چگونه بفهمید دروغگوی بیمارگونه اید یا اجباری ؟

خط سلامت: دروغ گویی به دلایل مختلفی اتفاق می افتد. افرادی که از آن ها به عنوان دروغ گوی بیمار گونه و دروغ گونه اجباری یاد می شود، معمولا به شیوه ای متفاوت دروغ می گویند.

چگونه بفهمید دروغگوی بیمارگونه اید یا اجباری ؟

دروغ گویی از مهم ترین عواملی است که کیفیت روابط را کاهش می دهد.

به گزارش خط سلامت افرادی که از آن ها به عنوان دروغ گوی بیمار گونه و دروغ گونه اجباری یاد می شود، معمولا به شیوه ای متفاوت دروغ می گویند.

دروغ گویی و انواع آن

دروغ گویی انواع مختلفی دارد. در ادامه ویژگی افرادی را معرفی می کنیم که ممکن است در مکالمه های روزمره ( بدون هیچ دلیل خاصی) دروغ بگویند.

 

دروغ گوی اجباری

دروغ گوی اجباری از روی عادت دروغ می گوید. در ادامه تفاوت بین دروغگویان اجباری و بیمارگونه آورده شده است.

دروغ گوی بیمارگونه

دروغ گوی بیمارگونه فردی است که برای رسیدن به اهداف خود دائماً دروغ می گوید و نسبت به آسیب هایی که با دروغ هایش به اعتماد و صداقت دیگران می زند، آگاهی کمی دارد. 

این نوع دروغ گویی به عنوان یک مکانیسم مقابله ای در اوایل دوران کودکی ایجاد شده است و اغلب با برخی از انواع دیگر اختلالات سلامت روان مانند اختلال شخصیت ضد اجتماعی همراه است. ممکن است آنها دروغ بگویند تا از اتفاقات آسیب زائی که در زندگی آنها رخ داده است اجتناب کنند، مانند سوء استفاده، مشخص شده است این نوع دروغ گویی  ریشه ژنتیکی دارد.

مشاهده شده است که افرادی که دچار اختلال شخصیت ضد اجتماعی (APD) و اختلال شخصیت خودشیفته (NPD) هستند، به دروغ گویی افراط می پردازند.

ویژگی یک دروغ گوی بیمارگونه

این افراد به حقوق و احساسات دیگران توجه بسیار کمی دارند.

آنها اغلب دیگران را له لحاظ روانی دستکاری می کنند و حیله گر هستند.

آنها داستان‌های عجیب و غریبی می‌سازند که در طول زمان اصلاح می شوند و اغلب دروغ‌های خود را باور می‌کنند و ارتباط ضعیفی با واقعیت دارند.

بر خلاف دروغگویان اجباری، این افراد دروغگوهای بسیار خوبی هستند زیرا دائماً دروغ می گویند و بی دلیل داستان می سازند. درمورد این افراد اغلب تشخیص حقیقت از گزاره های دروغ بسیار دشوار است. برخی از نشانه های یک دروغگوی بیمارگونه عبارتند از:

دروغ گوی اجباری

دروغگویی که از روی عادت دروغ می گوید، به دروغگوی اجباری معروف است.

دروغگوهای اجباری حقیقت را در مورد هر چیزی، پنهان می کنند. برای یک دروغگوی اجباری، گفتن حقیقت بسیار ناخوشایند و ناراحت کننده است.

معمولاً تصور می شود دروغگویی اجباری در اوایل کودکی ایجاد می شود، جایی که کودک در محیطی ناامن قرار دارد که دروغ گفتن در آن ضروری و کاری عادی است.

دروغگوهای اجباری ممکن است اختلال روانی را داشته باشند یا نداشته باشند. معمولاً مشاهده می شود که افراد مبتلا به اختلال کم توجهی بیش فعالی ( ADHD )، اختلال دوقطبی و اختلال شخصیت مرزی به دروغ گویی اجباری روی می آورند.

ویژگی های دروغ گوی اجباری

دروغ گوهای اجباری چندان حیله گر نیستند، بلکه آنها صرفاً از روی عادت دروغ می گویند.

در حرف های این افراد موارد ضد و نقیض زیادی وجود دارد. به همین دلیل تشخیص این نوع دروغگویی آسان است.

این افراد رفتارهای دروغگویی کلاسیک از خود نشان می دهند، مانند اجتناب از تماس چشمی، عرق ریختن و... به همین دلیل به راحتی قابل شناسایی هستند.

آنها اغلب بدون دلیل مشخصی دروغ می گویند، حتی گاهی اوقات بدون هیچ سودی دروغ می گویند.

آنها تفاوت بین واقعیت و دروغ را می دانند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان