چند علت اصلی که موجب طلاق می شود + آیا طلاق شکست است؟

خط سلامت: متداول ترین دلایلی که افراد برای طلاق ارائه می دهند عبارتند از عدم تعهد، مشاجره زیاد، خیانت، ازدواج در سنین پایین، انتظارات غیر واقعی، عدم برابری در رابطه، عدم آمادگی برای ازدواج و سوء استفاده .

چند علت اصلی که موجب طلاق می شود + آیا طلاق شکست است؟

طلاق اگرچه یک نقطه عطف اساسی و دشوار در زندگی بزرگسالی شماست، اما نشان دهنده شکست خود یا خانواده شما نیست .

به گزارش خط سلامت طلاق گرفتن روندی رو به افزایش دارد؛ به گونه ای که آمارها نشان داده است در ایران، از هر سه ازدواج یکی از آن ها به طلاق می انجامد. به نظر شما دلیل طلاق گرفتن چیست؟

 یکی از اصلی ترین دلایل طلاق گرفتن وجود تفاوت های فراوان بین زوجین است. زمانی که دو زوج با تفاوت های فاحش فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی با یکدیگر ازدواج می کنند، احتمال طلاق افزایش می یابد

دلایل طلاق گرفتن  

پژوهش ها نشان داده است برخی عوامل احتمال طلاق گرفتن زوجین را افزایش می دهد، این عوامل عبارت است از:

خیانت

خیانت زوجین یکی از عوامل اصلی طلاق گرفتن است. ازدواج به تنهایی موجب ایجاد تعهد نمیشود. تربیت خانوادگی، مسائل عاطفی و یا حتی مسائل جنسی زمینه خیانت را به وجود می آورد. خیانت اعتماد بین زوجین را از بین برده و این احساس سرخوردگی و طردشدگی موجب از هم پاشیدن ازدواج و در نهایت منجر به طلاق خواهد شد.

مسائل جنسی

ناسازگاری جنسی گاهی خود عامل اصلی طلاق گرفتن است و گاهی به‌صورت غیر مستقیم سبب طلاق می‌شود. اغلب زوج‌هایی که فرکانس رابطه‌ی جنسی‌شان با هم متفاوت است با مشکل روبه‌رو می‌شوند.

در این حالت یکی از طرفین احساس می‌کند که تحت فشار قرار دارد در حالی‌که طرف دیگر احساس می‌کند مورد بی‌اعتنایی قرار گرفته است. احساس سرخوردگی در رابطه جنسی بار روانی زیادی به دنبال خواهد داشت از این رو میتواند یکی از عوامل اصلی طلاق باشد.

بیماری های روحی - روانی

براساس آمارها، احتمال طلاق گرفتن در بین زوجینی که یکی از طرفین با مشکلات روحی همچون افسردگی، وسواس و یا اختلال دو قطبی دست و پنجه نرم میکند بسیار زیاد است. این افراد با نشان دادن رفتارهای غیرعادی، اعمال خشونت بار و گاهی برخوردهای فیزیکی زمینه طلاق را به وجود خواهد آورد.

تفاوت های فرهنگی

تفاوت در سبک زندگی، باورها و اعتقادات منجر به بروز اختلافات می شود که بالقوه احتمال طلاق گرفتن را ارزایش می دهد. به طور کلی همسرانی که اشتراکات دینی یکسانی دارند نسبت به زوج‌هایی که عقاید مذهبی متفاوت دارند، بیشتر در کنار هم می‌مانند.

مسائل مالی

فقر یکی از شاخص‌هایی است که بیشتر از هر دلیل دیگری خطر طلاق گرفتن را افزایش می‌دهد. بین مادیات و شادی رابطه‌ی مستقیم وجود دارد. زن و شوهرهایی که مدام روی این موضوع تمرکز دارند که چه چیز بخرند و برای خرید چه چیزهایی باید صبر کنند، نسبت به کسانی که مشکلات مالی چندانی ندارند کمتر احساس شادی می‌کنند.

از بین رفتن صمیمت بین زوجین

طلاق رسمی با طلاق عاطفی رخ می دهد. زمانی که صمیمت و رابطه سالم زوجین تهدید شود، ازدواج به سمت طلاق پیش خواهد رفت. قهر، بحث و تنش های طولانی عامل از بین رفتن صمیمت بین زوجین است که در برخی موارد طلاق گرفتن را به دنبال دارد.

ازدواج در سن پایین و یا اختلاف سنی بالا

ازدواج به معنی تعهد و مئولیت در قبال فرد دیگر است. این مسئولیت ها نیازمند بلوغ فکری و عقلی است.تا ازدواج در سنی که افراد به طورکامل به بلوغ نرسیده اند منجر به شکست خواهد شد. از سوی دیگر ازدواج با اختلاف سنی بالا و زوجینی که متعلق به دو نسل است منجر به طلاق گرفتن خواهد شد. بهترین اختلاف سنی از دو سال تا 7 سال است.

نداشتن استقلال فکری

دخالت اطرافیان و خانواده های دو طرف یکی از دلایل اصلی طلاق گرفتن است. زمانی که زن ومردی تصمیم به ازدواج مگیرند لازم است تا به استقلال فکری نیز برسند تا بتوانند سکان زندگی مشترک را به دست بگیرند.

اختلاف نظر در تربیت فرزندان

بسیاری از پدر و مادرها بر سر اینکه چه کسی باید تربیت و پرورش کودکان را به عهده بگیرد اختلاف نظر پیدا می‌کنند. بهتر است افراد پیش از ازدواج در مورد انتظارات‌شان در رابطه با تربیت کودکان به‌طور کامل با هم صحبت کنند؛ در غیر این‌صورت به احتمال زیاد زندگی مشترک‌شان به طلاق گرفتن منجر خواهد شد

ناسازگاری شدید

بزرگترین مشکل برخی زوجین این است که پس از ازدواج، توقع دارند طرف مقابلشان عالی و بی نقص باشد. زمانی که این گونه فکر کنید، همیشه ناامید می‌ شوید اما زمانی که با شخصی ازدواج کنید و قبول کنید که او هم مانند شما یک انسان با فراز و فرود های شخصیتی و محاسن و معایب است، پس تمایل بیشتری برای صلح و آشتی پیدا می کنید .چنین طرز فکری احتمال طلاق گرفتن را کاهش می دهد.

خشونت و تجاوز

خشونت و تجاوز از دلایل شایع طلاق گرفتن است. در حقیقت از هر 3 خانم ، یک نفر و از هر چهار مرد یک نفر، نوعی از خشونت فیزیکی توسط همسرش را تجربه می کند.  برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان