تلخ ترین چالش روانی والدین کودک مبتلا به اوتیسم

خط سلامت: پدر ومادر یک کودک مبتلا به اوتیسم معمولا فشار و اضطراب فراوانی را در فرایند نگهداری از فرزند خود تجربه می کنند.

تلخ ترین چالش روانی والدین کودک مبتلا به اوتیسم

 یکی از اصلی ترین نگرانی های پدر ومادر یک کودک مبتلا به اوتیسم ، این است که فرزندشان نسبت به محرک های مختلف مانند داغی و یا فشار که درد را به دنبال دارد، واکنش نشان نمی دهد.

به گزارش خط سلامت تحقیقات نشان داده است دریافت حمایت اجتماعی از خانواده و سایر منابع، نقش مهمی در کاهش اضطراب پدر و مادر یک کودک مبتلا به اوتیسم ایفا می کند.

چالش های پدر و مادر کودک مبتلا به اوتیسم

پدر ومادر یک کودک مبتلا به اوتیسم، پس از آنکه به طور رسمی متوجه بیماری فرزند خود می شوند، در معرض چالش های فراوانی قرار می گیرند. برخی از این چالش ها مربوط به نگهداری از کودک مبتلا به اوتیسم و بخشی دیگر مربوط به نگرانی در رابطه آینده این کوکان است.

پدر ومادر یک کودک مبتلا به اوتیسم، معمولا در رابطه با اینکه چه زمانی فرزندشان بهبود می یابد و اینکه آیا می تواند در سن خاصی مستقل زندگی کند؛ اشتغال خاطر دارند.

یکی از اصلی ترین نگرانی های پدر ومادر یک کودک مبتلا به اوتیسم، این است که فرزندشان نسبت به محرک های مختلف مانند داغی و یا سطوح بالای فشار که درد را به دنبال دارد، واکنش نشان نمی دهد، همین امر کودکان مبتلا به اوتیسم را در معرض خطرات فراوانی قرار می دهد.

حمایت اجتماعی از پدر و مادر یک کودک مبتلا به اوتیسم 

در پژوهشی روی ۳۲۰ پدر و مادر با هدف شناسایی تاثیر حمایت اجتماعی بر کاهش استرس پدر و مادر یک کودک مبتلا به اوتیسم نتایج جالبی بدست آمد.

محققان در این پژوهش دریافتند پدر و مادر یک کودک مبتلا به اوتیسم در طول زندگی از دونوع حمایت رسمی و غیر رسمی بهره مند می شوند.  

حمایت‌ اجتماعی رسمی

حمایت‌ اجتماعی رسمی گستره‌ای از خدمات روانپزشکی و تسهیلات مالی مانند بیمه را در بر میگرد که در پژوهش مذکور مشخص شد توسط اعضای نمونه فراوان مورد استفاده قرار می گیرد.

طبق یافته های پژوهش مذکور، این حمایت ها نقش چندانی در کاهش اضطراب پدر و مادر یک کودک مبتلا به اوتیسم ایفا نمی کند.

حمایت اجتماعی غیر رسمی

حمایت اجتماعی غیر رسمی برخی از انواع حمایت و پشتیبانی  که جنبه اقتصادی  و تخصصی ندارند را دربرمی گیرد. مانند:

بهرمندی از وجود کسی که با همدلی و مهربانی به حرف های فرد گوش دهد

داشتن دوستی که عشق و محبت خود را به روش های مختلف نشان می دهد

دریافت حمایت درقالب کمک یک دوست در انجام کارهای روزانه و یا امور جاری 

داشتن فردی که بتوان به او اعتماد کرد و در تصمیم‌گیری ها از او مشورت خواست. پژوهش مذکور نشان داد حمایت‌های غیررسمی در کاهش استرس پدر و مادر یک کودک مبتلا به اوتیسم نقش کلیدی ایفا می‌کند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان