اگر صدای زیاد آزارتان می دهد به این بیماری مبتلایید

کسانی که میسوفونیا دارند ممکن است آن را به عنوان زمانی توصیف کنند که یک صدا "شما را دیوانه می کند". واکنش‌های آن‌ها می‌تواند از عصبانیت و آزار تا وحشت و نیاز به فرار متغیر باشد.

اگر صدای زیاد آزارتان می دهد به این بیماری مبتلایید

میسوفونیا چیست؟ برخی صداهای روزانه در برخی افراد باعث ایجاد یک واکنش عاطفی بیش از حد می شود که دیگران را آزار نمی دهند؟

این مورد میسوفونیا است یعنی بیزاری یا نفرت شدید از صداهای خاص.

چه اتفاقی می افتد؟

میسوفونیا اختلالی است که در آن صداهای خاصی باعث واکنش های عاطفی یا فیزیولوژیکی می شوند که برخی ممکن است با توجه به شرایط آن را غیرمنطقی درک کنند. این اختلال گاهی اوقات سندرم حساسیت صوتی انتخابی نامیده می شود.

افراد مبتلا به میسوفونیا اغلب گزارش می دهند توسط صداهای دهانی تحریک می شوند - صدایی که فرد هنگام غذا خوردن، نفس کشیدن یا حتی جویدن ایجاد می کند. صداهای نامطلوب دیگر عبارتند از ضربه زدن به صفحه کلید یا انگشت یا صدای برف پاک کن ها. گاهی اوقات یک حرکت تکراری کوچک علت آن است.

به طور مشابه، افراد مبتلا به میسوفونیا می گویند اغلب به محرک های بصری همراه با صداها واکنش نشان می دهند و همچنین ممکن است به شدت به حرکات تکراری پاسخ دهند. محققان بر این باورند افراد مبتلا به میسوفونیا ممکن است قبلاً در مورد نحوه فیلتر کردن صداها توسط مغزشان مشکل داشته باشند و یکی از ویژگی های "صداهای میسوفونیک" ممکن است صدای تکراری آنها باشد. این تکرار سپس سایر مشکلات پردازش شنوایی را تشدید می کند.

به نظر می رسد این اختلال از خفیف تا شدید متغیر است. افراد طیفی از پاسخ های فیزیولوژیکی و عاطفی را با شناخت های همراه گزارش می کنند. اگر واکنش خفیفی دارید، ممکن است احساس کنید:

مشتاق

ناراحت

اصرار به فرار

انزجار

اگر پاسخ شما شدیدتر باشد، صدای مورد نظر ممکن است باعث شود:

خشم

خشم

نفرت

وحشت

ترس

پریشانی احساسی

این اختلال می تواند در زندگی اجتماعی گرفتگی ایجاد کند. افراد مبتلا به میسوفونیا  هنگام رفتن به موقعیت هایی که ممکن است صداهای ماشه ای وجود داشته باشد، دچار اضطراب پیش بینی می شوند. 

با گذشت زمان، ممکن است به محرک های بصری نیز پاسخ دهید. دیدن چیزی که می‌دانید ممکن است صدای توهین‌آمیز ایجاد کند، ممکن است پاسخی را در پی داشته باشد.

چگونه آن را دریافت می کنید؟

سن شروع این بیماری مادام العمر مشخص نیست، اما برخی از افراد علائم را بین 9 تا 13 سالگی گزارش می کنند. میسوفونیا در دختران شایع تر است و به سرعت بروز می کند، اگرچه به نظر نمی رسد که به هیچ رویدادی مرتبط باشد.

پزشکان مطمئن نیستند چه چیزی باعث میسوفونیا می شود، اما مشکلی در گوش نیست. آنها فکر می کنند بخشی از ذهنی است، بخشی فیزیکی. این می تواند به نحوه تأثیر صدا بر مغز و ایجاد پاسخ های خودکار در بدن مربوط باشد .

از آنجا که گوش های شما طبیعی است و شنوایی شما خوب است، ممکن است پزشک در تشخیص مشکل داشته باشد. گاهی اوقات میسوفونیا با اضطراب یا اختلال دوقطبی یا وسواس فکری-اجباری اشتباه گرفته می شود. برخی از پزشکان فکر می کنند که باید به عنوان یک اختلال جدید طبقه بندی شود.

اغلب پزشکان از این وضعیت بی اطلاع هستند و هیچ اتفاق نظری در مورد طبقه بندی وجود ندارد. به نظر می رسد میسوفونیا به تنهایی و همچنین همراه با سایر مشکلات سلامتی، رشدی و روانی رخ می دهد.  

اخیراً یک مطالعه جدید نشان داد میسوفونیا یک اختلال مبتنی بر مغز است. محققان به اختلال در اتصال در بخش‌هایی از مغز اشاره می‌کنند که هم تحریک صوتی و هم واکنش جنگ فرار را پردازش می‌کنند. همچنین بخش هایی از مغز را درگیر می کند که اهمیت صداها را رمزگذاری می کنند.

چگونه آن را درمان کنیم؟

این وضعیت زندگی روزمره را تحت تأثیر قرار می دهد، اما می توانید یاد بگیرید که آن را مدیریت کنید.

درمان اغلب شامل یک رویکرد چند رشته ای است که ترکیبی از صدا درمانی توسط شنوایی شناسان و مشاوره حمایتی است که در آن بر استراتژی های مقابله ای تاکید می شود.

ممکن است وسیله ای مانند سمعک را امتحان کنید که صدایی شبیه به یک آبشار در گوش شما ایجاد می کند. سر و صدا شما را از محرک ها منحرف می کند و واکنش ها را کاهش می دهد.

درمان های دیگر شامل گفتار درمانی است.

سبک زندگی نیز نقش دارد. به طور منظم ورزش کنید، بخوابید و استرس خود را مدیریت کنید. همچنین می‌توانید از گوش گیر و هدست برای تنظیم صدا استفاده کنید. مناطق ساکت یا نقاط امنی را در خانه خود ایجاد کنید که هیچ کس صدایی را که شما را آزار می دهد تولید نکند.برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان