چرا برخی از دانش آموزان دچار غم و اندوه پایان سال تحصیلی اند؟

خط سلامت: طبیعی است فرزند شما غم و اندوه پایان سال تحصیلی داشته باشد.اما دلیل آن چیست؟

چرا برخی از دانش آموزان دچار غم و اندوه پایان سال تحصیلی اند؟

پایان سال تحصیلی برای برخی از بچه ها تغییر بزرگی به نظر می رسد. 

به گزارش خط سلامت برای بسیاری از بچه ها، آخرین روز مدرسه رویدادی است که با خوشحالی برای آن شمارش معکوس می کنند. اما برای دیگران، این نقطه عطف می تواند باعث غم و اندوه شود. 

غم و اندوه پایان سال تحصیلی

 احساس از دست دادن در پایان یک سال تحصیلی بسیار رایج است و به دلایل مختلفی اتفاق می افتد. آماندا گامر، دکترا، کارشناس رشد کودک می گوید : تمایل کودکان به رشد دلبستگی به معلمان و همسالان یا احساس اضطراب در مورد تغییرات می تواند تحت تأثیر عوامل متعددی قرار گیرد.

از جمله آن عوامل عبارتند از:

شخصیت

برخی از کودکان به طور طبیعی پیوندهای عاطفی قوی ایجاد می کنند و نسبت به تغییرات محیط اجتماعی خود حساسیت بیشتری دارند.

تجربیات قبلی کودکانی که در زندگی خود بی ثباتی یا از دست دادن را تجربه کرده اند، ممکن است نیاز شدید به امنیت داشته باشند و آنها را بیشتر به افراد آشنا و روال های روزمره وابسته کند.

مهارتهای اجتماعی

کودکانی که پیدا کردن دوستان جدید را چالش برانگیز می دانند، ممکن است به شدت به روابط برقرار شده با معلمان و همسالان خود تکیه کنند، که منجر به اضطراب بیشتر در مورد تغییر می شود.

محیط خانه

یک محیط خانه حمایتی و ارتباطی می تواند به کاهش اضطراب کمک کند، در حالی که یک زندگی پر استرس یا غیرقابل پیش بینی در خانه ممکن است احساس ناامنی و وابستگی به چهره های مدرسه را تشدید کند.

وی می‌افزاید : به‌ویژه برای کودکان نیازمند، مدرسه یک محیط امن و پایدار است و از دست دادن آن می‌تواند باعث اضطراب، استرس و غم شود.

چگونه به فرزند خود کمک کنیم تا در غم پایان سال تحصیلی بگذرد

اگر متوجه شدید فرزندتان با نزدیک شدن به پایان مدرسه دچار مشکل می شود، دکتر گامر توصیه می کند سعی کنید بفهمید چرا چنین احساسی دارد و مطمئن شوید که مشکلی ندارد.

او می‌گوید: با اذعان به اینکه احساس غمگینی یا اضطراب در پایان سال تحصیلی طبیعی است، احساسات فرزندتان را تأیید کنید.

در واقع، مانند بسیاری از احساسات بزرگ، به سادگی درگیر کردن فرزندتان در بازی یا فعالیت هایی که از آنها لذت می برد، می تواند به او کمک کند تا احساسات خود را برطرف کند.

 ارائه زمان بازی روزانه در محیطی که کودک در آن احساس امنیت می‌کند، یک ابزار بالینی اثبات شده برای کمک به کودکان برای پردازش، کنار آمدن و برقراری ارتباط با احساسات خود است.

دکتر گامر راهبردهای دیگری را برای کمک به کودک ناامید برای کنار آمدن با تغییرات بزرگی که در زندگی‌شان اتفاق می‌افتد توصیه می‌کند:

روال ها را حفظ کنید

تا جایی که می توانید با معلمان و همکلاسی های اش در ارتباط باشید

در مورد سال تحصیلی آینده مثبت صحبت کنید

از تابستان لذت ببرید

اما ممکن است مواردی وجود داشته باشد که کودک به کمک بیشتری نیاز داشته باشد. دکتر گامر می گوید: در حالی که طبیعی است کودکان در پایان سال تحصیلی کمی احساس ناراحتی کنند، علائم خاصی ممکن است نشان دهند آنها به حمایت بیشتری نیاز دارند.

اگر متوجه شدید فرزندتان غم و اندوه مداوم را تجربه می کند یا برای مدت طولانی گوشه گیر به نظر می رسد، ممکن است باعث نگرانی بیشتر شود. از دست دادن علاقه به فعالیت ها یا دوستان، گریه مکرر، یا نشان دادن تغییرات قابل توجه خواب یا اشتها می تواند علائم هشدار دهنده دیگری باشد. سردرد یا معده درد بدون دلیل پزشکی مشخص نیز نشانه‌هایی هستند که کودک شما ممکن است به کمک یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی نیاز داشته باشد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان