تفاوت بین شخصیت ضد اجتماعی، سایکوپات و روان‌پریش چیست؟

خط سلامت: سایکوپات ها در مقایسه با افراد مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی، سوء ظن بیشتری دارند.

تفاوت بین شخصیت ضد اجتماعی، سایکوپات و روان‌پریش چیست؟

سایکوپات ها اشکال شدیدتری از علایم اختلال شخصیت ضد اجتماعی را نشان می دهند.

به گزار خط سلامت سایکوپات ها از ابتدای تولد فاقد احساس گناه و همدلی هستند. 

آمارها نشان می دهد 50 تا 80 درصد از افراد زندانی دارای اختلال شخصیت ضد اجتماعی هستند، این درحالی است که تنها 15 درصد از مجرمان به نوع شدیدتر اختلال شخصیت ضداجتماعی، یعنی سایکوپاتی مبتلا هستند.

سایکوت ها چه تفاوتی با افراد ضد اجتماعی دارند؟

سایکوپات ها در مقایسه با افراد مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی، سوء ظن بیشتری دارند. این شک افراطی در افراد سایکوپات با پیامدهای منفی فراوانی همراه است، زیرا باعث می شود آن ها نسبت به دیگران رفتار پرخاشگرانه داشته باشد. 

سایکوپات ها تمایل بیشتری به رفتارهای تکانشی و طغیان‌های عصبانیت دارند. این افراد معمولا جذب افرادی شبیه خود می شوند و کمتر احتمال دارد بتوانند شغل ثابتی برای خود داشته باشند.

علل ابتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی  

در حالی که برخی از افراد ممکن است به دلیل زمینه ژنتیکی خاص در برابر ابتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی آسیب پذیرتر باشند، تصور می شود که این تنها زمانی عامل خطر است که فرد در معرض رویدادهای منفی زندگی مانند سوء استفاده یا بی توجهی قرار گیرد. در حالی که برخی نظریه ها در مورد نقش سندرم پیش از قاعدگی ( PMS ) و سایر نوسانات هورمونی در ایجاد اختلال شخصیت ضد اجتماعی وجود دارد، نمی توان این اختلال را به عنوان نتیجه مستقیم چنین مشکلاتی توضیح داد.

سایکوپاتی در سینمای وحشت

نمونه شدید از اختلال شخصیت ضد اجتماعی، در فیلم pearl، ساخته تی وست به خوبی به نمایش کشیده شده است.

پرل که دختری سایکوپات است، انواع و اقسام کارهای خشونت آمیز را بدون ذره ای احساس گناه یا عذاب وجدان انجام می دهد.

در صحنه پایانی این فیلم، پرل (با بازی میا گات) مستقیماً به دوربین خیره می شود. درحالی که تماشاگر در دو ساعت گذشته شاهد جنایاتی که او مرتکب شده بوده است، با این حال پرل( که مصداق بارز یک شخصیت سایکوپات است) حالت چهره اش را به گونه ای تغییر می دهد که تماشاگر با او احساس همدردی کند.

پرل

این صحنه طولانی به خوبی توانایی افراد سایکوپات در استفاده از نقاب های اجتماعی را نشان می دهد. پدیده ای که به «نقاب» روان‌پریشی معروف است.

افراد سایکوپات مجموعه‌ای از احساسات سطحی را نشان می دهند، بدون آنکه ذره ای همدلی یا مهربانی واقعی پشت آن ها باشد! برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان