اولین سن افسردگی در کودکان چند سالگی است + علایم افسردگی در کودکان

خط سلامت: اولین سنی که به نظر می رسد علائم افسردگی زودرس دوران کودکی در چه سنی ظاهر می شود؟

اولین سن افسردگی در کودکان چند سالگی است + علایم افسردگی در کودکان

داده‌های موجود نشان می‌دهد سه سالگی پایین‌ترین آستانه‌ای است که در آن افسردگی کودکی ظاهر می‌شود، اما این بدان معنا نیست که نمی‌توان آن را زودتر تشخیص داد یا علائم خطر را زودتر وجود ندارد.

کدام کودک بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی است؟

به گزارش خط سلامت این بیماری در پسران زیر 10 سال به طور قابل توجهی شایع تر است اما در سن 16 سالگی، دختران بیشتر به افسردگی مبتلا می شوند. اختلال دوقطبی در نوجوانان بیشتر از کودکان کوچکتر است

افسردگی در کودکان با علایمی متفاوت از بزرگسالان دیده می شود.

 افسردگی در کودکان خود را به شکل پرخاشگری، تحریک پذیری و بد خلقی نشان می دهد. کودکان افسرده بیش از آنکه غمگین باشند، عصبانی و بهانه گیر هستند.

علایم افسردگی در کودکان 

افسردگی در کودکان معمولا خود را در غالب بد خلق بودن و مشکل در رسیدن به وزن ایده آل نشان می دهد. کودکان مبتلا به افسردگی معمولا بدون آنکه محرک ناراحت کننده ای در محیط باشد، بهانه می گیرند و قشقرق راه می اندازند.

شناسایی علایم افسردگی در کودکان، تشخیص به موقع این بیماری را به دنبال دارد که نقش مهمی در درمان آن ایفا می کند.

علت بروز افسردگی در کودکان

بروز افسردگی در کودکان علت مشخصی ندارد بلکه مجموعه‌ای از عوامل می‌توانند دست به دست هم دهند و منجر به افسرده شدن کودک شوند. از جمله این عوامل می‌توان به  مواردی نظیر زمینه ارثی، اختلافات والدین، مرگ والدین یا یکی از اعضای خانواده و ... اشاره کرد.

افسردگی در کودکان معمولاً نادیده گرفته می‌شود چرا که کودکان افسرده ممکن است علائمی نظیر همتایان بزرگسالشان از خود نشان ندهند. بسیار اهمیت دارد که پدر و مادر به تغییرات رفتاری و خلقی فرزندان اهمیت دهند.

در بسیاری از مواقع کودکان، غمگینی خود را با بی‌قراری، بهانه‌گیری‌های بیش از حد، بی‌انرژی بودن و انزوا طلبی نشان می‌دهند. علاوه بر این‌ها پرخاشگری به خصوص در پسران به هنگام افسردگی به میزان زیادی افزایش می‌یابد.

چرا که معمولاً دختران مشکلات خود را درون‌ریزی می‌کنند و بالعکس پسران با برون‌ریزی این مشکلات را نشان می‌دهند. اگر فکر می‌کنید کودکتان به اختلال افسردگی دچار شده است حتماً برای دریافت تشخیص و خدمات درمانی به موقع به یک روانشناس کودک مراجعه کنید.

افسردگی در تمام دوره های زندگی در کمین است

علاوه بر وقوع افسردگی در کودکان، این بیماری در دوران نوجوانی قابل تشخیص است.

معمولا متخصصان در تشخیص اختلال افسردگی در دوره نوجوانی بیش از هر دوره دیگری احتیاط می‌کنند، بخصوص زمانی که درمان دارویی بخواهد صورت بگیرد.

چرا که نوجوانی دوره گذر فرد از کودکی به بزرگسالی است؛ در این دوره فرد ممکن است به طور طبیعی چالش‌هایی را تجربه کند که با علائم افسردگی اشتباه گرفته شود.

حال آن که احتمال دارد این علائم تنها نشان‌دهنده فرایند رشد طبیعی فرد باشند. با وجود همه این‌ها افسردگی در دوران نوجوانی نیز رخ می‌دهد. در نوجوان افسرده  هیجانات منفی شدید و تغییرات رفتاری نظیر گوشه‌گیری، بی‌علاقگی به حضور در جمع دوستان، پرخاشگری و رفتارهای پرخطر دیده می‌شود.

به دلیل حساسیت بالای این دوره و اهمیت بهداشت و سلامت روان در گذر کردن از نوجوانی لازم است که نوجوان در این شرایط تحت نظر یک روانشناس قرار بگیرد تا بتواند با کنترل علائم خود بزرگسالی سالم و بی‌دغدغه‌ای را تجربه کند.

افسردگی بزرگسالی

پژوهش ها نشان داده است افسردگی در بزرگسالی صرف نظر از زمینه‌های زیستی و ارثی، به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. علایم افسردگی در این دوره با افسردگی در کودکان متفاوت است؛ چرا که در این دوره فرد درگیر موارد مختلفی می‌شود، استرس‌ها و فشارهای زیادی را تجربه می‌کند که همه این موارد او را نسبت به افسردگی آسیب‌پذیر می‌کند. از جمله رویدادهای مهمی که در این دوره می‌توانند در بروز افسردگی نقش داشته باشند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تجربه مشکلاتی در روابط عاطفی مثل جدایی

مواجه شدن با سوگ عزیزان

تجربه استرس‌های مزمن نظیر استرس‌های شغلی و مالی

بروز تغییرات اساسی در زندگی مثل تولد فرزند یا از دست دادن شغل

توجه داشته باشید که علائم افسردگی همیشه خفیف نیستند. در صورت رسیدگی نکردن به این بیماری و عدم اقدام برای درمان، شدت افسردگی می‌تواند تا جایی پیش برود که فرد دچار سایکوز یا روان‌پریشی شده و حتی هذیان و توهماتی را در ارتباط با اختلال خود تجربه کند. افسردگی همراه با علائم روان‌پریشی در افرادی که زمینه ژنتیکی در این باره دارند بیش از دیگران اتفاق می‌افتد.

افسردگی در میانسالی و پیری

شیوع افسردگی در میانسالی و پیری بیشتر از افسردگی در کودکان است.

افسردگی در میانسالی و پیری به میزان زیادی اتفاق می‌افتد، اما اغلب نادیده گرفته می‌شود. در حقیقت سلامت روان در دوران سالمندی چیزی است که در جامعه ما کمتر به آن پرداخته می‌شود.

تغییراتی که در زندگی افراد در این دو دوره از زندگی اتفاق می‌افتد تأثیر بسزایی در افسرده شدن آن‌ها دارد. برای مثال بازنشستگی و ازدواج فرزندان دو رویداد مهم هستند که تا حد زیادی منجر به تجربه خلق غمگین می‌شوند.

برای آنکه بتوانید در دوران پیری و سالمندی خود از سلامت روان مناسبی برخوردار باشید باید از همین سنین جوانی برای آن برنامه‌ریزی کنید. به دوران بازنشستگی خود به عنوان یک فرصت نگاه کنید و تلاش کنید روزهای خود را بی‌هدف و بدون برنامه باقی نگذارید.

توجه داشته باشید که افسردگی در هر دوره‌ای اتفاق بیفتد حتی در پیری قابل درمان است. روش‌های مختلف روان‌درمانی به‌خصوص درمان شناختی- رفتاری از طریق تحقیقات علمی تأثیرگذاری بالای خود را در درمان افسردگی ثابت کرده‌اند.  برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان