چه چیزی افراد را افسرده و غمگین می کند؟ + علایم

خط سلامت: دقیقا چه چیزی باعث افسردگی می شود؟ هیچ دلیل واحدی برای افسردگی وجود ندارد .

چه چیزی افراد را افسرده و غمگین می کند؟ + علایم

این می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد و محرک های مختلفی دارد. برای برخی افراد، یک رویداد ناراحت کننده یا استرس زا در زندگی مانند سوگ، طلاق، بیماری، بیکاری و نگرانی های شغلی یا مالی، می تواند علت باشد. علل مختلف اغلب می توانند باعث افسردگی شوند.

به گزارش خط سلامت افسردگی یک احساس دائمی غمگینی و از دست دادن علاقه است که شما را از انجام فعالیت های عادی باز می دارد . انواع مختلفی از افسردگی وجود دارد که علائم آن از نسبتاً جزئی تا شدید متغیر است. به طور کلی، افسردگی از یک رویداد منفرد ناشی نمی شود، بلکه از ترکیبی از رویدادها و عوامل ایجاد می شود.

چه چیزی افراد را افسرده و غمگین می کند؟

این احساسات می توانند در پاسخ به موقعیت های منفی یا غیرمنتظره یا تغییرات زندگی رخ دهند. غم و اندوه اغلب همزمان با سایر احساسات مانند خشم، استرس، احساس گناه، اندوه، اضطراب یا ناامیدی رخ می دهد.

گاهی ممکن است احساس دیگری آنقدر قوی باشد که متوجه غمگینی خود نشوید. بیماری افسردگی یکی از شناخته شده ترین اختلالات روانی است که عملکرد فرد را به شدت کاهش می دهد.  

 آمارها نشان داده است در برخی شهرها نرخ شیوع بیماری افسردگی بیشتر از سایر مناطق است. تلاش برای درک چنین تفاوت هایی زمینه را برای پیشگیری از بروز بیماری افسردگی فراهم می کند.

بیماری افسردگی و علایم آن

بیماری افسردگی با علائمی نظیر احساس غم و لذت نبردن از فعالیت های خود را نشان می دهد. افراد مبتلا به بیماری افسردگی معمولا برخی علایم زیستی مانند: اختلال در خواب، اشتها و میل جنسی را نشان می دهند.

افراد مبتلا به بیماری افسردگی معمولا افکاری حول محور مرگ و خودکشی دارند. کاهش تمرکز و قدرت تصمیم گیری پایین از دیگر علایم این بیماری است. 

بیماری افسردگی در سالمندان

تفاوت افسردگی سالمندان با افسردگی در مقاطع سنی دیگر این است که میزان ناامیدی و یأس نسبت به آینده در سالمندان بیشتر است؛ به همین خاطر سالمندان مبتلا به افسردگی معمولا از برقراری ارتباط با دیگران سرباز می‌زنند. احتمال اقدام به خودکشی در سالمند افسرده و جوانان مبتلا به بیماری افسردگی برابر است.

چگنه می توان به سالمندان مبتلا به افسردگی کمک کرد؟

 اطرافیان یک فرد سالمند مبتلا به بیماری افسردگی، باید سعی کنند میزان ارتباط و تعامل اجتماعی سالمند کم نشود، وی را تنها نگذارند، برنامه روزانه برای وی تدارک ببینند و کاری کنند تا با اقوام، خویشاوندان، نوه‌ها و همکاران معاشرت داشته باشد.

چرا سالمندان به افسردگی مبتلا می شوند؟

یکی از عوامل شایع بروز بیماری افسردگی در سالمندان این است که این افراد، به طور مکرر، با سوگ ناشی از مرگ نزدیکان مواجه می شوند. هر اندازه سن بالاتر رود، احتمال فوت عزیزان، همکاران، دوستان، همسر و فرزندان افزایش پیدا کرده و زمینه بروز افسردگی فراهم می‌شود.

تا جایی که مقدور است سالمند باید در حوزه‌های اجتماعی وارد شود و به فعالیت‌های خانوادگی ادامه دهد؛ به عبارتی به فعالیت‌ها و کارهایی که در خانه می‌تواند انجام دهد مانند آب دادن باغچه، صحبت کردن، بازی کردن، راهنمایی کردن فرزندان، نوه‌ها و مطالعه کردن بپردازد تا احساس ارزشمندی و سودمندی کند، بنابراین سالمندانی که در گوشه‌ای استراحت کنند و کاری انجام ندهند و رسماً منتظر مرگ باشند، زمینه‌های افسردگی در آنها به وجود می‌آید.

چنانچه ادر اطراف خود یک سالمند را مشاهده کردید که با با علائمی مانند: بی میلی، صحبت از مرگ، تقسیم مال و اموال، آرزوی مرگ داشتن دست و پنجه نرم می کند و به طور ناگهانی برنامه‌های متعارف زندگی را تغییر می دهد، نسبت به او بی تفاوت نباشید؛ چراکه چنین علایمی بیماری افسردگی را منعکس می کنند.   

میزان بالای افسردگی در خانه سالمندان

بیماری افسردگی ناشی از طرد اجتماعی و مشکلات عاطفی در زنان و افسردگی ناشی از ناکامی، شکست و مسائل شغلی در مردان بیشتر است. در خانه سالمندان، آمار افسردگی سالمندی بالاتر است و علت آن هم کم توجهی و بی توجهی فرزندان است.

بر اساس تحقیقی که در چند سال اخیر در استان صورت گرفت بیماری افسردگی بیشتر در سنین بالای ۱۵ سال تا ۶۰ سال به چشم می‌خورد. همچنین طبق تجربه در درمانگاه‌های سرپایی، اکثر افراد مراجعه کننده علائم اضطراب و افسردگی دارند و آمار دقیقی از آنها برای بیماری افسردگی موجود نیست.  برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان