منطقه طلایی استرس کجاست؟

خط سلامت: چرا استرس صفر نباید هدف شما باشد؟ چند بار شنیده اید که نداشتن استرس برای سلامتی بسیار مهم است؟ استرس به حدی به یک کلمه کلیدی سلامتی تبدیل شده است که تلاش برای خلاص شدن از آن می تواند استرس زا باشد.

منطقه طلایی استرس کجاست؟

استرس همیشه دشمن نیست. در واقع، تحقیقات نشان می‌دهد برخی از استرس ها واقعاً برای شما مفید هستند ، با مزایای بالقوه از بهبود عملکرد مغز تا پیری سالم تر .

به گزارش خط سلامت دانیلا کافر، استاد زیست شناسی دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، می گوید در دهه های اخیر، برخی از مردم بیش از حد از استرس ترسیده اند و به این نتیجه رسیده اند این "وحشتناک ترین اتفاقی است که می تواند برای شما بیفتد."

اما او می‌گوید: «این یک داستان بسیار پیچیده‌ است. استرس یک پاسخ ضروری و حیاتی است.»

 استرس چیست؟

 تحقیقات نشان می دهد که افراد حداقل در 90٪ از روزهای خود احساس استرس می کنند. وقتی با نمایش خانوادگی یا ضرب الاجل کاری سر و کار دارید، واقعاً در بدن شما چه می گذرد؟

در موقعیت‌های پر خطر، مغز غدد آدرنال را برای ترشح هورمون‌هایی از جمله آدرنالین هدایت می‌کند که باعث ایجاد تغییرات فیزیولوژیکی در سراسر بدن می‌شود که منجر به عرق کردن کف دست‌ها، تنفس سریع و ضربان قلب بسیاری از افراد زمانی که تحت فشار هستند تجربه می‌کنند. بدن همچنین اکسی توسین یا "هورمون پیوند" را در زمان استرس ترشح می کند.

هنگامی که استرس برای مدت طولانی در تسخیر استرس قرار دارد ، با مشکلات سلامت روانی و جسمی مرتبط است، حتی خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی را افزایش می دهد. اما در یک مفهوم فوری، پاسخ به استرس حیاتی است. این می تواند کمک کند تا در زمان سخت استرس عبور کنید یا حتی از خطر فیزیکی فرار کنید و هنگامی که استرس حاد به خوبی مدیریت شود، می تواند شما را برای سلامتی و رفاه بهتر در آینده آماده کند.

چگونه استرس سلامت را بهبود می بخشد

در سم شناسی، پدیده ای به نام "هورمسیس" وجود دارد که موادی را توصیف می کند که در دوزهای پایین مفید هستند اما در دوزهای بالا خطرناک هستند. اساف اوشری، دانشیار توسعه انسانی و علوم خانواده در دانشگاه جورجیا، این مفهوم را در تحقیقات خود در مورد ناملایمات به کار برده است و نشان می دهد تا حد زیادی به همان شیوه عمل می کند.

استرس مزمن و همچنین استرس ناشی از تجارب بسیار آسیب زا، می تواند آسیب زا باشد - اما طبق کار اوشری، مقادیر متوسط ​​استرس می تواند برای بدن و ذهن مفید باشد، عملکرد شناختی را بهبود بخشد و انعطاف پذیری را افزایش دهد . 

 تاب آوری یک فرآیند است. اوشری می گوید: این یک ویژگی نیست. اگر افراد در معرض هیچ استرسی نباشند، ممکن است آن  انعطاف‌پذیری را ایجاد نکنند. اگر آنها بیش از حد در معرض - یا در معرض اشکال خاص آسیب زا، مانند سوء استفاده یا تبعیض قرار گیرند - ممکن است بهزیستی آنها آسیب ببیند. اما به نظر می رسد یک نقطه شیرین در این بین وجود دارد، جایی که استرس سلامت روانی را تقویت می کند و به افراد کمک می کند تا از موقعیت های دشوار بازگردند. 

حتی سلامت جسمانی نیز می تواند از سطحی از استرس بهره مند شود. ورزش، در هسته خود، فرآیندی است که به بدن فشار وارد می کند تا بتواند قوی تر شود. و برخی از مطالعات همچنین نشان می دهد قرار گرفتن در معرض استرس کوتاه مدت عملکرد سیستم ایمنی را تقویت می کند.

نحوه برخورد با استرس 

فقط میزان فشاری که تحت تأثیر قرار می‌گیرید، بر سلامتی تأثیر نمی‌گذارد. این نیز نحوه پاسخ شما به آن است. مطالعات نشان داده است افرادی که معتقدند می‌توانند از تجربیات سخت یاد بگیرند و رشد کنند، در زمان‌های چالش‌برانگیز بهتر عمل می‌کنند، برخلاف کسانی که عوامل استرس‌زا را کاملاً منفی می‌دانند.

یک مطالعه در سال 2024 نشان داد وقتی صحبت از پاسخ های احساسی به استرس می شود، یک "منطقه طلایی" وجود دارد. جاناتان راش، یکی از نویسندگان این مقاله، استادیار روان‌شناسی در دانشگاه ویکتوریا در کانادا، توضیح می‌دهد افرادی که تمایل دارند واکنش‌های بسیار قوی یا بسیار ضعیف در موقعیت‌های چالش‌برانگیز داشته باشند، در معرض خطر افزایش سلامت و رفاه هستند. او می‌گوید، افراد وسطی که کمی پاسخ می‌دهند اما نه بیش از حد، سالم‌تر هستند.

راش می گوید: یکی از اهداف اصلی داشتن احساسات این است که آنها به ما نسبت به چیزهای موجود در محیط خود هشدار دهند بنابراین ما می توانیم به طور مناسب با آنها برخورد کنیم. مسدود کردن احساسات خود به طور کامل شبیه به نادیده گرفتن شیر آب نشتی در حمام است: راش می گوید: "در نهایت، شما در خانه خود سیل خواهید داشت."

راش می‌گوید: تمرین‌های ذهن‌آگاهی مانند یوگا و مدیتیشن می‌توانند به افراد کمک کنند تا تعادلی بین خاموش شدن در مواجهه با استرس ایجاد کنند. او توضیح می دهد تمرکز حواس به این نیست که احساسات منفی را نادیده بگیرید، بلکه باید آنها را بپذیرید تا بتوانید آنها را به روش های سالم تری مدیریت کنید.

 تکیه کردن به عزیزان در زمان‌های سخت نیز مهم است، زیرا حمایت اجتماعی می‌تواند به عنوان محافظی در برابر اثرات منفی استرس و آسیب عمل کند. او می گوید و اگر می توانید، به خود یادآوری کنید که استرس بخش سخت اما ضروری زندگی است.

کافر می‌گوید: نمی‌توانید دقیقاً آنچه را که برایتان اتفاق می‌افتد انتخاب کنید، اما می‌توانید پاسخ خود را در لحظه انتخاب کنید. داشتن این ایده که می توانید بر چیزها غلبه کنید، می توانید از چیزها رشد کنید، هر اتفاقی که بیفتد راهی به جلو خواهید داشت این چیزی است که از همه مهمتر استبرای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان