نحوه شناسایی و فرار از یک چرخه سوء استفاده و آزار خودشیفتگی

خط سلامت: افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته (NPD) که به عنوان خودشیفته شناخته می شوند، دارای حس بزرگی از خود، انتظارات غیرمنطقی از رفتار مطلوب و عدم همدلی آشکار با دیگران هستند.

نحوه شناسایی و فرار از یک چرخه سوء استفاده و آزار خودشیفتگی

چرخه سوء استفاده از خودشیفتگی به یک الگوی رفتار توهین آمیز اشاره دارد که روابط افراد با ویژگی های خودشیفته را مشخص می کند. این شامل ابتدا ایده آل کردن یک فرد، سپس بی ارزش کردن او، تکرار چرخه و در نهایت دور انداختن آنها زمانی است که دیگر فایده ای ندارد.

به گزارش خط سلامت هنگامی که افراد دارای ویژگی های خودشیفتگی هستند، اغلب در حفظ روابط بین فردی در تمام زمینه های زندگی، از جمله در خانه، محل کار، و در اجتماع با مشکل مواجه می شوند.  روابط آنها با دیگران گاهی اوقات می تواند از نظر عاطفی توهین آمیز باشد. 

در حالی که داشتن ویژگی های خودشیفتگی برای افراد معمول است، شدت این ویژگی ها در یک طیف است. توجه داشته باشید افراد ممکن است در یک چرخه سوء استفاده از خودشیفتگی با فردی باشند که معیارهای کامل افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته (NPD) را ندارد اما ممکن است دارای ویژگی های NPD باشد.

چرخه سوء استفاده از خودشیفتگی

چرخه سوء استفاده از خودشیفتگی با ایده‌آل‌سازی و سپس کاهش ارزش شروع می‌شود، که سپس تکرار می‌شود تا زمانی که خودشیفته در نهایت فرد را دور می‌اندازد، در حالی که دیگر هیچ استفاده‌ای از او ندارد. این می تواند یک تجربه عاطفی ویرانگر باشد، بنابراین مهم است که بتوانیم علائمی را که در حال وقوع است تشخیص دهیم.

مراحل چرخه سوء استفاده از خودشیفتگی

مرحله ایده آل سازی

این مرحله به عنوان مرحله قدردانی نیز شناخته می شود و معمولاً با بمباران عشق مشخص می شود . 

خودشیفته حس ارتباط فوری با شما ایجاد می کند. آنها به شما احساس منحصر به فرد و شگفت انگیزی می دهند و شما را روی یک پایه قرار می دهند. فرقی نمی کند چه نوع رابطه ای باشد چه عاشقانه، دوستانه، حرفه ای و یا غیره به سرعت پیش می رود و کیفیت بسیار بالایی دارد.

در یک رابطه عاشقانه، خودشیفته با هدایا و تعارف شما را خیره می کند. به شما احساس خاص بودن می دهد و به نظر می رسد به شدت جذب شما شده است. به نظر می رسد که آنها فوراً عاشق شما شده اند و احساس می شود که مقدر شده است.

با وجود به ظاهر بی گناه یا دوست داشتنی، برخی از تاکتیک های کنترلی ممکن است در اوایل وجود داشته باشند برای مثال آنها ممکن است شما را به خاطر گذراندن وقت با دیگران، شرمسار کنند. آنها همچنین ممکن است مرزهایی را که قبلاً با آنها ارتباط برقرار کرده اید بشکنند.

در یک دوستی، خودشیفته شما را تحسین می کند، زمان زیادی را با شما می گذراند و برای همه چیز به شما وابسته است.

رئیس خودشیفته

با داشتن یک رئیس خودشیفته، این احساس را خواهید داشت که کارمندی رویایی هستید و هیچ کس دیگری به اندازه شما در این کار خوب نیست. اشاراتی از افزایش حقوق و ترفیع وجود خواهد داشت که عملاً محقق نمی شود.

دیگر تاکتیک‌های رایج دستکاری که یک خودشیفته ممکن است در مرحله ایده‌آل‌سازی استفاده کند عبارتند از همدلی ساختگی، نشان دادن علاقه بیش از حد، دادن وعده‌های دروغین، بازتاب گفتار و اعمال قربانی.

مرحله کاهش ارزش

مرحله کاهش ارزش که به عنوان مرحله استهلاک نیز شناخته می شود، در مرحله بعدی قرار می گیرد. اغلب به آرامی شروع می شود.

خودشیفته شروع می کند به بیان نکات ظریف مبنی بر اینکه شما کار اشتباهی انجام داده اید، چیز مهمی را فراموش کرده اید یا به احساسات او آسیب رسانده اید. شما شروع به احساس ناامنی خواهید کرد.

برخی از شاخص ها عبارتند از:

منفعل - تهاجمی

تعارف پشت سر

بهانه برای رفتار بد

انتقاد ظریف

سنگ تراشی

بازی های فکری که بی ضرر به نظر می رسند

فقدان همدلی و اعتبار

مقایسه با دیگران

تمسخر و تحقیر

خودشیفته شما را به کارهایی که انجام نداده‌اید متهم می‌کند و به شما فشار می‌آورد تا زمانی که فکر کنید آیا واقعاً این کار را انجام داده‌اید یا خیر. این به عنوان gaslighting شناخته می شود . شروع به زیر سوال بردن حافظه و سلامت عقل خود خواهید کرد.

به این فکر می کنید که چرا فرد خودشیفته شما را تحمل می کند. این یک احساس وحشتناک است. شما خاطرات و قضاوت خود را زیر سوال خواهید برد و برای بهتر شدن تلاش خواهید کرد تا خودشیفته شما را رها نکند.

آنها همچنین ممکن است درگیر فرافکنی خودشیفتگی باشند، جایی که از پذیرش مسئولیت رفتار خود با فرافکنی آن به شخص دیگری اجتناب می کنند.

تاکتیک های توهین آمیز عاطفی، مانند هشدار، اولتیماتوم، تنبیه، باج خواهی و تهدید به خودآزاری نیز از راه های رایج برای دستکاری و تضعیف قربانی هستند.

مرحله تکرار

مرحله کاهش ارزش می تواند شما را دچار افسردگی، اضطراب، سردرگمی و ترس از دست دادن رابطه خود با فرد خودشیفته کند. ممکن است برای راضی کردن آنها بیشتر تلاش کنید یا برای محافظت از خود از آنها دور شوید. خودشیفته از تلاش شما برای فاصله گرفتن از آنها آسیب دیده و عصبانی می شود.

سپس چرخه ایده آل سازی و کاهش ارزش دوباره شروع می شود. آنها ناگهان رفتار بسیار خوبی با شما خواهند داشت، از شما تمجید می کنند و باعث می شوند که دوباره احساس ارزشمندی کنید. با این حال، به محض اینکه در رابطه احساس امنیت کنید، آنها یک بار دیگر شروع به بی ارزش کردن شما خواهند کرد.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد در حالی که افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته در کوتاه‌مدت در روابط موفق هستند، با روابط بلندمدت دست و پنجه نرم می‌کنند زیرا تلاش می‌کنند با تحقیر دیگران از احساس شکننده خود محافظت کنند. 

دور انداختن 

مرحله دور انداختن می تواند به چند روش مختلف انجام شود. خودشیفته ممکن است تصمیم بگیرد که رابطه با شما تمام شده است و دیگر هیچ فایده ای برای آنها ندارید. رد معمولاً سریع و وحشیانه است.

یا ممکن است از خواب بیدار شوید و متوجه شوید این شریک، دوست، کارفرما یا آشنا برای شما سالم نیست و سعی کنید شرایط را ترک کنید. خودشیفته ممکن است دوباره شروع به بمباران عشقی شما کند و چرخه ایده آل سازی، کاهش ارزش و کنار گذاشتن خود را تکرار می کند تا سرانجام رها شوید.

 نشانه های فروپاشی خودشیفتگی و اقدامات بعدی

چه کسی توسط چرخه سوء استفاده از خودشیفتگی هدف قرار می گیرد؟

خودشیفته ها ممکن است عمداً افرادی را هدف قرار دهند که به نظر آنها استثمار یا دستکاری آنها آسان تر است. این ممکن است شامل افرادی باشد که: 

از نظر اجتماعی منزوی یا تنها هستند

سابقه ضربه یا سوء استفاده داشته باشید

عزت نفس پایینی داشته باشید

از نظر مالی وابسته هستند

با یک بیماری مزمن سر و کار دارند

از نظر عاطفی به دیگران وابسته یا متکی هستند

با این حال، توجه به این نکته مهم است که هر کسی ممکن است سوء استفاده خودشیفته را تجربه کند. آگاهی از نشانه های این چرخه و دانستن چگونگی مقابله با آن می تواند به محافظت از شما در برابر اثرات مخرب روانی کمک کند.

تأثیر چرخه سوء استفاده از خودشیفتگی بر سلامت روان

دکتر داراموس می گوید فرد خودشیفته کارهایی را انجام می دهد که باعث می شود احساس بی ثباتی کنید ​​سپس شما را سرزنش می کند و به خاطر آن شما را "دیوانه" می خواند.

معمولاً احساس می‌کنید که اغراق می‌کنید، بیش از حد حساس هستید یا چیزهای نامتناسبی را به باد می‌دهید، به‌خصوص اگر هیچ آزار فیزیکی وجود نداشته باشد.

به گفته دکتر داراموس، اگر آزار خودشیفتگی به مدت کافی ادامه یابد، قربانی ممکن است در نهایت به شرایط سلامت روانی مانند:

اضطراب

افسردگی

تفکیک

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)

یک مطالعه در سال 2019 اشاره می کند سوء استفاده از خودشیفتگی حتی در برخی موارد می تواند کشنده باشد. این مطالعه به این نتیجه رسید سوء استفاده از خودشیفتگی می تواند بسیار ناتوان کننده باشد، بنابراین بهبودی می تواند یک سفر طولانی و پیچیده باشد. 

مقابله با چرخه سوء استفاده از خودشیفتگی

دکتر داراموس مراحلی را به اشتراک می گذارد که می تواند به شما در پیشگیری و مقابله با سوء استفاده از خودشیفتگی کمک کند:

به روابط خود زمان بدهید

اولین قدم این است به یاد داشته باشید که روابط واقعی، اعم از عاشقانه، جنسی، دوستانه، حرفه ای یا موارد دیگر، معمولاً به آرامی شروع می شوند. آنها در طول زمان توسعه می یابند، از علاقه متقابل به یکدیگر تا یک ارتباط قوی تر و واقعی تر. به عشق آنی مشکوک باشید.

در مورد مرزهای خود شفاف باشید

قبل از اینکه وارد یک رابطه جدید شوید، حد و مرزهای خود را بشناسید و انتظار دارید چگونه با شما رفتار شود. آماده باشید تا در صورت ایجاد الگوی بدرفتاری با شما، محدودیت‌هایی را تعیین کنید یا کنار بروید.

یک رکورد را حفظ کنید

اگر مشکوک هستید که ممکن است کسی شما را دستکاری کند، ارتباط خود را یادداشت کنید. چیزها را بنویس هر بهانه ای برای انجام کارها از طریق پیامک یا ایمیل پیدا کنید. این می تواند کمک کند اگر طرف مقابل سعی کند شما را با گاز روشن کند و یک نسخه جایگزین از رویدادها ارائه دهد.

دوستان مورد اعتماد خود را نزدیک نگه دارید

خودشیفته ممکن است سعی کند بین شما و عزیزانتان فاصله بیندازد. سعی کنید این اتفاق نیفتد. وقتی شروع به تعجب می کنید که چه چیزی واقعی است، آنها می توانند به شما کمک کنند تا آن را بفهمید. 

استقلال مالی خود را حفظ کنید

اگر می توانید به او کمک کنید، سعی کنید از نظر مالی به خودشیفته وابسته نباشید . با این حال، برای انواع دیگر روابط، مانند دوستی یا روابط عاشقانه، داشتن پول شخصی زمانی که برای ترک رابطه آماده می شوید مفید است.

 چگونه از قرار گرفتن در یک الگوی رابطه خودشیفتگی جلوگیری کنیم؟

چرخه سوء استفاده از خودشیفتگی می تواند آسیب زا و از نظر عاطفی زخمی باشد. مهم است که این الگوی رفتاری را بشناسید و در اسرع وقت از آن خارج شوید تا از سلامت روان خود محافظت کنید و احساس خود را حفظ کنیدبرای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان