این 15 علامت نشان می دهد فرسودگی ذهنی دارید

خط سلامت: فرسودگی ذهنی به نوعی مانند خستگی جسمانی است، با این تفاوت که به جای عضلات، ذهن شما درگیر و خسته است.

این 15 علامت نشان می دهد فرسودگی ذهنی دارید

زمانی که برای مدتی روی یک کار سخت ذهنی تمرکز می کنید فرسودگی ذهنی ظاهر می شود.

به گزارش خط سلامت اگر همیشه هوشیارید یا استرس دارید، ممکن است این نوع فرسودگی ذهنی را احساس کنید. شغل شما، مراقبت از کودکان یا والدین سالخورده و موارد دیگر می تواند منجر به فرسودگی ذهنی شود.

عصبانی یا بی حوصله هستید

خستگی ذهنی می تواند شما را در روحیه بدی قرار دهد. ممکن است دمدمی مزاج یا عصبانی باشید. زمانی که از نظر ذهنی تحت فشار هستید، کنترل احساسات تان دشوارتر است.

 نمی توانید کارها را انجام دهید

بهره وری همه بالا و پایین می رود. اما خستگی ذهنی می تواند تمرکز را واقعاً سخت کند. همچنین انگیزه را از بین می برد. ممکن است به راحتی حواس تان پرت شود یا شروع به از دست دادن ضرب الاجل کنید. حتی کارهای کوچک ممکن است طاقت فرسا به نظر برسند.

منطقه خارج

این می تواند شبیه سرگردانی ذهن یا خواب آلودگی باشد. توجه دقیق به کاری که انجام می دهید سخت می شود و ممکن است خیلی سریع به چیزها واکنش نشان ندهید. این می تواند در شرایط خاص مانند رانندگی خطرناک باشد. 

 خوب نمی خوابید

ممکن است فکر کنید وقتی مغزتان خسته است چرت زدن راحت تر است. اما همیشه اینطور نیست. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که مشاغلی با «بار کار شناختی» بالا دارند نسبت به افرادی که کار خسته‌کننده ذهنی ندارند، علائم بی‌خوابی بیشتری دارند. فقدان خواب می تواند خستگی ذهنی را بدتر کند. اگر نمی توانید بخوابید یا واقعا خسته می شوید به پزشک اطلاع دهید. درمان می تواند کمک کند.

کارهای ناسالم انجام می دهید

خستگی ذهنی می‌تواند آسیب‌های سخت‌تری را برای کسانی که قبلاً به اختلال مصرف مواد مبتلا هستند، وارد کند. کارشناسان فکر می کنند که دلیل آن این است که اعتیاد به مواد مخدر بخش هایی از مغز را تغییر می دهد که به شما در مدیریت استرس و کنترل رفتارهای تکانشی کمک می کند.

افسرده هستید

ممکن است انرژی نداشته باشید یا احساس کنید در حال حرکت آهسته هستید. برخی افراد می گویند احساس بی حسی می کنند. این می تواند انجام کارها در محل کار یا انجام فعالیت های روزانه را سخت کند. اگر به مدت بیش از 2 هفته احساس ناامیدی دارید، به پزشک اطلاع دهید. می تواند نشانه ای باشد که افسردگی شما جدی تر است.

 خیلی نگران هستید

خستگی ذهنی باعث تحریک سیستم عصبی سمپاتیک می شود. این حالت "جنگ یا پرواز" شماست. اضطراب زنگ خطری است که به شما می گوید چیزی اشتباه است. اگر همیشه از نظر ذهنی خسته هستید، ممکن است همیشه احساس وحشت یا نگرانی کنید. این اغلب در کنار علائم افسردگی اتفاق می افتد.

ورزش سخت تر می شود

کارشناسان مطمئن نیستند چرا خستگی ذهنی بر فعالیت بدنی تأثیر می گذارد. برخی فکر می کنند تحمل شما برای ورزش ممکن است کاهش یابد. 

عادات غذایی شما تغییر می کند

خستگی ذهنی می تواند به طرق مختلف بر اشتهای شما تأثیر بگذارد. ممکن است بیشتر از حد معمول میان وعده بخورید و به آنچه می خورید توجه نکنید. استرس همچنین می تواند شما را به خوردن غذاهای شیرین، شور یا چرب وادار کند. یا ممکن است اصلا گرسنه نباشید.

بیشتر اشتباه می کنید

غیرممکن است کار شما همیشه بی نقص باشد، اما خستگی ذهنی توانایی شما را برای گرفتن و رفع سریع اشتباهات کاهش می دهد. این می تواند در مشاغل خاصی مانند مشاغلی که در آن از ماشین آلات استفاده می کنید، رانندگی وسیله نقلیه یا پرواز با هواپیما مشکلات جدی ایجاد کند.

احساس درد بیشتری می کنید

 

هر کس متفاوت است و این باعث می شود که نتوان گفت چگونه خستگی ذهنی بر بدن تأثیر می گذارد، اما ممکن است دچار سردرد، درد عضلات، کمردرد یا مشکلات معده شوید. اگر یک بیماری مداوم مانند فیبرومیالژیا دارید، ممکن است کمی بیشتر از حد معمول درد داشته باشید.

استراحت کنید

اگر در طول مدت طولانی کار ذهنی استراحت کوتاهی داشته باشید، ممکن است احساس خستگی کمتری داشته باشید. زمان دقیقی برای استراحت وجود ندارد که برای همه بهترین باشد. اما ممکن است بخواهید هر 1 تا 2 ساعت یکبار برای چند دقیقه شارژ کنید.

برخی افراد دوست دارند از چیزی به نام تکنیک پومودورو استفاده کنند. در اینجا نحوه کار آن آمده است:

تایمر را برای 25 دقیقه تنظیم کنید.

تمام مدت روی یک کار تمرکز کنید.

وقتی تایمر خاموش شد، 5 دقیقه استراحت کنید.

بعد از بلوک 25 دقیقه ای چهارم، 15-30 دقیقه استراحت کنید.

تا زمانی که کارتان تمام شود (یا روز کاری شما تمام شود) این کار را تکرار کنید.

فعال شدن

شواهد نشان می دهد اگر در طول استراحت خود ورزش کنید، ممکن است احساس انرژی بیشتری کنید. چند جک جامپینگ و حرکات کششی هر کدام را برای چند دقیقه امتحان کنید. یا 10-15 دقیقه پیاده روی سریع داشته باشید.

راه هایی برای آرامش پیدا کنید

اجتناب از خستگی ذهنی به طور کامل دشوار است. اما می توانید یاد بگیرید پاسخ آرام سازی طبیعی بدن خود را تغییر دهید. می توانید ماساژ بگیرید. یا می توانید مدیتیشن، یوگا یا چیزی به سادگی تماشای یک فیلم خنده دار را امتحان کنید. اگر به حمایت بیشتری نیاز دارید، با دوستان، خانواده یا یک متخصص سلامت روان تماس بگیرید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان