شوخ طبعی در این 2 موقعیت ممنوع

خط سلامت: شوخ طبعی، ابزاری مناسب جهت غلبه بر موقعیت های دشوار است.

شوخ طبعی در این 2 موقعیت ممنوع

شوخ طبعی در موقعیت های بحرانی به مدیریت هیجانات منفی مانند: خشم و اضطراب کمک می کند. به گزارش خط سلامت پژوهش ها نشان داده است رعایت برخی نکات در رابطه با شوخ طبعی، منجر به افزایش کارایی و کاهش استرس و اضطراب می شود. 

حس شوخ طبعی 

پژوهش ها نشان داده است شوخی کردن و استفاده به موقع از حس شوخ طبعی، برای کسانی که در بخش مدیریت بحران کار می کنند، بسیار مفید است. برخی از بایدها و نبایدها در رابطه با استفاده از حس شوخ طبعی عبارت است از: 

حس شوخ طبعی دوجانبه 

مانند هر ابزار دیگری، شوخ طبعی هم به روش های منفی و مثبت مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال اظهارنظرهای مخرب مثلاً انتقاد از شخص دیگر به دلیل عدم توانایی در شوخی کردن، مشکلات بیشتری را به وجود می آورد و در نهایت به یک رابطه آسیب می زند.

شوخی کردن تنها زمانی مشکلات یک رابطه را کاهش می دهد که هر دو طرف رابطه از آن احساس خوب بگیرند. مهم است که نسبت به طرف مقابل خود حساس باشید و احساسات او را در نظر بگیرید.

اگر شریک زندگی، همکار، عضو خانواده یا دوست شما حوصله ی شوخی و خنده را ندارد یا مایل به انجام اینکار نیست، بهتر است از آن دست بکشید. وقتی شوخی متقابل نیست و یک طرفه است، اعتماد و حسن نیت تضعیف می شود و می تواند به روابط تان آسیب برساند.

 مخفی کردن احساسات ممنوع 

شوخ طبعی کمک می کند در مقابل چالش های زندگی مقاومت کنید، اما مواقعی وجود دارد که شوخی سالم و موثر نیست. زمانی می گوییم شوخی ناسالم است که برای مخفی کردن احساسات اجتناب ناپذیر و دردناک استفاده شود. در این زمان از خنده برای پوشاندن احساساتی مانند شرم، ترس، عصبانیت و ناامیدی استفاده می شود که شخص دوست ندارد آنها را ابراز کند.

نمونه دیگر از شوخی ناسالم افرادی را شامل می شود که نسبت به همسر خود حس مالکیت و حسادت دارند اما هرگز یاد نگرفته اند که آشکارا درباره ناامنی ها و ترس های خود بحث کنند.

این افراد از آنچه فکر می کنند شوخی است برای بیان احساسات خود استفاده می کنند. با این حال، شوخی های آنها معمولاً گزنده و تقریبا خصمانه است و به هیچ وجه موجب نزدیکی و خنده با افراد دیگر نمی شود. در این حالت فرد مقابل اغلب به جای خندیدن، سعی می کند کنار بکشد و با سردی واکنش نشان دهد.

از شوخی های زننده اجتناب کنید

استفاده افراطی از حس شوخ طبعی، در جمع های غیرصمیمی، به روابط آسیب می رساند. 

ذکر این نکته ضروری است که برای حل اختلاف و درگیری هایتان نیازی ندارید که به یک کمدین تبدیل شوید. شوخی برای تحت تأثیر قرار دادن یا سرگرم کردن شخص دیگر نیست، بلکه تنها برای بهبود روحیه و از بین بردن تنش است. استفاده مناسب از حس شوخ طبعی فرد را در حالت مثبتی قرار می دهد که برای حل اختلافات مفید است.  برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان