بحران میانسالی چه احساسی دارد؟ + دلایل سختی میانسالی

خط سلامت: بحران میانسالی چه احساسی دارد؟ تغییرات چشمگیر در ظاهر، رفتار یا مراقبت از خود. بلاتکلیفی بیش از حد احساس خشم، کسالت، پوچی، تحریک پذیری، از دست دادن هدف، دلتنگی، رنجش، غم و اندوه و هزینه های بیش از حد.

بحران میانسالی چه احساسی دارد؟ + دلایل سختی میانسالی

چرا میانسالی اینقدر سخت است؟

به گزارش خط سلامت میانسالی اغلب با رویدادهای ناراحت کننده همراه است: آشیانه خالی ، یائسگی، خیانت، نگرانی های مالی، احساس فزاینده مرگ و میر، و ناراحتی از کار روزانه.

زندگی در 40 و 50 سالگی ممکن است زمانی طبیعی برای محاسبه شکست ها و ناامیدی های خود به نظر برسد.

بحران میانسالی باعث می شود فرد دائما گذشته زندگی خود را مرور کند و دستاوردها و ناکامی هایش را به شیوه ای دقیق و وسواس گونه مورد ارزیابی قرار دهد.

 بررسی دقیق شکست و ناکامی های گذشته، حین تجربه بحران میانسالی، معمولا منجر به تجربه هیجانات منفی مانند افسردگی و شرم می شود.

بحران میانسالی و علایم آن

افراد در بازه سنی 35 تا55 سالگی، بحران میانسالی را تجربه می کنند. اگرچه همه افراد کم و بیش تحت تاثیر تغییرات جسمانی و روانی ناشی از بحران میانسالی قرار می گیرند، اما پژوهش ها نشان داده است کیفیت زندگی فرد در جوانی، بالقوه شدت علایم بحران میانسالی کاهش یا افزایش می دهد.

روند پیدایش بحران میانسالی

پس اولین ارزیابی در حدود سی سالگی است، در این سن اگر خلا و کم کاری نیز صورت گرفته باشد، شخص چندان دچار نگرانی نخواهد شد، زیرا با خود می گوید: من هنوز جوان هستم و فرصت جبران دارم. اما کسانی که در این سن به فکر استفاده از فرصت ها نیستند و کم کاری می کنند، تا زمانی که به حدود چهل سالگی می رسند (که سن میانسالی است) دچار بحران میانسالی می شوند.

بحران میانسالی، وضعیتی احساسی از شک و اضطراب است که در آن شخص به دلیل درک اینکه نیمی از دوره زندگی وی گذشته است، نا آرام می گردد. این حالت، معمولا بازتاب هایی از شیوه ای که شخص زندگی را تاکنون به آن شیوه گذرانده است را شامل می شود و معمولا با احساسی مبتنی بر اینکه به اندازه کافی زندگی وی به سامان نرسیده و نتایج قابل توجهی از آن حاصل نگردیده، همراه می گردد. افراد در چهل سالگی دوباره گذشته خود را ارزیابی می کنند، اینکه تا کنون چه کارهایی را انجام داده اند؟ چقدر پیشرفت کرده اند و چقدر فرصتها را از دست داده اند؟

چه چیزی بحران میانسالی شدیدتر می شود؟

 اگر میزان خطاها و فرصت های از دست رفته و کم کاری فرد زیاد باشد، بحران فرد شدیدتر می شود که مبادا آینده نیز شبیه آنچه تا کنون گذشته، بشود و فرد نتواند برای خود آینده بهتری بسازد. این افراد دچار افسردگی می شوند. افسردگی، در واقع مرور گذشته است و اضطراب، نگرانی درباره آینده.

فرد در این حالت ممکن است نسبت به زندگی، پیشه یا شریک زندگی خود احساس ملامت کند وگاهی برای ایجاد تغییر در این موارد، میل قوی ای را حس کند.

این افراد به سن تقویمی خود نگاهی می اندازد و احساسی خاص همراه با نگاهی جدید به زندگی در آنها ایجاد می شود. این وضعیت در بازه سنی ۳۵ تا ۴۵ سال معمول تر است و در مردان در مقایسه با زنان، بیشتر روی می دهد.

افرادی که در این سن با طلاق و از دست دادن همسر یا فرزند (به هر دلیل) و یا از دست دادن شغل و مواردی این چنین مواجه شوند، یا اصلا ازدواج نکرده اند، بحران شدیدتری را تجربه می کنند.

چه کسانی بحران میانسالی را بی دغدغه پشت سر می گذارند؟

حتی افرادی که در ابعاد مختلف زندگی موفق بوده اند، بین چهل و چهل و پنج سالگی یک سری تغییرات را لمس خواهند کرد. بررسی ها نشان داده است افرادی که در دوران جوانی برای آرزوهای خود تلاش کرده اند، با فرا رسیدن بحران میانسالی کمتر تحت تاثیر آن قرار می گیرند و این مرحله از زندگی را با موفقیت پشت سر می گذارند؛ چراکه می پذیرند این سن مرحله جدیدی از زندگی به همراه میزانی از تغییرات نسبت به جوانی (بیست تا چهل سالگی) است.

این در حالی است که افراد شکست خورده در مسائل شغلی، زناشویی و …دچار افسردگی و اضطراب خواهند شد که گاهی حالت پنهان دارد.

یعنی فرد هنوز به سرکار می رود، ظاهر خود را آراسته می کند و از دید اطرافیان عادی به نظر می رسد، درحالیکه در درون خود احساس آرامش نمی کند و نگرانی آینده (اضطراب) ذهن او را درگیر کرده که آینده من چه خواهد شد و چگونه می توانم شکست های خود را جبران کنم؟

افسردگی شاد و میانسالی

بحران میانسالی، در برخی مواقع، منجر به تجربه افسردگی می شود.

 بر خلاف تصور عموم، افسردگی فقط این نیست که فرد از لحاظ ظاهر نامرتب باشد، یا اینکه بی نظم و نامرتب به سر کار برود یا اینکه ناتوان و عاجز باشد؛ افسردگی خندان، نوعی افسردگی است که فرد از دید دیگران کاملا عادی است، ولی در درون خود احساس ناامیدی، اضطراب و تشویش دارد و از زندگی لذت نمی برد. 

کاهش اثار منفی بحران میانسالی

افرادی که هنوز به سن میانسالی نرسیده اند، با آگاهی از این مسائل می توانند با برنامه ریزی و مدیریت درست لحظه حال و بکارگیری تمام توانایی های خود تا قبل از چهل سالگی، بحران میانسالی را با موفقیت پشت سر بگذارند.

هم چنین این وضعیت (آغاز فردیت) فرآیند تحقق نفس یا (خودشکوفایی) که تا هنگام مرگ ادامه می یابد نیز هست. افرادی نیز که به این سن رسیده و درگیر این بحران شده اند، با مراجعه به روانشناس بالینی آسانتر شرایط حاکم بر این دوران را سپری می کنند.  برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان