آیا در زندگی عشقی خود خرابکاری می کنید؟ + ببینید مشکل کجاست

خط سلامت: خود خرابکاری زمانی است که مانعی برای رابطه خود یا شریک زندگی خود ایجاد می کنید که نیازی به آن وجود ندارد.

آیا در زندگی عشقی خود خرابکاری می کنید؟ + ببینید مشکل کجاست

تحقیقات نشان می دهد دلبستگی ناایمن با خود خرابکاری یک رابطه عاشقانه مرتبط باشد.

به گزارش خط سلامت افرادی که در یک رابطه خود خرابکاری می کنند، تمایل دارند این الگو را در روابط آینده تکرار کنند.

خیلی وقت‌ها بعد از اینکه یک رابطه باعث دلشکستگی می‌شود، معمولاً همه را به جز خودمان سرزنش می‌کنیم.

 در سال 2021، راکل پیل و نرینا کالتابیانو تلاش کردند تا با انجام مصاحبه‌های تحقیقاتی با روانشناسانی که در مسائل روابط متخصص هستند و همچنین با تجزیه و تحلیل داده‌های تجربیات داوطلبان از تاریخچه روابط خود، مقیاس خرابکاری رابطه را درک کند.

خرابکاری رابطه

تحقیقاتی که به مطالعه خود خرابکاری کمک کرد ، بر اساس 1365 شرکت‌کننده انگلیسی‌زبان با هویت جنسی ، هویت جنسی و پیشینه فرهنگی متفاوت بود.

همه شرکت‌کنندگان سابقه درجاتی از خرابکاری در رابطه را گزارش کردند. با استفاده از این داده ها، مقیاس خرابکاری رابطه (RSS) که شامل 12 سوال است، ایجاد شد. سه بخش از مقیاس خرابکاری رابطه وجود دارد که به نمره کل کمک می کند: حالت تدافعی، مشکل در اعتماد به دیگران و مهارت های ضعیف در روابط بین فردی.

خود خرابکاری در رابطه چیست؟

خود خرابکاری در رابطه می تواند به عنوان ایجاد یک نقص یا سختی برای خود در چارچوب یک رابطه عاشقانه تعریف شود.

یکی از نمونه‌های خود خرابکاری در رابطه افرادی هستند که برای شریک زندگی خود شرایطی را تعیین می‌کنند برای مثال زنانی که در مورد قد خاصی برای مردان صحبت می کنند.

هنگام کار با بیماران مرد، اغلب ویژگی های فیزیکی در مورد اندازه سینه یا باسن بیان می شود. میزان درآمد حاصل از شریک فعلی یا آینده نیز به عنوان یک ویژگی ضروری مورد تاکید قرار می گیرد.

خود خرابکاری زمانی اتفاق می‌افتد که از قرار ملاقات با کسی که با این معیارها مطابقت ندارد، خودداری می‌کنید، که تعداد خواستگاران را محدود می‌کند، یا زمانی که به یک رابطه شاد با شریک فعلی خود پایان می‌دهید، صرفاً به این دلیل که همیشه تصور می‌کردید با یک شوهر ثروتمند ازدواج کرده‌اید.

به عبارت دیگر داشتن اولویت برای جذب شدن کاملاً خوب است. استناد به این ترجیح در رابطه ای که شما را خوشحال و امن می کند، جایی است که خود خرابکاری وارد می شود.

شما در این رابطه مشکلی ایجاد کرده اید که وجود ندارد. اگر احساس نمی کردید که مجبورید با زنی با موهای قرمز یا مردی قد بلند که پول زیادی به دست می آورد ازدواج کنید، احتمالاً رابطه شما با سرعتی شاد و سالم ادامه می یافت.

خرابکاری رابطه از چشم درمانگر

افرادی که در رابطه عاشقانه خود خرابکاری می کنند، اغلب این کار را برای محافظت از خود در برابر درد، ناامیدی یا تکرار یک عشق قبلی که پایان ضعیفی داشت انجام می دهند. اغلب این تمایل به محافظت از خود در افرادی که سبک دلبستگی ناایمن دارند دیده می شود .

کسانی که دلبستگی ناایمن دارند اغلب در اعتماد کردن به دیگران و این باور که عشقی که می دهند توسط شریک زندگی شان بازگردانده می شود، مشکل دارند. در نتیجه عدم اطمینان آنها از عشق، این افراد ممکن است بیش از حد به شریک زندگی خود چسبیده باشند (از ترس از دست دادن آنها) یا ممکن است برای محافظت از خود در برابر دردی که به ناچار در زمانی از شریک زندگی خود دور می شوند و آنها را ترک می کنند.

چگونه متوجه می شوید شریک زندگی شما رابطه تان را خراب می کند؟ اغلب این رفتار در این روابط یافت می شود:

انتقاد.

عدم ارتباط.

بیش از حد چسبنده

بیش از حد دفاعی

برداشت از حساب

تمایل به کنترل

تدافعی در مورد اعمال خود، عدم پذیرش اشتباهات

مسائل مربوط به اعتماد

دو یافته به خصوص جالب در میان افراد مورد بررسی وجود داشت:

1. افرادی که در رابطه خود خرابکاری کرده اند، در سایر روابط زندگی خود نیز دچار خود خرابکاری می شوند.

حالت تدافعی، مسائل مربوط به اعتماد به شریک زندگی و مهارت‌های ضعیف در رابطه، بیشتر در افرادی وجود دارد که یک رابطه یا روابط خود را خراب کرده‌اند..

مقیاس خود خرابکاری رابطه

مقیاس 12 سوالی پیل و کالتابیانو در رابطه با خود خرابکاری، پاسخ دهنده را دعوت می کند تا به سوالات بله یا خیر پاسخ دهد، مانند:

دائماً از طرف شریک زندگیم انتقاد می کنم.

معتقدم برای حفظ امنیت شریک زندگی خود، باید بدانم شریک زندگی من کجاست.

اگر بدانم در مورد چیزی اشتباه می کنم به شریکم اعتراف خواهم کرد.

همه روابط شامل مبارزه، سازش و پی بردن به چگونگی ادغام دو طرز فکر  و دو زندگی متفاوت در یک تجربه زندگی شده و مشترک است. اما اگر شروع  به این فکر کنید که همیشه در هر موقعیتی آدم بدی هستید وقت آن رسیده است که از خود بپرسید که آیا در سطح ناخودآگاه ، روابط گذشته شما باعث خرابکاری رابطه فعلی شما می شود یا خیر. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان