اگر همیشه به بدترین نتیجه گیری می رسید بخوانید

خط سلامت: فاجعه سازی یکی از خطاهای شناختی مخرب است که به موجب آن فرد همیشه به بدترین نتایج فکر می کند.

اگر همیشه به بدترین نتیجه گیری می رسید بخوانید

فاجعه سازی یکی از انواع خطاهای شناختی است. این شیوه تفکر باعث می شود فرد همواره به بدترین نتایج فکر کند. چنین سازوکاری منجر به افزایش تنش و  اضطراب می شود.

به گزارش خط سلامت فکر کردن به بدترین نتایج ممکن، منجر به افزایش اضطراب شده و سلامت روان را به خطر می اندازد.

فاجعه سازی چیست؟

فاجعه سازی یک تحریف شناختی است که با افکار منفی و غیرمنطقی در مورد موقعیت ها و رویدادها به صورت اغراق آمیز مشخص می شود. در نتیجه فاجعه سازی فرد بدترین پیامدهای ممکن در هر موقعیت را تصور می کند و آن را مانند یک بحران در نظر می گیرد.

فاجعه سازی زمانی است که ذهن فرد به سمت بدترین سناریو ها می رود، همه چیز را نامتناسب می کند و باعث می شود مشکلات روزمره بسیار بزرگتر و ترسناک تر از آنچه هستند به نظر برسند. 

فکر کردن مداوم به بدترین اتفاقات علائم استرس و اضطراب را تشدید می کند. 

آیا فاجعه سازی یک بیماری روانی است؟

فاجعه سازی یک بیماری روانی نیست. با این حال، این نوع تفکر منفی و غیرمنطقی را می توان در بیماری های روانی مانند اضطراب، افسردگی، اختلال استرس پس از سانحه و موارد دیگر یافت. افرادی که درگیر فاجعه‌سازی هستند سلامت روان، خلق و خو، احساسات و نحوه برخوردشان با یک موقعیت تحت تأثیر قرار می گیرد.  

آیا فاجعه سازی مضر است؟

فاجعه‌سازی تفکری مخرب و مضر است، زیرا به اضطراب و استرس دامن می‌زند و مقابله با چالش‌های روزمره را دشوار می‌کند. به عنوان مثال، فاجعه سازی در مورد یک اشتباه جزئی در محل کار می تواند منجر به بی خوابی شبانه، مشکل در تمرکز و تیرگی روابط با همکاران شود.

چگونه فاجعه سازی را متوقف کنیم؟

چند نکته برای کاهش فاجعه‌سازی عبارت است از:

ایجاد آگاهی

گاهی اوقات همیشه فکر کردن به بدترین سناریوها تبدیل به یک عادت می شود. وقتی فاجعه‌سازی به یک عادت تبدیل می‌شود، تشخیص اینکه اشتباه می‌کنید سخت است. با این حال، ایجاد آگاهی در مورد سبک تفکری که به شما کمک نمی کند با موقعیت ها بهتر کنار بیایید، مهم است.

شواهد را بررسی کنید

ممکن است در مورد هر رویداد، موقعیت یا فردی باورهای منفی داشته باشید. با این حال، مهم است که اعتبار افکار خود را بررسی کنید و شواهدی را برای تایید باور خود بررسی کنید. رویکرد مبتنی بر شواهد را اتخاذ کنید. اگر افکار شما هیچ مدرکی دال بر اتفاق افتادن ندارند، آنها را رد کنید. احتمال تحقق چنین نتایجی را در رویدادها یا موقعیت‌های زودتر ارزیابی کنید.

احساسات خود را مدیریت کنید

با تفکر منفی، احساسات طاقت فرسایی را تجربه خواهید کرد. متخصصان می گویند مهارت تنظیم احساسات را بیاموزید. هنر آرام ماندن را بیاموزید زیرا به شما کمک می کند منطقی فکر کنید و بهتر عمل کنید.

 رویکرد حل مسئله را در پیش بگیرید

در هر موقعیت چالش برانگیزی، تشخیص اینکه چه چیزی در کنترل شماست و چه چیزی نیست، به شما بستگی دارد. برای مقابله با فاجعه‌سازی رویکرد حل مسئله را در خود تقویت کنید. همیشه این واقعیت را در نظر داشته باشید که این فقط ذهن شماست که تحت کنترل شماست، بنابراین سعی کنید به جای اینکه دیگران را در اطراف خود تغییر دهید، احساسات و افکار خود را مدیریت کنید.

بر زمان حال تمرکز کنید

وقتی متوجه شدید که دائماً در حال فکر کردن به یک موقعیت خاص هستید، از آن افکار خلاص شوید و توجه خود را به زمان حال برگردانید. ذهن آگاهی کلید حل چالش های روزمره در زندگی است. تمرکز بر لحظه حال به شما کمک می کند به جای نگرانی در مورد اتفاقات آینده که حتی ممکن است رخ ندهند، با چیزهایی که در دست دارید کنار بیایید.

کمک بخواهید

وقتی متوجه شدید که علیرغم تلاش‌هایتان تغییری نمی‌کند به دنبال کمک حرفه‌ای باشید. صحبت با یک روانشناس بالینی کمک می کند تا به علت اصلی تفکر منفی خود برسیدو  به تکنیک ها و ابزارهای مفید برای مقابله با تفکر منفی مسلط شوید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان