تهدید بزرگی که جدی گرفته نمی شود!

خط سلامت: چرا باروری انسان در تمام کشورهای دنیا در حال کاهش است؟

تهدید بزرگی که جدی گرفته نمی شود!

ساختار اجتماعی، رونق اقتصادی و شهرنشینی در هر کشور احتمالاً بر نرخ زاد و ولد و باروری و همچنین نرخ سقط جنین تأثیر می گذارد، کشورهای توسعه یافته به دلیل انتخاب سبک زندگی مرتبط با ثروت اقتصادی که در آن نرخ مرگ و میر پایین است، نرخ باروری پایین تر است. 

به گزارش خط سلامت طی 50 سال اخیر تعداد اسپرم‌ در سرتاسر جهان 62 درصد کاهش یافته است. محققان عقیده دارند، آنچه از آن به عنوان بحران تولید مثل و باروری یاد می شود، در حقیقت نتیجه کاهش تعداد اسپرم ها در سراسر جهان است.

بحران باروری

برخی پژوهش ها حاکی از آن است بحران باروری و کاهش تعداد اسپرم ها در سراسر جهان، از جمله پیامدهای منفی زندگی مدرن است.

کاهش تعداد اسپرم ها در سراسر جهان

مقاله ای با عنوان « تعداد اسپرم در سراسر جهان 62 درصد کاهش می‌یابد» ادعا می‌کند «تعداد اسپرم‌ها در سرتاسر جهان در کمتر از پنجاه سال بین سال‌های 1973 تا 2018 شصت و دو درصد کاهش یافته است و  بحران باروری را رقم زده است. یافته‌های اخیر نشان داده است تعداد اسپرم‌ها سالانه حدود 1.1 درصد کاهش می‌یابد.

چرا تعداد اسپرم ها در 50 سال اخیر، کاهش یافته است؟

شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد کاهش تعداد اسپرم ها به دلیل قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی در مراحل اولیه رشد است. 

مشخص شده است طیف وسیعی از مواد شیمیایی وجود دارد که با سیستم غدد درون ریز تداخل دارند و مانند هورمون ها عمل می کنند. بسیاری از آنها در پلاستیک ها، محصولات پاک کننده و آفت کش ها یافت می شوند. محققان عقیده دارند در مراحل حیاتی رشد ارگانیسم، اگر سیگنال‌های غدد درون ریز تداخل پیدا کند، این اثرات می‌توانند بعداً در زندگی خود را نشان دهند.

سایر دلایل احتمالی کاهش تعداد اسپرم ها عبارت است از: قرار گرفتن در معرض آلودگی، مواد پلاستیکی ، سیگار کشیدن، داروهای تجویز شده و همچنین سبک زندگی ناسالم، مانند چاقی و رژیم غذایی نامناسب. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان