اگر بیش از حد منفی فکر کنید چه اتفاقی می افتد؟

خط سلامت: اگر بیش از حد منفی فکر کنید چه اتفاقی می افتد؟

اگر بیش از حد منفی فکر کنید چه اتفاقی می افتد؟

افکار منفی می توانند به مشکلاتی مانند اضطراب اجتماعی ، افسردگی ، استرس و اعتماد به نفس پایین کمک کنند .

به گزارش خط سلامت کلید تغییر افکار منفی خود این است که درک کنید اکنون چگونه فکر می کنید (و مشکلات ناشی از آن)، سپس از استراتژی هایی برای تغییر این افکار یا تأثیر کمتر آنها استفاده کنید.

اثرات واقعی تفکر منفی

افکار منفی تاثیر منفی بر روحیه و دیدگاه شما نسبت به زندگی دارد. فکر کردن به افکار منفی می تواند باعث شود احساس غمگینی، ترس، عصبانیت، ناامیدی و به طور کلی منفی کنید .

این احساسات نگاه شما به جهان را لکه دار می کند. وقتی همه چیز و همه نیت بدی داشته باشند، در بهترین حالت محافظت و بی اعتماد خواهید بود.

مطالعات آنها نشان داده است تفکر منفی طولانی مدت توانایی مغز برای استدلال، فکر کردن به چیزها و ایجاد خاطرات را ضعیف می کند .

به آن اینگونه نگاه کن؛ تفکر منفی منابع مغز شما را تخلیه می کند. علاوه بر این، منفی گرایی، منفی گرایی را به وجود می آورد. این مانند اعتیادی است که ما حتی نمی بینیم یا نمی شناسیم.

افسردگی نتیجه مستقیم افکار منفی است. این افکار به صورت خودکار تجربه می شوند؛ یعنی فرد به صورت ناخودآگاه برخی از افکار غلط و مخرب را بارها در طول روز، نشخوار می کند.

 افکار منفی فرد را در معرض خطر افسردگی قرار می دهد. پژوهش ها نشان داده است امکان حذف کامل افکار منفی وجود ندارد، ولی با استفاده از برخی تکنیک های خاص می توان فراوانی افکار منفی را کاهش داد و آن ها را با افکار مثبت جایگزین کرد.

افکار منفی؛ پیش درآمدی برای ابتلا به افسردگی

افکار منفی فرد را در معرض خطر افسردگی قرار می دهند.

افکار منفی ابعاد مختلف زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهند. مغز برای حل مشکلات و اجتناب از هر آنچه بالقوه بقای فرد را تهدید می کند، مستعد تمرکز بر روی منفی هاست. این سوگیری منفی به نگرش انسان ها و توانایی آن ها برای توجه، یادگیری، به خاطر سپردن، تصمیم گیری و ارزیابی خطر تأثیر می گذارد.

هنگام تجربه افکار منفی، در مغز مواد شیمیایی خاصی ترشح می شود؛ به علاوه مغز به دنبال شواهدی می گردد که افکار منفی را تایید کند. به عبارت دیگر، هر بار که فرد فکر می‌کند انسان شکست خورده ای است، مغز به دنبال شواهدی در گذشته می گردد که شکست خورده بودنش را تایید کند. چنین مکانیسمی فرد را در معرض خطر افسردگی قرار می دهد..

شناسایی افکار منفی

یکی از اصلی ترین ویژگی های افکار منفی که فرد را در معرض ابتلا به افسردگی قرار می دهد این است که این قبیل افکار، معمولا واقعیت را تحریف می کند و باعث می شود، فرد فقط به بخشی از اطلاعات توجه کند. نمونه هایی از افکار منفی شامل:

همیشه وقتی چیز جدیدی را امتحان می کنم شکست می خورم.

من هرگز احساس خوشحالی در حضور بعضی افراد ندارم.

این بار شانس آوردم. دفعه بعد حتما اتفاق بدی خواهد افتاد. شناسایی افکار منفی و تلاش برای به چالش کشیدن آن ها، از طریق مراجعه به روانشناس بالینی، به کاهش علایم افسردگی کمک می کند برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان