5 نکته برای ایجاد مرزهای سالم در زندگی به نقل از روانشناسی

خط سلامت: سلامت عبارت است از رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی و نه صرفاً فقدان بیماری یا ناتوانی.

5 نکته برای ایجاد مرزهای سالم در زندگی به نقل از روانشناسی

تندرستی فرآیندی فعال است که از طریق آن افراد از وجود موفق‌تر آگاه می‌شوند و برای آن انتخاب می‌کنند.

 

به گزارش خط سلامت در اینجا نکاتی را برای تندرستی و سلامت گوشزد می کنیم. از این پنج نکته برای ایجاد مرزهای سالم در زندگی خود برای رسیدن به تعادل بهتر استفاده کنید.

وقتی به مراقبت از سلامت و تندرستی خود فکر می کنیم، چند چیز خیلی سریع به ذهنمان خطور می کند: رژیم غذایی سالم، هیدراته ماندن، ورزش کردن، و قرار ملاقات سالانه با پزشک. 

مرزهای سالم

ایجاد مرزهای سالم برای خود - و پایبندی به آنها - برای حفظ سلامت ذهنی و جسمی بسیار مهم است. مرزهای سالم ما را از لاغر شدن بیش از حد باز می دارد، ما را از موقعیت های ناسالم دور نگه می دارد و از خزش رنجش به زندگی مان جلوگیری می کند.

اما یافتن راه‌هایی برای ایجاد مرزهای سالم اغلب ساده‌تر از انجام آن است و ایجاد و حفظ آن مرزها چیزی نیست که یک شبه اتفاق بیفتد.

"نه" گفتن و حفظ عزم خود به اراده زیادی نیاز دارد.  این مهارتی است که در طول زمان آن را به وجود می آورید.

هر چه زودتر روی ایجاد مرزهای سالم برای خود کار کنید و به آنها پایبند باشید، وضعیت بهتری خواهید داشت. مطمئن نیستید که چگونه آن را انجام دهید؟ 

ایجاد مرزهای سالم در زندگی 

چرا ایجاد مرزهای سالم مهم است

بسیاری از ما می توانیم از مرزهای سالم در بسیاری از زمینه های زندگی بهره مند شویم. کار، روابط، فناوری و حتی سرگرمی‌ها و علایق شخصی می‌تواند ما را به محدودیت‌ها سوق دهند و بدون داشتن مرزهای مناسب بر رفاه ما تأثیر منفی بگذارند. 

اما با داشتن مرزهای سالم، می توانیم زندگی و رفاه کلی را بهبود بخشیم.

مرزهای بخش های مختلف زندگی می تواند متفاوت باشد. گاهی اوقات چیزی که نیاز است یک حصار کم ارتفاع است. مواقع دیگر این مرز شامل دروازه ای است که می تواند باز یا بسته شود.  در شرایط دیگر، مرز مورد نیاز بیشتر شبیه یک دیوار سنگی جامد است.

مرزها می توانند فیزیکی یا احساسی باشند. هدف از مرزها محافظت از خود در برابر افراد، تأثیرات یا چیزهای دیگری است که بر زندگی تأثیر منفی می گذارد.

مرزها می توانند به روشن شدن آنچه برای ما مهم است کمک کنند. آنها همچنین می توانند با ایجاد انتظارات و مسئولیت های روشن به بهبود روابط کمک کنند .

تعیین مرزهای سالم در جنبه های مختلف زندگی می تواند به ما کمک کند تعادل بهتری پیدا کنیم و زندگی سالم تر و شادتری داشته باشیم.

اگر آماده هستید برای خود مرزهای سالمی تعیین کنید، در اینجا چند نکته وجود دارد که باید هنگام حرکت در این فرآیند به خاطر داشته باشید:

 نیازها و خواسته های خود را روشن کنید

اگر درک نکنید که این مرزها باید به شما در رسیدن به چه چیزی کمک کنند، نمی توانید مرزهای واضحی تعیین و حفظ کنید. به همین دلیل است که اولین قدم برای تعیین مرزهای سالم شامل فکر کردن به آنچه می خواهید و نیاز دارید است.

چه افراد، چیزها یا فعالیت هایی باعث استرس شما می شوند؟ چه کارهایی را باید بیشتر انجام دهید و چه کارهایی را باید کمتر انجام دهید؟ چگونه می خواهید وقت خود را بگذرانید؟ چه رفتارهایی به شما کمک می کند تا برای رسیدن به اهداف خود تلاش کنید؟ کدام عادت شما را از اهداف تان دور می کند؟

در پایان روز چه احساسی دارید و دوست دارید چه احساسی داشته باشید؟

یک قلم و کاغذ (یا برنامه یادداشت‌هایتان در تلفنتان) بیرون بیاورید و مکان فعلی خود و جایی که می‌خواهید در آینده باشید را ثبت کنید . این به شما کمک می کند تا تشخیص دهید چه چیزی خوب کار می کند، چه چیزی خوب نیست و چه چیزی را می توانید تغییر دهید تا خود را در جهت مثبت حرکت دهید.

و از آنجا، می توانید مشخص کنید در کجا باید مرزهای سالم ایجاد کنید. به مرزها به عنوان قوانین و دستورالعمل های خاصی فکر کنید که برای کمک به شما در رسیدن به اهداف و ایجاد تعادل بیشتر در زندگی انتخاب می کنید.

تعیین مرزهای سالم نیاز به خودآگاهی دارد. مهم است که با توقعات شفاف باشید و از قاطعیت و ارتباط شفاف برای بیان نیازهای خود استفاده کنید .

زمان را اولویت بندی کنید 

تعداد بسیار کمی از مردم کنترل کامل بر نحوه گذراندن وقت شان دارند. به هر حال بسیاری از ما مجبوریم کار کنیم و به همین دلیل به برنامه خاصی متعهد شویم.

آنهایی از ما که فرزندان یا خانواده ای دارند که به ما وابسته هستند، هنگام انجام این تعهدات، انعطاف کمتری در زمان خود داریم .

اما حتی پرمشغله ترین افراد نیز در مورد نحوه گذراندن روزهای خود حرفی برای گفتن دارند و این چیزی است که شما باید کنترل آن را در دست بگیرید. ایجاد مرزهای سالم برای اولویت بندی اوقات فراغتی که دارید می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند.

به این فکر کنید اوقات فراغت خود را چگونه می گذرانید. آیا آن را صرف دنبال کردن سرگرمی‌هایی می‌کنید که دوست دارید، یا به روش‌هایی استراحت می‌کنید که به شما احساس سرزندگی می‌دهد؟

یا آن زمان را صرف کارهایی می کنید که دیگران از شما انتظار دارند؟

اگر این موضوع با شما همخوانی دارد، به احتمال زیاد از مردم راضی هستید . وقتی بله گفتن به یک عادت تبدیل می شود، می تواند منجر به فرسودگی و رنجش شود.

از این فرصت استفاده کنید و برنامه خود را در صورت لزوم مرور و شلوغ کنید . سپس مرزهای مربوط به تعهدات یا تعهدات آینده را اجرا کنید.

به یاد داشته باشید عادات مراقبت از خود نیز مهم هستند و نحوه مراقبت از خود مستقیماً بر کسانی که دوستشان دارید تأثیر می گذارد.

نه گفتن را تمرین کنید 

هنگامی که می دانید چه چیزی را باید از زندگی خود حذف کنید - فعالیت ها، تعهدات، روابط - وقت آن است که از آن چیزها فاصله بگیرید. این می تواند سخت باشد. به هر حال، اگر «نه» گفتن آسان بود، در وهله اول در این موقعیت قرار نمی گرفتید، درست است؟

اما «نه» گفتن کلید بازیابی زمان و بازیابی انرژی و شادی شماست. ممکن است در ابتدا احساس ناراحتی کند، اما کلید تعیین مرزهای سالم است.

بهترین راه برای راحت شدن «نه» گفتن، تمرین است. می‌توانید سناریوهایی ایجاد و تمرین کنید با صدای بلند جلوی آینه یا اگر ترجیح می‌دهید مکالمه را تجسم کنید، روی کاغذ.

سپس، چیزهای کوچکی را پیدا کنید که بتوانید به آنها «نه» بگویید. بردهای کوچک به مرور زمان اضافه می شوند و سطح راحتی شما را در تعیین مرزها افزایش می دهند. 

یادگیری نه گفتن یک عادت کلیدی برای جلوگیری از سرکوب شدن و ایجاد مرزهای سالم در زندگی است.

به خاطر داشته باشید نه گفتن همیشه به شخص دیگری هدایت نمی شود. مرزها قوانینی هستند که به خود می دهید تا به شما در انتخاب بهتر کمک کند.

انتخاب نکردن خرید برای سرگرمی یک مرز است. پایبندی به یک بودجه یا برنامه خرج کردن یک مرز است. انتخاب آنچه می خواهید و نمی خواهید به اشتراک بگذارید یک مرز است. گاهی وسوسه خواهید شد از مرزهای خود عبور کنید، اما به خاطر داشته باشید چرا آنها را تعیین کرده اید و در موضع خود ایستاده اید.

 سلامت روابط را در زندگی ارزیابی کنید

وقتی به مرزها فکر می کنیم، اغلب اولین فکر روابطی است که در زندگی داریم. این مهم است که به یاد داشته باشید روابط کار می‌خواهد و تعیین مرزها یک عادت ضروری برای ایجاد روابط قوی است . انواع مختلفی از مرزها وجود دارد که می تواند به بهبود روابط کمک کند.

در شرایط دیگر، ممکن است به مرزهای شدیدتری نیاز باشد که در آن دسترسی افراد خاصی به شما را محدود کنید. در برخی موارد، ممکن است برای محافظت از سلامت جسمی یا روانی خود، برخی از روابط را از بین ببرید .

تعیین مرزهای سالم در روابط می تواند دشوار و پیچیده باشد. صحبت با یک درمانگر یا دوست یا مربی قابل اعتماد می تواند مفید باشد.

همانطور که مرزهای خود را بیان می کنید، مهم است که به نیازهای اصلی خود پایبند باشید و در عین حال به مرزهای شخص دیگر نیز احترام بگذارید. تا حد امکان شفاف باشید و به طور مداوم از مرزهای خود دفاع کنید تا از سردرگمی و ارسال پیام های مختلط جلوگیری کنید.

به تعهدات خود پایبند باشید

هنگامی که یک مرز سالم را تعریف کردید، باید به آن پایبند باشید. در غیر این صورت، خود را به همان جایی که شروع کرده بودید خواهید یافت. یکی از زمینه هایی که بسیاری از ما برای حفظ مرزهای سالم تلاش می کنیم، حتی پس از ایجاد آنها، رابطه ما با فناوری است.

رسانه های اجتماعی راه خاصی برای جذب ما و جلب توجه ما دارند. با سرگرمی های بی پایان در نوک انگشتان ما، می تواند به راحتی عادت پیمایش بی وقفه ایجاد کند.

تلفن های ما به گونه ای طراحی شده اند که اعتیاد آور باشند، بنابراین رعایت مرزهایی که ایجاد می کنیم همیشه آسان نیست.

در مورد فناوری، برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی را از تلفن خود حذف کنید یا از تنظیماتی استفاده کنید که به شما امکان می‌دهد مدت زمانی را که صرف آن‌ها می‌کنید محدود کنید. 

خود را وسوسه می کنید که دوباره با کسی ارتباط برقرار کنید که می دانید سمی است؟ شماره آنها را حذف کنید.

آیا اغلب تا دیر وقت کار می کنید حتی اگر واقعاً نیازی به این کار ندارید؟ از نظر فیزیکی فاصله بگیرید لپ تاپ خود را در کشو بگذارید یا بهتر است آن را در دفتر بگذارید.

در نظر داشته باشید چه کارهایی را می توانید به طور فعال انجام دهید تا مرزهای خود را اعمال کنید و راحت تر در موضع خود بایستید.

ایجاد مرزهای سالم در زندگی خود - و پایبندی به آنها - دنیایی از تفاوت در رفاه ایجاد می کند و به شما کمک می کند به اهداف خود برسید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان