سرایت استرس چونه اتفاق می افتد؟ / در کنار این افراد توقف مطلقا ممنوع است

خط سلامت: آیا مشاهده اضطراب دیگران بر شما تأثیر می گذارد؟ چگونه دیدن استرس دیگران می تواند سطح استرس شما را افزایش دهد.

سرایت استرس چونه اتفاق می افتد؟ / در کنار این افراد توقف مطلقا ممنوع است

مشاهده کارهای استرس زا منجر به سطوح بالاتر کورتیزول می شود. مدیریت استرس برای رفاه و بهره وری فردی بسیار مهم است.

به گزارش خط سلامت ارائه مهارت‌های مدیریت استرس به کارگران می‌تواند از گسترش استرس خود به همکاران جلوگیری کند.

وقتی فردی را مشاهده می کنید که استرس دارد، گاهی اوقات خودتان نیز احساس استرس می کنید، حتی اگر هیچ کاری استرس زا انجام نمی دهید .

وقتی شاهد سطوح قابل توجه اضطراب فردی هستید. ممکن است همان افزایش ضربان قلب یا عرق کردن کف دست‌ها را احساس کنید که او احساس می‌کند. این سرایت استرس چگونه کار می کند؟

مطالعه اخیر انجام شده توسط مرکز مطالعات پیشرفته رفتار جمعی در دانشگاه کنستانز در آلمان این سوال را بررسی کرد و دریافت که مشاهده استرس در دیگران منجر به سطوح بالاتر هورمون های استرس مانند کورتیزول می شود. یافته های این مطالعه می تواند به ویژه در مدیریت استرس در محیط کار مفید باشد.

سرایت استرس چیست؟

سرایت استرس پدیده ای است که در آن استرس تجربه شده توسط یک فرد می تواند بر فیزیولوژی، رفتار و سطوح استرس اطرافیان تأثیر بگذارد، حتی بدون تعامل مستقیم. این می تواند از طریق مکانیسم های اجتماعی و بیولوژیکی مانند فرمون ها ، نشانه های اجتماعی و بیان احساسی اتفاق بیفتد.

سرایت استرس می تواند در محل کار رایج باشد، جایی که استرس یک فرد باعث ایجاد حس کلی اضطراب در دیگران می شود. مدیران و رهبران اغلب منبع اصلی سرایت استرس در محل کار هستند. احساسات منفی یا استرس قابل مشاهده آنها می تواند پاسخ های مشابهی را در گزارش های مستقیم آنها ایجاد کند. این می تواند تأثیر جدی بر بهره وری و رفاه کارکنان داشته باشد.

سرایت استرس چگونه اندازه گیری می شود؟

روش‌های مختلفی برای اندازه‌گیری سرایت استرس وجود دارد، از جمله اقدامات فیزیولوژیکی مانند هورمون‌های استرس یا ضربان قلب، مشاهدات رفتاری، اقدامات خودگزارشی و تصویربرداری عصبی.

یکی از عوارض اندازه گیری سرایت استرس این است که هیچ مدل استاندارد شده ای برای القای سرایت استرس بر اساس مشاهدات حضوری در مقایسه با یک کنترل فعال با مشاهده استرس پلاسبو وجود ندارد. تیم دانشگاه کنستانز یک روش استاندارد برای اندازه گیری سرایت استرس ایجاد کرد.

برای جمع آوری داده ها در مورد سرایت استرس دست دوم، شرکت کنندگان در مطالعه یک کار استرس زا (TSST) یا یک کار استرس زا (PlacTSST) را مشاهده کردند. کار استرس زا شامل یک مصاحبه شغلی ساختگی با نوار صوتی و تصویری است که به دنبال آن یک کار حسابی ذهنی در مقابل یک پانل ارزیابی انجام می شود. برای اندازه گیری استرس دست دوم، ناظران استرس اعضای هیئت ارزیابی هستند و مصاحبه شغلی و تکلیف حسابی را تماشا می کنند.

در طول مشاهده، آنها احساسات، افکار و تجربیات فیزیکی خود را یادداشت می کنند. گروه کنترل نیز ساختار مشابهی دارد به جز اینکه به جای مشاهده یک مصاحبه شغلی ضبط شده و مسئله ریاضی ذهنی چالش برانگیز، مشاهده می کنند که شخصی یک داستان پنج دقیقه ای را با صدای بلند می خواند و پنج دقیقه را جمع می کند. نمونه‌های ضربان قلب و بزاق مشاهده‌کنندگان در مقاطع زمانی مختلف برای جمع‌آوری داده‌های فیزیولوژیکی جمع‌آوری می‌شوند.

اثرات سرایت استرس

شرکت کنندگان در مطالعه که سناریوهای استرس زا را مشاهده می کنند، کورتیزول بزاقی بالاتر، ضربان قلب بیشتر و آلفا آمیلاز بزاقی بالاتر را نشان می دهند که فعالیت در سیستم عصبی سمپاتیک و هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال (HPA) را اندازه گیری می کند. هیچ تفاوتی در اندازه گیری آلدوسترون بزاقی، که هورمونی مرتبط با استرس در سیستم رنین-آنژیوتانسین-آلدوسترون (RAAS) است، وجود ندارد. بنابراین محققان به این نتیجه رسیدند به نظر نمی رسد RAAS نسبت به اثرات مسری حساس باشد.

علاوه بر این، واکنش ناظران استرس منعکس کننده واکنش پذیری شرکت کنندگانی است که به طور فعال در فعالیت استرس زا شرکت می کنند. میزان کورتیزول و آلفا آمیلاز بزاقی بین شرکت‌کنندگانی که در فعالیت استرس‌زا شرکت می‌کنند و شرکت‌کنندگانی که صرفاً مشاهده می‌کنند، فقط کمی متفاوت است.

جالب اینجاست که در طول مطالعه، ضربان قلب ناظران هنگام مشاهده کار استرس زا افزایش نمی یابد، اما پس از پایان آن افزایش می یابد که نشان دهنده واکنش انجماد اولیه و پردازش تاخیری استرس است.

مدیریت استرس در محیط کار

همانطور که قبلاً در اینجا ذکر شد، استرس ناشی از کار در ایالات متحده فراگیر است. بیش از 80 درصد از کارگران آمریکایی از استرس ناشی از کار رنج می برند و بیش از 25 درصد می گویند کار اولین عامل استرس زا در زندگی آنها است. یافتن راهی برای مدیریت استرس و سرایت استرس در محیط کار برای ایجاد محیط های کاری سالم بسیار مهم است.

مطالعه دیگری از دانشگاه کنستانز نشان داد کارمندان می توانند به طور موثر یاد بگیرند بر تکنیک های کاهش استرس مسلط شوند و بار استرس را در محل کار از طریق آموزش مدیریت استرس شناختی-رفتاری کاهش دهند .

مطالعه ای در نیجریه انجام شد و در Medicine (بالتیمور) منتشر شد، نتایج مشابهی را در درمان شناختی رفتاری نشان داد که به طور قابل توجهی استرس شغلی کارکنان مختلف را بهبود می بخشد. ارائه مهارت‌های مدیریت استرس به کارگران نه تنها به آنها امکان می‌دهد در محیط کار پیشرفت کنند، بلکه از گسترش استرس خود به همکاران جلوگیری می‌کنند.

تحقیقات دانشگاه کنستانز نشان می‌دهد  مشاهده استرس در دیگران می‌تواند منجر به افزایش سطح هورمون‌های استرس مانند کورتیزول شود که بر فیزیولوژی و رفتار تأثیر می‌گذارد.

این یافته بر اهمیت مدیریت استرس در محل کار تأکید می کند، زیرا نه تنها بر رفاه فردی تأثیر می گذارد، بلکه بر جو کلی و بهره وری نیز تأثیر می گذارد. اجرای تکنیک های مدیریت استرس، مانند آموزش مدیریت استرس شناختی- رفتاری، می تواند کارکنان را برای مقابله بهتر با استرس و جلوگیری از گسترش آن در محیط کار توانمند کند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان