمی شوند.

نیمه در رفتگی:

این کلمه مانند در رفتگی فقط در مورد مفصل بکار برده می شود و منظور از آن وضعیتی مشابه دررفتگی ولی خفیف تر از آن است.

در نیمه در رفتگی قسمت هایی از سطح مفصلی دو استخوانی که یک مفصل را می سازند، همچنان با یکدیگر تماس دارند ولی به علت تماس نا کامل دو سطح مفصلی، حرکت هماهنگ و نرم دو سطح مفصلی در کنار یکدیگر از بین رفته، درد و محدودیت حرکتی بوجود می آید. این وضعیت در روماتیسم و یا در عفونت های مفصلی دیده می شود. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان