آیا کودک شما حتی بعد از دو سالگی شست خود را می مکد؟ 5 علت آن را بشناسید

خط سلامت: مکیدن شست رفتاری رایج در میان نوزادان و کودکان خردسال است. به طور معمول، کودکان در سنین دو تا چهار سالگی مکیدن شست را متوقف می کنند، زیرا مکانیسم های مقابله ای پیچیده تر جایگزین این رفتار می شود.

آیا کودک شما حتی بعد از دو سالگی شست خود را می مکد؟ 5 علت آن را بشناسید

مکیدن شست رفتاری است که در بیشتر نوزادان و کودکان نوپا دیده می شود.

به گزارش خط سلامت مکیدن شست صرفا زمانی نیاز به توجه ویژه دارد که به یک عادت رفتاری تکرار شونده برای کودکان تبدیل شود.

مکیدن شست در نوزادان و کودکان

مکیدن شست رفتاری رایج در میان نوزادان و کودکان خردسال است. به طور معمول، کودکان در سنین دو تا چهار سالگی مکیدن شست را متوقف می کنند، زیرا مکانیسم های مقابله ای پیچیده تر جایگزین این رفتار می شود.

برخی از والدین مکیدن شست را دوست داشتنی یا طبیعی می دانند، با این حال آن ها باید بدانند  که این عادت رفتاری منجر به مشکلات دندانی می شود. اگر  عادت مکیدن شست پس از اوایل کودکی ادامه یابد، ممکن است برای جلوگیری از مشکلات دندانی و رشد مناسب دهان نیاز به مداخله باشد. 

دلایل مکیدن شست در نوزادان چیست؟

نوزادان به محض تولد شروع به مکیدن شست می کنند. دکتر ماداوی بهاردواج، متخصص اطفال، می‌گوید: در واقع، برخی از نوزادان مکیدن شست را حتی در رحم مادر انجام می دهند. مکیدن شست عادتی است که توسط آن نوزادان آرامش پیدا می کنند. در حالی که مکیدن انگشت معمولی بی ضرر است، اگر کودک به شدت شست یا هر انگشت دیگری را بمکد، می تواند تأثیر قابل توجهی بر تراز و رشد دندان هایش داشته باشد.

کودک از چه سنی مکیدن شست را متوقف می کند؟

سن خاصی برای توقف این رفتار وجود ندارد، برخی از نوزادان معمولاً در سن 6 یا 7 ماهگی مکیدن شست را متوقف می‌کنند و برخی از سنین 2 تا 4 سالگی شروع به مکیدن شست خود می کنند. در واقع، برخی از کودکان ممکن است این عادت را تا اوایل کودکی یا بعد از آن ادامه دهند، به خصوص اگر احساس استرس یا اضطراب کنند. به گفته متخصصان، اگر کودکی حتی بعد از 5 سال هم شست خود را می مکد، به یک عادت تبدیل شده است و باید برای ترک تدریجی این عادت تلاش کرد.

خطرات استفاده از فلفل برای جلوگیری از مکیدن انگشت شست 

استفاده از فلفل قرمز روی انگشت شست کودک برای جلوگیری از مکیدن انگشت می تواند مضر و بالقوه خطرناک باشد. فلفل قرمز حاوی کپسایسین است که باعث تحریک، سوزش و حتی تاول روی پوست می شود. علاوه بر این، این روش منجر به ناراحتی عاطفی کودک می شود.

چگونه مکیدن شست را در کودکان متوقف کنیم؟

محرک ها را شناسایی کنید

به موقعیت ها یا احساساتی که باعث مکیدن انگشت در کودک تان می شود توجه کنید. آیا کسالت، اضطراب یا خستگی محرک هایی هستند که باعث می شوند کودک شما شست خود را بمکد؟

با شناسایی این محرک‌ها، می‌توانید به فرزندتان کمک کنید مکانیسم‌های مقابله‌ای بهتری را جایگزین مکیدن انگشت پیدا کند.

فرزندتان را مشغول نگه دارید

به کودک خود فعالیت های جایگزین را پیشنهاد دهید تا دستان او را مشغول شوند، مانند بازی با اسباب بازی، نقاشی و...

تلاش های کودک را تشویق کنید

دادن پاداش های کوچک برای قدرانی از تلاش های کودک جهت توقف مکیدن انگشت، او برای کنار گذاشتن کامل این رفتار تشویق می شود.

تقویت مثبت انگیزه کودک برای ترک عادت منفی را افزایش می دهد.

دادن میان وعده های جویدنی

میان وعده های سالمی را که نیاز به جویدن دارند، مانند هویج یا تکه های سیب در دسترس داشته باشید. کودک خود را تشویق کنید تا زمانی که میل به مکیدن انگشت شست خود را احساس می کند، این خوراکی ها را بخورد.

یادآوری های ملایم

به آرامی و به طور مداوم به کودک خود یادآوری کنید که مکیدن انگشت شست را متوقف کند. اگر لحن کلام شما به گونه ای باشد که حس شرم را به کودک القا کند، احساس گناه و اضطراب در کودک تشدید می شود و شرایط بدتر از قبل پیش می رود.

اگر عاداتی مانند جویدن ناخن یا مکیدن شست بیش از 10 سالگی ادامه پیدا کرد، لازم است به روانشناس بالینی مراجعه شود. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان