چرا نوجوانان محبوب بی خواب ترند؟

خط سلامت: نوجوانان معمولاً خواب آلود هستند و خواب آلودترین آنها ممکن است محبوب ترین آنها بین همسالان باشد. تیمی از محققان چگونگی تأثیر محبوبیت در مدرسه بر عادات خواب نوجوانان را بررسی کرده اند.

چرا نوجوانان محبوب بی خواب ترند؟

نوجوانان محبوب تا 27 دقیقه کمتر از همسالان کمتر محبوب خود می خوابند و دختران محبوب، اما نه پسران، علائم بی خوابی بیشتری را تجربه می کنند.

به گزارش خط سلامت محققان به این نتیجه رسیدند نتایج آنها شبیه به مطالعه‌ای است که در زمانی که تلفن‌های هوشمند هنوز رایج نبودند، انجام شد، که نشان می‌دهد نوجوانان محبوب بعید است که به خاطر آنها کمتر بخوابند.

بی خوابی و محبوبیت

به دلیل شروع دیرتر ملاتونین و افزایش هوشیاری در عصر، نوجوانان اغلب به سختی می‌توانند در زمانی به خواب بروند که به آنها اجازه می‌دهد تا هشت تا 10 ساعت خواب توصیه شده را در هر شب انجام دهند.

همچنین در سال‌های نوجوانی است که افزایش فعالیت‌ها، استقلال بیشتر از والدین و روابط با همسالان شروع به رقابت با خواب می‌کند. نقش زمینه اجتماعی، با این حال، اغلب هنگام مطالعه خواب نوجوانان نادیده گرفته می شود. اکنون، محققان در سوئد و استرالیا می خواستند دریابند محبوبیت در بین همسالان چگونه بر عادات خواب نوجوانان 14 تا 18 ساله تأثیر می گذارد.

 دکتر Serena Bauducco، محقق خواب دانشگاه و نویسنده مقاله Frontiers in Sleep می گوید: به ویژه، دختران محبوب – اما نه پسران – علائم بی خوابی بیشتری را گزارش کردند. جالب‌تر از همه، به نظر می‌رسد محبوبیت بر خواب قبل و بعد از ظهور گوشی‌های هوشمند تأثیر منفی می‌گذارد.

محبوب و بی خواب

در نمونه ای متشکل از بیش از 1300 نوجوان سوئدی که تقریبا نیمی از آنها زن بودند، محققان بررسی کردند آیا محبوبیت با طول مدت خواب کوتاه تر همزمان است یا خیر. آنها از نوجوانان خواستند تا حداکثر سه دوست را نامزد کنند و آنها که بیشترین نامزدی را دریافت کردند، به عنوان محبوب‌تر تعریف شدند. این نوجوانان کمتر از همسالان خود می خوابیدند محبوب ترین آنها تا 27 دقیقه کمتر می خوابیدند .

هنگامی که محققان به دختران و پسران به طور جداگانه نگاه کردند، به یک ارتباط بین محبوبیت و علائم بی خوابی پی بردند: دختران محبوب تر علائم بی خوابی بیشتری را تجربه کردند مانند دشواری در به خواب رفتن یا به خواب رفتن یا زود بیدار شدن. پسران محبوب این علائم را به همان میزان تجربه نکردند.

این تفاوت های جنسی هنوز به طور کامل درک نشده است، اما این واقعیت که پسران و دختران در رفتارهای دوستی متفاوتی شرکت می کنند ممکن است بینش هایی را ارائه دهد. دختران بیشتر از پسرها نسبت به دوستان خود توجه و نگرانی بیشتر نشان می دهند و رفتارهای کمکی انجام می دهند. 

وی گفت: همچنین می بینیم محبوبیت با خواب بدتر هم قبل و هم بعد از توسعه فناوری ارتباطات دستی مرتبط است. این نشان می دهد این گوشی های هوشمند نیستند که باعث می شوند نوجوانان محبوب کمتر بخوابند. در عوض، مکانیسم های دیگری می تواند در جریان باشد.

محققان حدس می زنند بودن دوستان به معنای گذراندن زمان بیشتر  با آنان است که می تواند باعث شود زمان کمتری برای خواب باقی بماند. سرمایه گذاری عاطفی بیشتر نیز می تواند منجر به مشکلات خواب شود. 

افزایش بدهی خواب

نوجوانان مسلماً کم خواب ترین هستند. مطالعات قبلی نشان می دهد 30 دقیقه خواب اضافی می تواند منجر به بهبود سلامت روان و عملکرد بهتر در مدرسه شود.

با شروع زودهنگام مدارس، بسیاری از نوجوانان سعی می کنند در تعطیلات آخر هفته به خواب بروند استراتژی ای که می تواند نتیجه معکوس داشته باشد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان