چطور سبک زندگیمان مینیمالیست شود؟ / سفری به سوی رفاه بیشتر و زندگی معنادارتر

خط سلامت: در دنیایی که اغلب فراوانی و مصرف را تجلیل می کند، روند جدیدی به وجود آمده است: مینیمالیسم. در نگاه اول، ممکن است تنها راهی شیک برای شلوغ کردن خانه شما به نظر برسد، اما ریشه های مینیمالیسم بسیار عمیق تر است.

چطور سبک زندگیمان مینیمالیست شود؟ / سفری به سوی رفاه بیشتر و زندگی معنادارتر

مینیمالیسم گریز از چرخه یکنواخت مصرف گرایی را فراهم کرد و به آنها اجازه داد تا زندگی واقعی را دنبال کنند.

به گزارش خط سلامت از منظر روان‌شناختی، خانه‌های فیزیکی ما اغلب شبیه دنیای درونی ما است - و وقتی فضای فیزیکی ما در هم ریخته است، فضای ذهنی ما نیز اغلب به همین شکل است. به هم ریختگی فیزیکی می تواند یادآور بی نظمی دائمی باشد و راحت تر از آن چیزی که ما آگاهانه از آن آگاه باشیم می تواند به ذهن ما سرایت کند.

اگر فکر می‌کنید سبک زندگی مینیمالیستی چیزی جز یک مد روز نیست، نظر یک روانشناس را در مورد فواید آن و اینکه چقدر سریع می‌توان آنها را درو کرد، در نظر بگیرید. 

پیوند بین مینیمالیسم و ​​رفاه

مینیمالیسم به عنوان یک انتخاب سبک زندگی که با مصرف کم، سادگی داوطلبانه و کاهش عمدی دارایی های مادی مشخص می شود، ظهور کرده است.

افرادی که این سبک زندگی را می پذیرند، تمایل دارند از اکتساب بیش از حد اجتناب کنند و رفتارهایی مانند شیوه های صرفه جویانه و طرفدار محیط زیست را انتخاب کنند، در حالی که به دنبال زندگی معنادارتر هستند.

پژوهشی با هدف بررسی تأثیر مینیمالیسم بر شادی، رضایت از زندگی و روابط بین فردی انجام شد. مینیمالیست ها به جای جمع آوری اقلام برای ارزش یا موقعیت درک شده خود، بر آنچه برای آنها لذت و سودمندی می آورد تمرکز می کنند.

علاوه بر این، مینیمالیست ها اغلب به این واقعیت سوگند می خورند که داشتن دارایی های کمتر، احساس آزادی و رضایت بیشتری را به ارمغان می آورد.

در تلاش نویسندگان برای ارزیابی اعتبار این ادعاها، مضامین کلیدی زیر مشخص شد - به طور موثر نشان می دهد که چگونه مینیمالیسم به بهبود رفاه کمک می کند:

خودمختاری. این موضوع احساس آزادی و رهایی را در بر می گیرد که با انتخاب یک سبک زندگی مینیمالیستی به وجود می آید. شرکت‌کنندگان در این مطالعه توضیح دادند که چگونه قبلاً احساس می‌کردند تحت تأثیر دارایی‌ها و انتظارات اجتماعی خود «به دام افتاده» یا «سربار» بودند. از طریق مینیمالیسم، آنها به استقلال دست یافتند و توانستند زندگی خود را با ارزش های شخصی خود هماهنگ کنند و احساس اصالت بیشتری داشته باشند.

مینیمالیسم گریز از چرخه یکنواخت مصرف گرایی را فراهم کرد و به آنها اجازه داد تا زندگی واقعی را دنبال کنند.

صلاحیت. بسیاری از شرکت کنندگان با کاهش درهم و برهم بودن و ساده کردن محیط خود، احساس کنترل و نظم بیشتری را گزارش کردند.

قبل از پذیرفتن مینیمالیسم، اغلب احساس می کردند که تحت تأثیر «آشوب» و «آشفتگی» هستند. با این حال، با داشتن دارایی کمتر، اضطراب و استرس کمتری را تجربه کردند. از طریق مینیمالیسم، آنها مدیریت محیط اطراف و در نتیجه زندگی خود را آسان تر می یافتند.

فضای ذهنی شرکت‌کنندگان مینیمالیسم را به‌عنوان ایجاد «فضای ذهنی» توصیف کردند که منجر به ذهنی شفاف‌تر و متمرکزتر می‌شود. این ارتباط بین نظم بیرونی و درونی به آنها اجازه داد تا انرژی ذهنی خود را ذخیره کنند و به آنها کمک کند از حس سبکی و وضوح پایدار لذت ببرند.

فقدان بهم ریختگی فیزیکی منجر به هرج و مرج درونی کمتری شد، بنابراین از این ایده حمایت کرد که محیط اطراف ما می تواند به طور مستقیم بر وضعیت روانی ما تأثیر بگذارد.

اطلاع. مینیمالیسم همچنین آگاهی شرکت کنندگان را درباره ارزش های خود و آنچه واقعاً در زندگی مهم است افزایش داد. فضای ذهنی تازه ایجاد شده، انعکاس، تمرکز حواس و ذائقه را تسهیل می کرد. با کاهش حواس‌پرتی، آن‌ها می‌توانند روی رشد خود تمرکز کنند و از بینش‌های جدید بیاموزند - در نهایت به درک عمیق‌تری از دنیای اطرافشان اجازه می‌دهند.

استقلال، شایستگی، فضای ذهنی و آگاهی منجر به افزایش احساسات مثبت در میان شرکت کنندگان در مطالعه شد. آنها احساس شادی، آرامش و احساس کلی رفاه را گزارش کردند. به نظر می رسد تغییر سبک زندگی مینیمالیستی به عنوان یک کاتالیزور برای این احساسات عمل می کند، زیرا آنها را قادر می سازد از استرس و اضطرابی که اغلب با جامعه مصرف کننده همراه است رهایی یابند.

مینیمالیسم فقط نشان دهنده تغییر در سبک زندگی نیست. در واقع، می‌تواند چیزی بیش از سازماندهی فیزیکی را به کسانی که متعهد به آن هستند ارائه دهد - سفری دگرگون‌کننده به سوی رفاه بیشتر، زندگی معنادارتر و رضایت‌بخش‌تر.

چگونه می توان به یک سبک زندگی مینیمالیست روی آورد

نمی توان انکار کرد که جامعه توسط مصرف گرایی و مادی گرایی هدایت می شود. با توجه به این هژمونی، رهایی از این اصول غیرممکن به نظر می رسد. با علم به اینکه برای انجام این کار نیاز به متقاعد کردن و حمایت است، جوامع مینیمال در طول زمان توسعه یافته‌اند.

اگر می‌خواهید به سمت مینیمالیسم حرکت کنید، «ایستگاه مشورت» را در نظر بگیرید که توسط یک مربی مینیمالیست و ساده‌سازی ارائه شده است . قبل از خرید بعدی، سوالات زیر را در مورد کالای مورد نظر از خود بپرسید:

آیا حداقل دو هفته به آن فکر کرده اید؟

آیا یک مشکل واقعی را که متوجه شده اید حل می کند؟

آیا قبلاً چیزی مشابه دارید؟

آیا خرید آن ارزش کنار گذاشتن پیشرفت به سمت هدف مالی بعدی را دارد؟

آیا تا پنج سال دیگر همچنان از خرید استفاده می کنید؟

آیا می دانید که می توانید آن را در خانه خود قرار دهید یا نه؟

آیا برای پرداخت هزینه باید مدت طولانی کار کنید؟

آیا می توانید بدون آن سازنده و شاد باشید؟

آیا هزینه هر استفاده ارزش آن را دارد؟

آیا خرید آن از اولویت های شما پشتیبانی می کند؟

آیا خرید آن بهترین راه برای به دست آوردن آن است؟

آیا این یک کالای باکیفیت با برچسب قیمت مناسب است؟

آیا وضعیت روانی شما در حال حاضر آرام و خنثی است یا توسط نیروهای داخلی/خارجی تغییر یافته است؟

اگر بیشتر به پاسخ های منفی تمایل دارید تا مثبت، آن را به عنوان نشانه ای در نظر بگیرید که خرید به شما یا فضای شما خدمتی نمی کند. این عادت را ادامه دهید، و با تلاش‌های خود در ایجاد فضایی ساده و هدفمند در مسیر زندگی مینیمالیستی خواهید بود.

مینیمالیسم در مورد از بین بردن چیزهای غیر ضروری است و تنها چیزهایی را که واقعاً مهم هستند باقی می گذارد. وقتی فضاهایمان را شلوغ می‌کنیم و با وجدان مصرف می‌کنیم، به طور همزمان آشفتگی‌های عاطفی و ذهنی را که بر ما سنگینی می‌کند پاک می‌کنیم. با حواس‌پرتی‌های کمتر، بهتر می‌توانیم روی چیزهایی که واقعاً مهم هستند تمرکز کنیم و فضا را - چه از نظر جسمی و چه از نظر ذهنی - برای یک زندگی آگاهانه و رضایت‌بخش باز کنیم. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان