اگر انرژی ندارید احتمالا به کمبود این 7 ویتامین مربوط است

خط سلامت: کمبود برخی مواد مغذی از جمله ویتامین D، ویتامین B12 یا سلنیوم می تواند منجر به کاهش تولید انرژی و سرعت متابولیسم کندتر شود.

اگر انرژی ندارید احتمالا به کمبود این 7 ویتامین مربوط است

متابولیک بدن ما برای عملکرد خوب به مواد مغذی خاصی نیاز دارد. ویتامین های B کمپلکس ، آهن و ید نقش مهمی در متابولیسم دارند.

به گزارش خط سلامت کمبود برخی ویتامین ها متابولیسم را تحت تاثیر قرار می دهد.

ویتامین D

ماده مغذی مهم جذب گلوکز توسط سلول ها را بهبود می بخشد و متابولیسم را بهبود می بخشد. روزانه 10 تا 15 دقیقه در معرض نور خورشید قرار بگیرید تا مطمئن شوید کمبود این ویتامین حیاتی ندارید.

روغن جگر ماهی، گوشت ماهی چرب، زرده تخم مرغ، پنیر از منابع ویتامین D هستند. کمبود ویتامین D با علائمی مانند خستگی، بی خوابی، درد استخوان، ریزش مو و ضعف عضلانی قابل مشاهده است.

ویتامین B12

برای متابولیسم کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین ها ضروری است. غذاهای تخمیر شده مانند کفیر، کشک و غیره منابع عالی ویتامین B12 هستند. علائم کمبود ویتامین B12 عضلات ضعیف، مشکل در راه رفتن، حالت تهوع، کاهش وزن و تحریک پذیری است.

سلنیوم

این ماده مغذی حیاتی عملکرد تیروئید را بهبود می بخشد و متابولیسم را افزایش می دهد. می توانید دوز سلنیوم خود را از آجیل برزیلی، فندق و تخمه آفتابگردان دریافت کنید.

برخی از علائم کمبود سلنیوم، اختلال در عملکرد سیستم ایمنی، اثرات قلبی عروقی، مشکلات باروری و باروری، اختلال عملکرد تیروئید، علائم عصبی و ناهنجاری‌های اسکلتی عضلانی است.

روی

در فرآیندهای متابولیکی متعددی از جمله سنتز پروتئین و فعالیت آنزیم نقش دارد. برای اطمینان از دریافت کافی روی می توانید دانه کدو تنبل، نخود و بادام هندی مصرف کنید. ریزش مو، تغییرات پوست و مو، مشکلات چشمی، از دست دادن چشایی و بویایی و اسهال از نشانه های بارز کمبود روی هستند.

مس

در متابولیسم انرژی و جذب آهن نقش دارد. می توانید آب ظرف مسی، تخمه آفتابگردان، عدس و دانه کنف داشته باشید تا سطح مس کافی را در بدن تضمین کنید.

از علائم کمبود مس می توان به کم خونی، دمای پایین بدن، شکستگی استخوان و پوکی استخوان، کاهش تعداد گلبول های سفید خون، ضربان قلب نامنظم، از دست دادن رنگدانه های پوست و مشکلات تیروئید اشاره کرد.

آهن

فعالیت متابولیک را بهبود می بخشد و خستگی را کاهش می دهد. خرما، انار، سبزیجات برگ سبز منابع مهم آهن هستند. زردی پوست، خستگی بی دلیل، تنگی نفس، ضربان قلب سریع، سردرد و غیره از علائم کمبود آهن هستند.

پروتئین

به سنتز آنزیم ها و هورمون های دخیل در متابولیسم کمک می کند. عدس، پنیر، شیر و حبوبات برخی از منابع پروتئین هستند. کبد چرب، مشکلات پوست و مو، از دست دادن توده عضلانی، تغییرات خلقی، ضعف و خستگی همگی از نشانه های کمبود پروتئین هستند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان