9 لحظه در زندگی که بهترین کار سکوت است / سکوت همیشه بی‌تفاوتی نیست

خط سلامت: آیا تا به حال به زمان هایی فکر کرده اید که سکوت ممکن است بهترین اقدام شما باشد؟ از طریق تحقیقات گسترده و مشاوره از روانشناسان برتر به بینش های جذابی دست یافته ایم.

9 لحظه در زندگی که بهترین کار سکوت است / سکوت همیشه بی‌تفاوتی نیست

این یک فرآیند یادگیری و یادگیری نیست و باید با آن مواجه شوید.

به گزارش خط سلامت، در اینجا با 9  تاکتیک که می‌تواند به شما در سکوت کردن دراین لحظات کمک کند آشنا می شوید.

در لحظات احساسی شدید

لحظه ای وجود دارد که همه ما در زندگی خود تجربه کرده ایم . زمانی که احساسات بالا می روند، تنش ها در حال افزایش هستند و به نظر می رسد همه چیز از کنترل خارج می شود. روانشناسان اغلب اشاره می کنند که در این لحظات بهترین کاری که می توانیم انجام دهیم این است که سکوت کنیم. ممکن است خلاف شهود به نظر برسد.

اغلب به ما یاد می دهند که احساسات خود را بیان کنیم، اما تحقیقات در زمینه روانشناسی نشان می دهد که وقتی احساسات در اوج شدت هستند، ظرفیت ما برای تفکر منطقی به خطر می افتد.در چنین سناریوهایی، سکوت می تواند طلایی باشد. این در مورد سرکوب احساسات یا اجتناب از رویارویی نیست. این در مورد این است که به ذهن خود مکثی بدهید که برای پردازش وضعیت نیاز دارد و به جای واکنش نشان دادن پاسخ دهید.

هنگامی که شخص دیگری در حال تخلیه است

این به معنای مقاومت در برابر اصرار برای مداخله در افکارتان و در عوض دادن فضایی به طرف مقابل برای ابراز وجود است.

سکوت در اینجا به معنای بی تفاوتی نیست، بلکه نشان دهنده همدلی و درک است. این به طرف مقابل اجازه می دهد تا احساس کند دیده شده و شنیده می شود، که به خودی خود می تواند درمانی باشد. نگه داشتن افکارتان همیشه آسان نیست، اما تسلط بر هنر سکوت در این لحظات می تواند هم برای شما و هم برای شخصی که به او گوش می دهید بسیار قدرتمند باشد.

وقتی در آستانه گفتن چیزی هستید ممکن است پشیمان شوید

تحقیقات بر قدرت خودتنظیمی در حفظ روابط بین فردی موفق تاکید دارد. این شامل کنترل تکانه‌هایمان برای محو کردن چیزی است که ممکن است بعداً پشیمان شویم. روانشناسی نشان می دهد که وقتی احساس می کنیم تحریک می شویم یا مورد حمله قرار می گیریم، واکنش غریزی "جنگ یا گریز" ما گاهی اوقات می تواند منجر به ارتباط واکنشی به جای متفکرانه شود. در این لحظات، یک قدم به عقب و انتخاب سکوت می تواند از آسیب های احتمالی جلوگیری کند.

این یک مکث ارزشمند را فراهم می کند، و به احساسات شما اجازه می دهد تا آرام شوند و ذهن منطقی شما کنترل را دوباره به دست بیاورد. با انتخاب سکوت در لحظات خشم یا ناامیدی، می‌توانیم از درگیری‌های غیرضروری جلوگیری کنیم و روابط سالم‌تر و محترمانه‌تری داشته باشیم. به یاد داشته باشید، زمانی که گفته می شود، نمی توان کلمات را پس گرفت. بنابراین، در مواردی که در آستانه گفتن چیزی هستید که ممکن است پشیمان شوید سکوت را انتخاب کنید. عاقلانه تر و در نهایت سودمندتر است.

وقتی وسوسه می‌شوید که شایعه درست کنید

همه ما در موقعیت‌هایی قرار گرفته‌ایم که به نظر می‌رسد شایعه‌پراکنی راهی آسان برای قرار گرفتن در کنار دیگران یا پیوند با دیگران است. روان‌شناسی نشان می‌دهد که لحظه‌ای که وسوسه می‌شویم قضاوت کنیم یا اطلاعات تایید نشده‌ای را درباره شخص دیگری به اشتراک بگذاریم، بهتر است سکوت کنیم.

انتخاب سکوت به جای شایعات به ما این امکان را می دهد که از این ارزش ها حمایت کنیم و ارتباطات بین فردی سالم تر و محترمانه تر را تقویت کنیم. این تمرین انتخاب سکوت در مواجهه با وسوسه شایعات برای من چشم بازکننده بوده است. در اصل، سکوت در لحظات شایعات احتمالی نه تنها روابط ما را بهتر می کند، بلکه به رشد شخصی و سلامت روانی ما نیز کمک می کند.

 زمانی که سعی می کنید موثرتر گوش کنید

آیا تا به حال خود را در مکالمه ای مشغول  فرموله کردن پاسخ خود بوده اید در حالی که طرف مقابل هنوز در حال صحبت است؟ این یکی از آن لحظاتی است که انتخاب سکوت می تواند ارتباطات بین فردی ما را تا حد زیادی بهبود بخشد. گوش دادن فعال، همانطور که توسط روانشناسان تعریف شده است، شامل تمرکز کامل روی گوینده، درک پیام او، پاسخ مناسب و سپس به خاطر سپردن آنچه گفته شده است.

این فرآیند زمانی بسیار مؤثرتر می شود که ما آگاهانه تصمیم بگیریم در حالی که شخص دیگری در حال صحبت است سکوت کنیم. با تمرین سکوت در زمانی که باید گوش کنم، متوجه شدم که مکالماتم معنادارتر شده است. همچنین متوجه بهبود قابل توجهی در توانایی خود در درک و همدلی با دیدگاه های دیگران شده ام. در اصل، انتخاب سکوت زمانی که قرار است گوش کنیم، نه تنها مهارت های ارتباطی ما را افزایش می دهد، بلکه باعث تقویت ارتباطات عمیق تر با دیگران نیز می شود.

زمانی که باید قبل از صحبت کردن فکر کنید

در موقعیت‌های پر خطر، مغز ما اغلب می‌تواند به سمت پاسخ‌های غریزی و سریع متمایل شود. با این حال، انتخاب سکوت، حتی برای چند ثانیه، می تواند به ما زمان لازم را بدهد تا با دقت بیشتری در مورد پاسخ هایمان فکر کنیم.

محققان  دریافته اند که اجرای این عادت "آهسته فکر کردن" مهارت های ارتباطی را به طور قابل توجهی بهبود می بخشد. این کمک می کند  تا پاسخ‌های متفکرانه‌تری ارائه دهید، اشتباهات کمتری داشته باشید و ایده‌های تان را به‌طور مؤثرتر منتقل کنید.

بنابراین دفعه بعد که تحت فشار قرار گرفتید و باید به یک سوال یا موقعیت پیچیده پاسخ دهید، به یاد داشته باشید  اشکالی ندارد که یک لحظه سکوت کنید. این چند ثانیه می تواند تفاوت بین یک پاسخ خوب و یک پاسخ عالی باشد.

زمان آن رسیده است که از بحث های بی نتیجه دست بردارید

همه ما درگیر آن بحث‌ها یا بحث‌های داغی بوده‌ایم که به نظر می‌رسد بدون حل و فصل ادامه دارند. رفت و آمد می تواند خسته کننده باشد و اغلب ما را به جایی نمی رساند.

در چنین مواردی، روانشناسی نشان می دهد که بهترین اقدام ممکن است در واقع سکوت باشد. انتخاب سکوت می تواند به تنش زدایی از وضعیت کمک کند و اغلب به عنوان سرنخی برای هر دو طرف برای آرام شدن و ارزیابی مجدد مواضع خود عمل می کند. اتخاذ این رویکرد این امکان را می دهد که از درگیری های غیر ضروری دوری کنید و روابط سالم تری را حفظ کنید. 

هنگامی که سکوت بهترین پاسخ است

آیا تا به حال در موقعیتی بوده اید که هیچ کلمه ای کافی به نظر نمی رسد؟ شاید شما با یک فقدان بزرگ روبرو هستید یا شاهد غم و اندوه شخص دیگری هستید. طبق روانشناسی این زمانی است که سکوت می تواند دلسوزانه ترین و مناسب ترین پاسخ باشد.

در چنین لحظاتی، عمل ساده حضور در آنجا و ایجاد یک سکوت حمایتی می‌تواند برای کسانی که درد را تجربه می‌کنند، آرامش بی‌نظیری به ارمغان بیاورد. در اصل، در لحظات غم و اندوه عمیق یا از دست دادن، حضور خاموش شما می تواند بیش از هر کلمه ای معنی داشته باشد. گاهی اوقات بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که فقط آنجا باشید و در سکوت حمایت و عشق تزلزل ناپذیر خود را ارائه دهید.

هنگامی که در حال تمرین ذهن آگاهی هستید

آیا تا به حال سعی کرده‌اید در میان عجله‌های روزانه‌تان ساکت باشید و فقط افکار و احساسات خود را بدون هیچ قضاوت یا واکنشی مشاهده کنید؟ روانشناسی این عمل را که به عنوان ذهن آگاهی شناخته می شود، به عنوان ابزاری قدرتمند برای کاهش استرس و سلامت روان توصیه می کند. در تمرین ذهن آگاهی این به ما اجازه می دهد تا با دنیای درونی خود هماهنگ شویم و حس آرامش و خودآگاهی را تقویت کنیم.

گنجاندن این عادت سکوت آگاهانه در روال روزانه من تغییرات عمیقی را به وجود آورده است. این به من کمک کرد استرس را کاهش دهم، تمرکز را بهبود بخشم و درک عمیق تری از احساسات و واکنش هایم به دست بیاورم.

بنابراین، در هیاهوی زندگی، به یاد داشته باشید که برای خود یک لحظه سکوت کنید. ذهن آگاهی را تمرین کنید. ممکن است باعث ایجاد حس آرامش و وضوحی شود که نمی دانستید به آن نیاز دارید. در دنیایی که همیشه شلوغ است، دانستن اینکه چه زمانی باید سکوت را در آغوش گرفت، می تواند بازی را تغییر دهد. این می تواند روابط ما را بهبود بخشد، ارتباطات ما را بهبود بخشد و حتی سلامت روانی ما را افزایش دهد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان