عواملی که موجب کاهش هوش کودکان می شود

خط سلامت: چه چیزی باعث ضریب هوشی پایین در کودک می شود؟

عواملی که موجب کاهش هوش کودکان می شود

علل کاهش هوش کودک متعدد است: عوامل ارثی. ناهنجاری های ژنتیکی (مانند سندرم داون)؛ مراقبت های دوران بارداری ضعیف؛ عفونت در دوران بارداری؛ زایمان غیر طبیعی؛ بیماری در دوران نوزادی؛ مواد سمی (مثلاً مصرف الکل توسط مادر باردار، قرار گرفتن کودک در معرض سرب، جیوه یا سایر محیط های به گزارش خط سلامت درمطالعات کلاسیک فرض بر این بود که هوش کودک، صرف تحت تاثیر ژنتیک است و محیط نمی تواند در جهت افزایش یا کاهش هوش کودک موثر باشد.

 پژوهش های متعدد نشان داده است هوش کودک تنها از عوامل زیستی مانند ژنتیک تاثیر نمی پذیرد؛ بلکه محیط  تاحدودی منجر به افزایش یا کاهش هوش کودک می شود.

محیط و کاهش هوش کودک

هیچ پدر و مادری عمدا دلش نمی خواهد، با تصمیماتی که می گیرد یا کارهایی که انجام می دهد، باعث کاهش هوش کودک خود شود؛ ولی گاهی اوقت پدر و مادرها در دوره های مختلف رشد جنین یا نوزاد با رفتاری که انجام می دهند منجر به تضعیف هوش فرزند خود می شوند. برخی عواملی که منجر به کاهش هوش کودک می شود، عبارت است از:

مصرف مواد مخدر در دوران بارداری

بر اساس مطالعه ای که توسط انجمن پزشکی آمریکا منتشر شده است، کودک متولد شده از مادر مصرف کننده مواد مخدر، به خصوص کوکائین، در مقایسه با کودک متولد شده از مادران سالم تقریبا 5 برابر بیشتر مبتلا به مشکلات رشدی می شوند.

یک مطالعه نشان داده است 14 درصد از کودکان متولد شده از مادران مصرف کننده مواد مخدر، هوش زیر 70 دارند و 38 درصد آنها نیز دچار تاخیر در روند رشد مغزی بودند.

سن بالای پدر 

یکی از مقالات منتشر شده در مجله علمی پلاس وان، به بررسی ارتباط سن بارداری والدین با نمره هوش کودک پرداخته است. طی این پژوهش مشخص شد کودکان متولد شده از پدران زیر 30 سال، به اندازه 3 الی 6 امتیاز در تست های هوش موفق ترعمل می کنند. از این رو پژوهشگران معتقدند روند به تاخیر انداختن بارداری به دلایل اجتماعی و یا اقتصادی، مستقیما منجر به کاهش هوش کودک می شود.

استفاده از آفت کش ها 

مطالعه ای که در مجله چشم اندازهای زیست محیطی  منتشر شده است، تاثیر مخرب و قابل توجه آفت کش ها را بر هوش کودک مورد بررسی قرار داده است. طی این پژوهش مشخص شد مواجهه مادران باردار با آفت کش ها، بهره هوشی کودکان را به ازای هر بار که در معرض این مواد قرار می گیرند، 1.4 درصد کاهش می دهد.برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید.تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

پژوهشی دیگر از دانشگاه تمپل فیلادلفیا نشان داده است که کودکان مبتلا به اضافه وزن در مقایسه با کودکانی که وزن متناسب دارند، 11 درصد امتیاز کمتری در تست های مطالعه ملی به دست می آورند.

آنها نه تنها در محیط مدرسه تذکر بیشتری دریافت می کنند، بلکه اغلب نیز با تاخیر زمانی در کلاس های خود حاضر می شوند. بدین ترتیب به نظر می رسد که توده بدنی بالاتر، با پیشرفت تحصیلی ضعیف تر و به تبع هوش کمتر در ارتباط باشد.

طبق اطلاعات به دست آمده از کتاب قوانین مغزی برای کودک، ورزش های هوازی می توانند عملکردهای اجرایی کودکان را تا 100 درصد تقویت کنند.

محققان دانشگاه ییل طی مطالعات خود در زمینه بهره هوشی به نتایج جالبی دست یافته اند. شاید عجیب باشد اما آموزش تردستی به کودکان می تواند حجم قشر خاکستری مغز آنها را تا 3 درصد افزایش دهد. این قشر در ارتباط با مهارت های شناختی بسیار مهمی قرار دارد.

بر اساس مطالعه ای که در مجله ای فناوری آموزیشی به چاپ رسیده است، آن دسته از دانش آموزان انگلیسی که بیش از دو ساعت از زمان روزانه خود را صرف بازی های کامپیوتری می کردند، به اندازه 9.4 درصد عملکرد پایین تری در امتحانات مدرسه داشتند که این موضوع مستقیما روی IQ آنها نیز اثرگذار بوده است.برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان