تاریخچه روز جهانی آگاهی از سوء استفاده و آزار خودشیفتگی + ردپای ماندنی خودشیفته ها بر سلامت روان را بشناسید

خط سلامت: با گرامیداشت روز جهانی آگاهی از سوء استفاده از خودشیفتگی، می‌توانیم توجه را به نشانه‌های ظریف سوء استفاده از خودشیفتگی جلب کنیم و افراد آسیب‌دیده را تشویق کنیم که به دنبال کمک باشند.

تاریخچه روز جهانی آگاهی از سوء استفاده و آزار خودشیفتگی + ردپای ماندنی خودشیفته ها بر سلامت روان را بشناسید

در سال 2016 روز جهانی آگاهی از سوء استفاده و آزار خودشیفتگی اولین بار توسط روان درمانگر بری بونچای گرامی داشته شد.

به گزارش خط سلامت این روز اساساً برای گسترش آگاهی در مورد سوء استفاده از خودشیفتگی و تأثیرات آن و همچنین نحوه تشخیص علائم سوء استفاده از خودشیفتگی و نحوه درمان از آن آغاز شد. 

روز جهانی آگاهی از آزار خودشیفتگی ممکن است روشی مؤثر برای افزایش آگاهی در مورد این نوع سوء استفاده باشد، زیرا می تواند این واقعیت را روشن کند که تشخیص سوء استفاده از خودشیفتگی دشوار است.

افرادی که در روابط عاشقانه یا سایر روابط نزدیک با افرادی که دارای اختلال شخصیت خودشیفته هستند، ممکن است برای تشخیص علائم سوء استفاده با مشکل مواجه شوند. 

در حالی که آزار جسمی اغلب بریدگی ها، کبودی ها و سایر نشانه های واضح به جا می گذارد، شناسایی آزار خودشیفتگی دشوارتر است.

سوء استفاده از خودشیفتگی چیست؟

سوء استفاده از خودشیفتگی اصطلاحی است که به طور کلی نوعی سوء استفاده عاطفی را توصیف می کند که افراد ممکن است از سوی یک فرد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته (NPD) یا سایر اختلالات شخصیتی که بر سطح همدلی فرد تأثیر می گذارد، تجربه کنند.

افرادی که NPD دارند ممکن است همدلی کم، بی اعتنایی به احساسات دیگران، احساس بزرگی از خود و دغدغه زیبایی، قدرت یا موفقیت داشته باشند.

افرادی که نزدیک به افراد مبتلا به NPD هستند ممکن است سوء استفاده را به شکل دستکاری، شرمساری و این باور داشته باشند که نیازها و تجربیات آنها نامعتبر است. 

سوء استفاده از خودشیفتگی می تواند بر هر فردی که به فرد مبتلا به NPD نزدیک است، از جمله کودکان، شرکای عاشقانه، دوستان، اعضای خانواده و حتی کارمندان تأثیر بگذارد. 

تحقیقات نشان می دهد نزدیک به 50 درصد از افراد ممکن است آزار روانی یا عاطفی را از طرف یک شریک عاشقانه تجربه کرده باشند .

همه سوء استفاده‌های خودشیفته ممکن است توسط افراد مبتلا به NPD تداوم یابد، اما اختلال شخصیت معمولاً می‌تواند با سوء استفاده از خودشیفتگی همراه باشد. افراد مبتلا به NPD اغلب فقط به احساسات و تجربیات خود اهمیت می دهند و ممکن است اطرافیان خود را سرزنش، شرمسار و دستکاری کنند تا به آنچه می خواهند برسند. 

برای افراد نزدیک به افراد مبتلا به NPD، این می تواند صدمات قابل توجهی بر سلامت جسمی، ذهنی، عاطفی و معنوی داشته باشد. اثرات سوء استفاده از خودشیفتگی می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. 

درک اثرات سوء استفاده از خودشیفتگی

حتی زمانی که شخصی رابطه خود را با یک سوء استفاده کننده خودشیفته پایان می دهد، ممکن است اثرات مخرب سوء استفاده باقی بماند. بسیاری از افرادی که سوء استفاده از خودشیفتگی را تجربه می کنند، علائم زیر را تجربه می کنند:

اضطراب

اگر سوء استفاده از فردی مبتلا به NPD را تجربه کرده اید، ممکن است به دلیل رفتار کنترل کننده یا دستکاری فرد با اضطراب دست و پنجه نرم کنید.

همچنین ممکن است در روابط با افراد دیگر به دلیل تجربیات منفی با متجاوز خود دچار اضطراب شوید. کار با یک درمانگر علائم را کاهش می دهد و به ویژه در صورت تجربه حملات اضطراب، حملات پانیک یا بیش‌هوشیاری مفید باشد.

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)

برای بازماندگان سوء استفاده از خودشیفتگی ممکن است علائم PTSD داشته باشند. بودن با یک شریک خشونت آمیز می تواند باعث ترس و ناراحتی قابل توجهی شود و به طور بالقوه مغز را به حالت آماده باش در برابر تهدید سوق دهد.

حتی پس از اینکه فردی یک موقعیت آزاردهنده را ترک کرد، ممکن است باز هم فلاش بک، وحشت، اختلالات خواب، تغییرات خلقی و سایر علائم PTSD مرتبط با رفتار سوء استفاده کننده خود را تجربه کند.

افسردگی

افسردگی می تواند یکی دیگر از علائم رایج برای بازماندگان سوء استفاده از خودشیفتگی باشد. افسردگی می تواند به دلیل ایجاد احساس کوچک، بی اهمیت یا بی ارزشی ایجاد شود. این احساس غم و اندوه و عزت نفس پایین ممکن است حتی زمانی که فردی از موقعیتی توهین آمیز خارج شده است، ادامه یابد.

ارزش خود پایین

سوء استفاده کنندگان خودشیفته علاوه بر اینکه به شریک زندگی خود می گویند که آنها بی فایده، احمق یا بی ارزش هستند، ممکن است شریک زندگی خود را به این باور برسانند که نمی دانند در مورد چه چیزی صحبت می کنند. این می تواند باعث شود که افراد قضاوت خود را زیر سوال ببرند و شروع به عدم اعتماد به خود کنند و در نهایت منجر به کاهش ارزش خود می شود. 

مشکلات سلامت جسمانی

اثرات سوء استفاده از خودشیفتگی اغلب فراتر از نگرانی های مربوط به سلامت روان است. افرادی که سوء استفاده را تجربه می کنند یا در حال بهبودی هستند ممکن است بیماری های جسمی مانند سردرد، معده درد و مشکلات خواب را تجربه کنند. 

چالش های شناختی

تجربه سوء استفاده از خودشیفتگی ممکن است بر توانایی فرد برای تمرکز یا تمرکز روی کارهای روزمره تأثیر بگذارد. این ممکن است به خصوص اگر فردی خاطرات آسیب زا یا فلاش بک های مربوط به سوء استفاده را تجربه کند، مشکل ساز باشد.

مشکلات عاطفی

افرادی که از سوء استفاده از خودشیفتگی جان سالم به در برده اند، ممکن است برای تنظیم احساسات خود مشکل داشته باشند. همچنین اگر به طور مکرر به آنها گفته شده اشتباه یا بی اهمیت هستند، ممکن است برای تأیید احساسات خود تلاش کنند. 

مسائل مربوط به اعتماد

پس از نزدیک شدن به کسی که با آنها رفتار بدی داشته بازماندگان سوء استفاده از خودشیفتگی ممکن است به اندازه کافی به دیگران اعتماد کنند تا به آنها نزدیک شوند یا رابطه برقرار کنند. درگیر شدن در مراقبت از خود و کار با یک متخصص سلامت روان می تواند توانایی فرد را برای اعتماد بهبود بخشد.

آیا کسی را می شناسید که سوء استفاده از خودشیفتگی را تجربه کرده باشد؟

از آنجا که آزار عاطفی، از جمله آزار خودشیفتگی، اغلب هیچ نشانه فیزیکی ندارد، ممکن است نتوانید تشخیص دهید یکی از عزیزانتان با این نوع آزار زندگی می کند یا خیر. با این حال، برخی از علائم و نشانه‌ها وجود دارد که ممکن است نشان دهد یک فرد در حال تجربه سوء استفاده از خودشیفتگی است، از جمله موارد زیر:

تمایلات مردم پسند

عادات خود ویرانگر

عزت نفس پایین

عدم اعتماد به خود

علائم افسردگی، اضطراب یا PTSD

به‌علاوه، اگر شاهد رفتارهای توهین‌آمیز از سوی همسرتان هستید، مانند دستکاری، تهمت زدن، شرم‌کردن یا تحقیر کردن، این می‌تواند نشان‌دهنده یک الگوی سوءاستفاده از خودشیفتگی باشد.

درمان سوء استفاده و آزار خودشیفتگی

اگر شما یا کسی که می شناسید در حال تجربه سوء استفاده و آزار خودشیفتگی است، بدانید که گزینه هایی برای کمک به بهبودی وجود دارد. ممکن است مداخلاتی مانند ترک رابطه، کار با یک درمانگر یا صرف زمان بیشتر برای مراقبت از خود را پیدا کنید تا ابزارهای مفیدی برای درمان سوء استفاده از خودشیفتگی باشد. در زیر، گزینه های درمانی بیشتری را ارائه می دهیم.

به یک گروه پشتیبانی بپیوندید

می‌توانید گروه‌های حمایتی حضوری و آنلاین برای کسانی که از سوءاستفاده خودشیفتگی شفا می‌یابند یا تجربه می‌کنند پیدا کنید. در این گروه‌ها، می‌توانید احساسات خود را پردازش کنید و تجربیات خود را با افراد دیگری که درک می‌کنند تجربه کرده‌اید، در میان بگذارید.

احساسات خود را تأیید کنید

هنگامی که در حال تجربه یا بهبودی از سوء استفاده از خودشیفتگی هستید، به احتمال زیاد احساسات دشوار زیادی از جمله غم، ترس، خشم، سردرگمی و غیره را احساس خواهید کرد. این می تواند مهم باشد که برای خود تأیید کنید که اشکالی ندارد هر آنچه را که احساس می کنید احساس کنید و نیازی نیست خودتان را به خاطر احساسات خود قضاوت کنید. 

با یک درمانگر کار کنید

میزان آسیبی که یک فرد از تجربه سوء استفاده و آزار خودشیفتگی می‌بیند، اغلب از فردی به فرد دیگر متفاوت است. به خصوص برای کسانی که آزار شدید را تجربه کرده‌اند، کار با یک درمانگر می‌تواند راهی مؤثر برای پردازش احساسات و خاطرات آنها باشد و یاد بگیرند که از آسیب‌های خود عبور کنند.

خود و دیگران را آموزش دهید 

آموزش افراد در مورد علائم و خطرات سوء استفاده از خودشیفتگی می تواند توانمند باشد. با تجهیز خود و دیگران به دانش در مورد این نوع سوء استفاده، می توانید به بهبودی خود و حرکت به جلو نیز کمک کنید.

حمایت از سلامت روان

بسیاری از بازماندگان سوء استفاده یا کسانی که تجربیات آسیب زا دارند با چالش های بهداشت روانی دست و پنجه نرم می کنند. اگر شما یا شخصی که می شناسید در یک رابطه آزاردهنده هستید یا با عواقب سوء استفاده از خودشیفتگی دست و پنجه نرم می کنید، بدانید که گزینه هایی برای کمک به شما وجود دارد. 

ممکن است بخواهید تغییرات سبک زندگی را برای بهبود سلامت روان خود امتحان کنید، اما برای برخی افراد، ممکن است به کمک یک متخصص سلامت روان نیاز باشد.

کار با یک درمانگر می تواند به شما کمک کند تا با اضطراب، افسردگی، PTSD یا سایر شرایط سلامت روانی که ممکن است با آن مواجه باشید، مقابله کنید. با کار با یک متخصص بهداشت روان دارای مجوز، می توانید درگیر خوداندیشی شوید و در یک محیط امن و حمایتی از آسیب های خود عبور کنید. 

علاوه بر این، درمان آنلاین می‌تواند گزینه مناسبی برای بهبودی تروما باشد. با درمان آنلاین، می توانید از خانه خود مراقبت دریافت کنید، که ممکن است برای بازماندگان سوء استفاده راحت تر باشد.

یک مطالعه در سال 2022 گزارش داد که درمان آنلاین برای PTSD (که می تواند در پاسخ به سوء استفاده از خودشیفتگی ایجاد شود) می تواند به اندازه درمان حضوری موثر باشد .

روز آگاهی از سوء استفاده از خودشیفتگی می تواند فرصتی برای آموزش عموم مردم در مورد سوء استفاده از خودشیفتگی و تأثیرات فیزیکی، ذهنی و عاطفی آن فراهم کند.

1 ژوئن می تواند به عنوان روزی برای افزایش آگاهی افرادی باشد که تحت تأثیر سوء استفاده و آزار خودشیفتگی با به اشتراک گذاشتن حقایق، پشتیبانی، منابع و داستان های شخصی قرار گرفته اند.

اگر شما یا شخصی که می شناسید از هر نوع سوء استفاده ای را تجربه می کنید، بدانید که منابعی در دسترس دارید. درمان، چه به صورت حضوری و چه آنلاین، می تواند به شما کمک کند تا از اثرات سوء استفاده درمان شوید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان