تشخیص آلزایمر 12 سال زودتر با یک آزمایش ساده و باورنکردنی

خط سلامت: آیا یک آزمایش چشمی ساده می تواند آلزایمر را 12 سال قبل از بروز علائم پیش بینی کند؟

تشخیص آلزایمر  12 سال زودتر با یک آزمایش ساده و باورنکردنی

آزمایشی که حساسیت بصری را ارزیابی می کند می تواند به پیش بینی آلزایمر 12 سال قبل از شروع علائم کمک کند.  

به گزارش خط سلامت مشکلات بینایی می تواند نشانه اولیه بیماری آلزایمر باشد.

محققان دانشگاه لافبورو در بریتانیا استدلال می کنند از دست دادن حساسیت بینایی می تواند بیماری آلزایمر را 12 سال قبل از تشخیص پیش بینی کند.

دانشمندان پیشنهاد می‌کنند آزمایش‌های پردازش بصری را با سایر تست‌های عصبی روان‌شناختی ترکیب کنند تا به طور بالقوه شناسایی خطر زوال عقل در آینده را بهبود بخشد.

مسائل بینایی که بر توانایی فرد در خواندن و نوشتن، رانندگی، تشخیص رنگ یا قضاوت در مورد مسافت تأثیر می گذارد، می تواند نشانه اولیه بیماری آلزایمر ، شایع ترین نوع زوال عقل باشد .

مطالعات قبلی نشان داده است تغییرات فیزیکی در چشم ها مانند آسیب عروق خونی ، ممکن است به پیشرفت بیماری آلزایمر کمک کند، در حالی که سایر تحقیقات به استفاده از آن پرداخته اند اسکن شبکیه به عنوان راهی برای تشخیص بیماری از طریق چشم.

علاوه بر این محققان دریافته اند پلاک های بتا آمیلوئید - یکی از دلایل اصلی بیماری آلزایمر در مغز است - روی شبکیه چشم و در عدسی چشم، اشاره ای به روش های غیرتهاجمی بالقوه برای تشخیص بیماری آلزایمر دارد.

اکنون محققان دانشگاه لافبورو در بریتانیا استدلال می کنند از دست دادن حساسیت بصری می تواند بیماری آلزایمر را 12 سال قبل از تشخیص معمول پیش بینی کند.

حساسیت بصری چیست؟ 

برای این مطالعه محققان از داده های بیش از 8000 بزرگسال سالم استفاده کردند که در مطالعه کوهورت جمعیت آینده نگر EPIC-Norfolk شرکت کردند .

این شرکت کنندگان در مطالعه تست حساسیت بصری را انجام داده بودند که به گفته محققان سرعت پردازش بینایی و زمان واکنش فرد را ارزیابی می کند.

در آزمایش رایانه‌ای از شرکت‌کنندگان خواسته شد که وقتی مثلثی را در میدانی از نقاط متحرک روی صفحه‌نمایش تشکیل می‌دهند، به نوار فاصله صفحه‌کلید ضربه بزنند.

احمد بیگده ، محقق دکترا در دانشکده ورزش، ورزش و علوم بهداشتی در دانشگاه لافبورو در بریتانیا و یکی از محققان این پژوهش، گفت : حساسیت بصری به توانایی فرد برای تشخیص و پردازش اطلاعات بصری به طور دقیق و کارآمد اشاره دارد. 

او توضیح داد: از دست دادن حساسیت بصری می‌تواند منجر به مشکلات مختلفی در درک و پردازش اطلاعات بصری شود، مانند مشکل در تشخیص اشیا یا چهره‌ها، مشکل در خواندن یا پیمایش در محیط‌های آشنا و چالش‌هایی در درک جزئیات بصری یا تضادها به عنوان مثال فردی که حساسیت بینایی کمتری دارد ممکن است هنگام رانندگی در خواندن تابلوهای خیابان دچار مشکل شود.

بیگد ادامه داد: تصمیم گرفتیم حساسیت بصری را به عنوان یک پیش‌بینی‌کننده زوال عقل بررسی کنیم، زیرا تحقیقات قبلی نشان داده است که افراد مبتلا به زوال عقل اغلب نقص‌های پردازش بینایی را حتی در مراحل اولیه بیماری تجربه می‌کنند.

وی افزود: اختلالات بینایی با افزایش خطر ابتلا به زوال عقل در آینده مرتبط است که نشان می دهد ارزیابی توانایی های پردازش بینایی می تواند ابزار ارزشمندی در ارزیابی خطر زوال عقل باشد.

پیش بینی زوال عقل 12 سال قبل از تشخیص

دانشمندان از طریق تحقیقات خود دریافتند شرکت کنندگان در مطالعه با نمرات پایین تری در تست حساسیت بصری در معرض خطر بیشتری برای تشخیص زوال عقل در آینده هستند.

پروفسور Eef Hogervorst، دکترای روانشناسی بیولوژیکی و مدیر تحقیقات دمانس در دانشگاه Loughborough، و نویسنده اصلی این مطالعه گفت : دریافتیم نمره پایین در این تست و از دست دادن بسیاری از اهداف می تواند نشان دهنده خطر زوال عقل در آینده باشد، به طور متوسط ​​12 سال قبل از تشخیص، به ویژه زمانی که استفاده از این تست با سایر تست های حافظه خاص و برخی از تست های عملکرد شناختی جهانی به خوبی برای پیش بینی این خطر کار می کنند. 

هدف ما این است که پتانسیل ترکیب ارزیابی های حساسیت بصری با سایر تست های شناختی و عصب روانشناختی را برای بهبود دقت پیش بینی خطر زوال عقل بررسی کنیم. علاوه بر این قصد داریم پتانسیل تست های حساسیت بصری را به عنوان ابزاری برای نظارت بر پاسخ به مداخلات، مانند ورزش، بررسی کنیم.

 الکساندر سولومون، MD ، متخصص جراحی اعصاب و چشم و جراح استرابیسم در موسسه علوم اعصاب پاسیفیک در سانتا مونیکا، کالیفرنیا، گفت نتایج این مطالعه با آنچه او در مورد می بیند مطابقت دارد. 

سولومون توضیح داد: اگرچه اولین فکر اکثر مردم در مورد بینایی قابل درک است که چشمان ما هستند، اما این بخش از بینایی ما در درجه اول به تمرکز و تشخیص نور از محیط با مقدار محدودی پردازش اختصاص دارد.

او خاطرنشان کرد: مغز این سیگنال‌های نوری را دریافت می‌کند و باید آن‌ها را به یک تصویر منسجم تبدیل کند تا درک کند، از جمله شناسایی عناصری مانند رنگ، حرکت، و تشخیص اشیا و چهره.

تصور اینکه وقتی مغز توسط فرآیندی مانند زوال عقل به خطر می افتد، سخت نیست، برخی از بخش هایی که به پردازش بینایی ما کمک می کنند تحت تأثیر قرار می گیرند. این منجر به از دست دادن حساسیت بصری می شود در این مورد، با سرعت پردازش و زمان واکنش به یک محرک در یک پس زمینه خالی یا شلوغ اندازه گیری می شود.

آیا مشکلات بینایی همیشه زوال عقل را پیش بینی می کند؟

که افرادی که نمی توانند مثلثی را که در میدان نقطه شکل می گیرد ببینند، باید قبل از چشم پزشک به یک پزشک مغز مراجعه کنند.  برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان