چگونه در رابطه حد و مرزی تعیین کنید + سوالاتی که نشانگر رابطه بی مرز است

خط سلامت: افراد انواع مختلفی از روابط دارند، از جمله شریک، همسر، فرزندان، دوستان، همکاران، همسایگان و آشنایان. روابط مختلف شامل تعاملات، مسئولیت ها و تأثیرات متفاوتی است.

چگونه در رابطه  حد و مرزی تعیین کنید + سوالاتی که نشانگر رابطه بی مرز است

هر رابطه ای دارای مرزها یا قوانینی برای تعامل است. شما ممکن است در مورد این مرزها مقید و وظیفه شناس باشید یا ممکن است ناخودآگاه شکل گرفته باشند.

ایجاد و حفظ مرزهای سالم  به شما کمک می کند تا روابط سالم ایجاد کنید و از ارتباطات ناسالم با مردم جلوگیری کنید.

چرا در رابطه حد و مرز تعیین می کنیم؟

به گزارش خط سلامت تعیین مرزهای سالم برای سلامتی و سلامت روابط ضروری است. زندگی در این مرزهایی که ایجاد می کنید برای کاهش استرس و افزایش رضایت در زندگی، به ویژه در مورد مسئولیت ها و وظایف در زندگی شخصی و کاری بسیار مهم است.

اضطراب و استرس زمانی ایجاد می شود که مسئولیت احساسات، رفتارها و افکار دیگران را بر عهده بگیرید. بسیاری از اضطراب هایی که افراد تجربه می کنند به دلیل محدودیت های ضعیف است.

اصلی که من به آن اشاره می کنم «قانون روابط» است. این نشان می‌دهد نمی‌توانید آنچه را که دیگران فکر می‌کنند، احساس می‌کنند یا انجام می‌دهند کنترل کنید و شما تنها مسئول آنچه هستید که فکر می‌کنید، احساس می‌کنید و انجام می‌دهید.

شناسایی و بیان مرزها در روابطی که از این قانون حمایت می کنند، روشن می کند مسئولیت ها و اختیارات شما از کجا متوقف می شود و مسئولیت های طرف مقابل شروع می شود.

احساس خود را در نظر بگیرید وقتی کاری به شما محول می شود که آن را تکمیل کنید اما منابع لازم برای انجام آن کار در اختیار شما قرار نمی گیرد. می تواند شما را مضطرب و نگران کند. همین احساسات ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که کسی بخواهد مسئولیت احساسات، افکار و رفتارهای خود را به شما بسپارد. مرزهای سالم برای رفاه حیاتی است.

ایجاد مرزها برای خود

تعیین مرز در ابتدا می تواند چالش برانگیز باشد، به خصوص زمانی که تحصیلات، آموزش یا تجربیات شخصی شما را به ایجاد مرزهای ناسالم سوق داده باشد.

مرزها توسط دیدگاه ما نسبت به ارزش خود به عنوان یک شخص تعیین می شوند. ارزش شما نباید بر اساس عملکرد شما باشد. لازم است بدانید که در حال حاضر چقدر برای خود ارزش قائل هستید و تعیین کنید که آیا این دیدگاه درست است یا خیر.

به عنوان مثال در نظر بگیرید والدین چگونه فرزند خود را دوست دارند در مقابل نحوه واکنش آنها به رفتار فرزندشان. هر کاری که کودک انجام می دهد نمی تواند عشق والدین را به آنها تغییر دهد. گاهی ممکن است والدین از رفتار کودک ناراضی باشند، اما محبت آنها بر اساس رفتار کودک تغییر نمی کند.

روی تمرین رفتارهایی تمرکز کنید که از ارزش خود مثبت شما حمایت می کند. مرزهای سالمی را که بتوانید به وضوح تعریف کنید، تعیین کنید. ترسیم مرزها برای جنبه های مختلف زندگی شما به زمان و تلاش نیاز دارد. به روابط خود با شریک زندگی، والدین و فرزندان خود فکر کنید. 

به این سؤالات پاسخ دهید تا در تعیین مرزها کمک کند

چه روابطی برای من استرس و اضطراب ایجاد می کند؟

آیا من سعی در کنترل احساسات، افکار یا رفتار کسی دارم؟

آیا احساس می کنم با من بدرفتاری می شود یا از آن سوء استفاده می شود؟

آیا ارزشی که من از دیگران احساس می کنم بر اساس میزان انجام خواسته ها یا تعهدات آنها تغییر می کند؟

آیا باید مسئولیت هایم را طوری تنظیم کنم که با قانون روابط هماهنگ شود؟

همچنین باورهای نادرستی را که در گذشته شما را به سمت مرزهای ناسالم سوق داده است، شناسایی کنید.  می توانید این کار را با تعیین اینکه چه تجربیاتی باعث احساس گناه یا بی احترامی در شما شده است، انجام دهید. به مواقعی فکر کنید که احساس کرده اید اگر کار خاصی را انجام ندهید، کسی را ناراحت می کنید یا باعث عصبانیت می شوید.

اضطراب شامل پیش بینی اتفاق بدی و عدم پاسخ سالم به آن احساس است. توجه داشته باشید چه چیزی را می توانید کنترل کنید و چه چیزی را نمی توانید کنترل کنید و به یاد داشته باشید مسئول احساسات، اعمال یا افکار دیگران نیستید.

برقراری ارتباط با مرزهای خود

مرزهای ناسالم این باور است که نمی توانید نه بگویید.

 نه گفتن راهی است که می توانید به رشد مرزهای سالم خود کمک کنید. بله گفتن به فعالیت‌ها و وظایفی که در محدوده‌های شما هستند تنها زمانی معنادار است که نه شما به یک اندازه ارزش داشته باشد.

نه گفتن به چیزهای خارج از مرزهای شما به احتمال زیاد باعث فشار بیشتر برای بله گفتن می شود. برای اینکه چگونه به چیزی که مرزهای شما را نقض می کند، به شیوه ای سالم پاسخ دهید، یک برنامه داشته باشید . برنامه شما ممکن است شامل تمرین نه گفتن به روشی محکم و در عین حال مهربان باشد یا اینکه با کسی که به مرزهای شما احترام نمی گذارد صحبت نکنید.

یک برنامه بلند مدت

در ابتدا، ایجاد و حفظ مرزهای سالم نیاز به تلاش زیادی دارد. با گذشت زمان، متوجه خواهید شد آنها به تلاش کمتری نیاز دارند. آسیب قبلی شما از مرزهای ناسالم محو خواهد شد. همچنین متوجه خواهید شد فشار برای راضی کردن دیگران کاهش خواهد یافت.

به طور منظم اقدامات خود را مرور کنید تا مطمئن شوید از مرزهایی که ایجاد کرده اید پیروی می کنید، به خصوص در مواقع پر استرس یا پرمشغله. 

این سوالات را از خود بپرسید:

آیا رویدادهایی که برنامه ریزی کرده اید برای شما شادی و هدف به ارمغان می آورد ؟

آیا اقدامات شما با مسئولیت های شما همسو بوده است؟

آیا کاری برای رسیدن به هدف آینده انجام دادید؟

آیا به بودجه خود پایبند بودید؟

ترسیم مرزهای واضح در زندگی بر عزت نفس و رفاه کلی شما تأثیر مثبت خواهد گذاشت. ایجاد عزت نفس به ایجاد روابط سالم تر کمک می کند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان