افراد با ویژگی های شخصیتی تاریک آنها را پنهان نمی کنند

خط سلامت: یک مطالعه اخیر در اسپانیا به بررسی ارتباط بین ویژگی های شخصیتی بر اساس نظریه شخصیت آیزنک و ویژگی های سه گانه تاریک پرداخت.

افراد با ویژگی های شخصیتی تاریک  آنها را پنهان نمی کنند

نتایج نشان داد خودشیفتگی و ماکیاولیسم با روان رنجورخویی و برون‌گرایی مرتبط هستند.

به گزارش خط سلامت این ارتباط نشان می دهد افراد دارای ویژگی های شخصیتی سه گانه تاریک هنگام پاسخ به نظرسنجی آنها را به طور کامل پنهان نکرده اند. این مطالعه در Current Issues in Personality Psychology منتشر شد .

ویژگی های شخصیتی

در دهه 1940، هانس یورگن آیزنک، روانشناس آلمانی الاصل بریتانیایی، نظریه ای را ارائه کرد که شخصیت انسان را از طریق سه بعد گسترده توصیف می کند: برون گرایی، روان رنجورخویی و روان پریشی. برون گرایی میزان برون گرایی، اجتماعی بودن و پرانرژی بودن یک فرد را با نمرات بالا نشان می دهد که ترجیح می دهد برای تعاملات اجتماعی باشد.

روان رنجورخویی بی ثباتی عاطفی و حساسیت به پریشانی را با نمرات بالا مرتبط با اضطراب و بدخلقی ارزیابی می کند. روان پریشی شامل ویژگی هایی مانند پرخاشگری، تکانشگری و فقدان همدلی است که نمرات بالا نشان دهنده رفتار ضد اجتماعی است.

تصور می شود ابعاد آیزنک دارای یک مبنای بیولوژیکی است که تحت تأثیر ژنتیک و سیستم عصبی مرکزی قرار دارد. مدل او تأکید می کند ویژگی های شخصیتی در طول زمان نسبتاً پایدار هستند و می توانند رفتار را در موقعیت های مختلف پیش بینی کنند. آن را پیش درآمدی برای نظریه های شخصیت مدرن می دانند.

نویسنده مطالعه مانوئل گالان و همکارانش با هدف بررسی ارتباط بین ویژگی های شخصیتی آیزنک و سه گانه تاریک، یک مدل شخصیت مدرن، بودند. سه گانه تاریک شامل خودشیفتگی، ماکیاولیسم و ​​روان‌پریشی است.

خودشیفتگی شامل بزرگ نمایی و نیاز به تحسین است، ماکیاولیسم با دستکاری و فریب مشخص می شود، و روان پریشی شامل تکانشگری و فقدان همدلی است.

علیرغم اینکه مدل ها متمایز هستند، بین ویژگی های سه گانه تاریک و ابعاد آیزنک همپوشانی وجود دارد. نکته مهم این است که ماهیت فریبنده سه گانه تاریک نشان می دهد افراد با سطوح بالایی از این ویژگی ها ممکن است سعی کنند آنها را در ارزیابی های خود گزارش پنهان کنند که منجر به اندازه گیری نادرست احتمالی می شود. این می تواند ارتباط بین سه گانه تاریک و ویژگی های آیزنک را پنهان کند.

این مطالعه شامل 2385 بزرگسال، عمدتا اسپانیایی (85٪) یا آمریکای جنوبی بود. از میان شرکت کنندگان، 1727 نفر زن با میانگین سنی 29 سال بودند. شصت و دو درصد تحصیلات دانشگاهی را به پایان رسانده بودند.

شرکت‌کنندگان ارزیابی‌هایی را برای ویژگی‌های سه‌گانه تاریک و ویژگی‌های شخصیتی آیزنک تکمیل کردند.

نتایج نشان داد افراد مسن‌تر ثبات عاطفی بیشتر، روان‌پریشی کمتر، صداقت کمتر و سطوح پایین‌تری از تمام ویژگی‌های سه‌گانه تاریک از خود نشان دادند.

افرادی که در روان رنجورخویی بالاتر بودند، سطوح کمی بالاتر از ماکیاولیسم و ​​خودشیفتگی داشتند. افراد برونگرا بیشتر خودشیفتگی بالاتر و روان‌پریشی کمی کمتر نشان دادند.

همانطور که انتظار می رفت، افراد دارای روان پریشی بالاتر سطوح بالاتری از هر سه ویژگی سه گانه تاریک را داشتند. علاوه بر این، افرادی که دارای سطوح بالاتری از ویژگی‌های سه‌گانه تاریک بودند، در ارزیابی صداقت امتیاز بیشتری کسب کردند.

با در نظر گرفتن ماهیت فریبنده سه گانه تاریک، این نتایج نشان می دهد این ویژگی ها می توانند در برخی زمینه ها به اشتباه اندازه گیری شوند.

با این حال، در شرایط تحقیق، افرادی که امتیاز بالاتری در ویژگی‌های Dark Tetrad دارند، رفتارهایی را که از نظر اجتماعی نامطلوب هستند، پنهان نمی‌کنند، که نشان‌دهنده درجه‌ای از صداقت در پاسخ‌های شان است.

این مطالعه به درک علمی بهتر پیوندهای بین مدل کلاسیک شخصیت آیزنک و مفهوم‌سازی سه‌گانه تاریک مدرن از ویژگی‌های شخصیتی تاریک کمک می‌کند.برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان