چه سموم محیطی در هوای آلوده با اوتیسم مرتبط هستند؟

خط سلامت: آلاینده های هوا، مانند ذرات معلق و برخی مواد شیمیایی، می توانند باعث التهاب و استرس اکسیداتیو در بدن شوند . این فرآیندها در اختلالات رشد عصبی از جمله اوتیسم نقش دارند.

چه سموم محیطی در هوای آلوده با اوتیسم مرتبط هستند؟

چه سموم محیطی با اوتیسم مرتبط هستند؟

به گزارش خط سلامت آلومینیوم (Al)، کادمیوم Cd)، سرب (Pb)، کروم (Cr)، روی (Zn)، مس (مس)، نیکل (Ni)، آرسنیک (As)، جیوه (Hg)، منگنز (Mn) و آهن (آهن) بررسی شده است. قرار گرفتن در معرض مواد سمی یک اثر شیمیایی دارد که ممکن است در نهایت منجر به اختلال طیف اوتیسم (ASD) شود.

آیا عوامل محیطی می توانند بر اوتیسم تأثیر بگذارند؟

آلودگی هوا محققان دریافتند قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا در سنین پایین ممکن است یک عامل خطر برای اوتیسم باشد . احتمال ابتلا به ASD در فرزندان مادرانی که در نزدیکی بزرگراه و آلودگی های ناشی از ترافیک در سه ماهه سوم بارداری زندگی می کردند، دو برابر بیشتر بود.

 پژوهش ها نشان داده است ابتلا به اوتیسم با آلودگی هوا رابطه مستقیم دارد؛ به این صورت که قرارگرفتن زنان باردار در معرض آلاینده های زیست محیطی، خطر ابتلا به اوتیسم را در دو سال اول زندگی افزایش می دهد .

اوتیسم و آلودگی هوا

مطابق با پژوهش های انجام گرفته، ذرات سمی موجود در هوای شهرهای بزرگ، از طریق پوست و تنفس  وارد گردش خون زنان باردار و شیرده می شود؛ چنین مکانیسمی علاوه بر به خطر انداختن سلامت مادران، احتمال ابتلا به اوتیسم و آسم را در کودکان افزایش می دهد .

اوتیسم را بشناسید

اختلال طیف اوتیسم نوعی اختلال عصبی- رشدی است که با مشکلات کلامی و ارتباطی  قابل تشخیص، همراه است. پژوهش ها نشان داده است شیوع اوتیسم، به ویژه در جوامع شهری با سبک زندگی پر استرس، روز به روز در حال افزایش است.

عوامل موثر بر اوتیسم

 فاکتورهای ژنتیکی و وراثتی در ابتلا به بیماری اوتیسم نقش دارند؛ به طوری که دکتر تالبوت در تحقیقی مشخص کرد، علاوه بر ریسک فاکتورهایی مانند: سن، تحصیلات و استعمال دخانیات در دوران بارداری، آلاینده های محیطی نیز نقش مهمی در افزایش خطر ابتلا به اختلالات طیف اوتیسم در کودکان دارند.

پژوهش ها نشان داده است احتمال تولد کودک مبتلا به اوتیسم در مادران بارداری که ساعت های زیادی را در معرض آلاینده ها می گذرانند، یک و نیم برابر بیشتر از سایر زنان است.

مشخص شده است ذرات سمی موجود در هوای آلوده مانند استایرن و کروم  از فاکتورهای اصلی افزایش خطر ابتلا به اوتیسم هستند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان