توت فرنگی بخورید تا آلزایمر نگیرید

خط سلامت: آلزایمر و زوال عقل در کهنسالی یکی از دغدغه های سلامت عمومی است که هنوز درمان کارآمدی برای آن کشف نشده است.

توت فرنگی بخورید تا آلزایمر نگیرید

اختلالات ناشی از فساد نورون ها مانند آلزایمر در یک دوره پیش بالینی چندین ساله از میانسالی آغاز می شود. افزایش مقاومت به انسولین، مهمترین عامل زوال عقل در سنین کهنسالی به شمار می رود که شروع این اختلال نیز از میانسالی است.

به گزارش خط سلامت مصرف میوه های حبه ای(بری ها) مانند توت فرنگی بر این متابولیسم تاثیر مثبت داشته و حتی برخی تحقیقات اثر آن بر کاهش خطر زوال عقل را نیز نشان داده است.

دانشمندان دانشگاه سینسیناتی نیز در تحقیقات جدید خود گروهی از زنان و مردان میانسال دارای اضافه وزن که علاوه بر مقاومت بر انسولین، زوال شناختی ذهنی نیز داشتند، به مدت 12 هفته موظف به مصرف روزانه یک بسته پودر توت فرنگی کامل کردند.

نتیجه این تحقیق عملی نشان داد در صورت مصرف مکمل توت فرنگی در میانسالی، خطر ابتلا به زوال عقلی تا حدود زیادی کاهش می یابد.

بیماری آلزایمر(AD) شایع ترین شکل زوال عقلی است که بیش از 80 درصد افراد به آن مبتلا می شوند. نکته تاسف بارتر آنکه تحقیقات جدید نشان داده است در سال های آینده این بیماری به صورت اپیدمیک درآمده و شیوع گسترده تری نیز پیدا خواهد کرد.

شیوع زوال عقل با نارسایی های افزایش اختلالات متابولیک ناشی از مقاومت به انسولین، هایپر انسولینمی(افزایش غیرطبیعی مقدار انسولین در خون)، چاقی و دیگر شرایط سلامتی مرتبط با زوال عقلی کهنسالی، ارتباط مستقیم دارد. هنوز هیچ درمانی برای این زوال عقلی کشف نشده و نمی توان به طور دقیق زمانی برای آن تعیین کرد. در این شرایط، پیشگیری و کاهش خطر ابتلا به شدت توصیه می شود.

پروفسور روبرت گریگوریان، استاد دانشگاه سینسیناتی معتقد است: «توت فرنگی و بلوبری هر دو حاوی آنتی اکسیدانی به نام آنتوسیانین هستند که بسیاری از خواص سلامت میوه های حبه ای(بری) مانند افزایش متابولیک و شناختی ذهنی را در خود دارد.

داده های علمی بخش بیماری های واگیر نشان داده است افرادی که به طور منظم توت فرنگی یا بلوبری مصرف می کنند دیرتر به زوال شناختی ذهنی در کهنسالی مبتلا می شوند. توت فرنگی علاوه بر آنتوسیانین، شامل ریز مغذی هایی به نام الاژیتانین و اسید الاژیک است که خواص سلامتی بسیاری دارد.»

وی تاکید کرد: حدود 50 درصد افراد در امریکا، مقاومت انسولینی دارند و در میانسالی عمدتا به پیش دیابت مبتلا و به شدت مستعد بیماری های مزمن هستند. خواص متابولیک و قلبی عروقی مصرف توت فرنگی پیش تر نیز در تحقیقاتی ثابت شده است اما پژوهش های اندکی بر تاثیرات شناختی ذهنی این میوه تکیه داشته اند.

ما با فرضیه تاثیر خوردن توت فرنگی بر بهبود عملکرد ذهنی شناختی و سلامت متابولیکی این افراد، پژوهش های مان را آغاز کردیم تا همچنین دریابیم در صورت درستی این فرضیه، آیا ارتباطی بین تقویت ذهن و کاهش اختلالات متابولیک وجود دارد؟

در این بررسی حدود 30 بیمار دارای اضافه وزن و در بازه سنی 50 تا 65 که از کاهش توانایی ذهنی شکایت داشتند، مورد ارزیابی قرار گرفتند. در مدت 12 هفته، بیماران از خوردن هر نوع میوه دسته بری ها مانند توت فرنگی و ... منع شده و تنها اجازه استفاده روزانه یک بسته پودر مکمل با آب در وعده صبحانه را داشتند.

نیمی از شرکت کنندگان بسته های پودر مکمل حامی یک فنجان پودر توت فرنگی کامل(میزان مصرف استاندارد) را دریافت کردند و به نیم دیگر پودر شبیه سازی شده داده شد.

این افراد در بعد توانایی های شناختی خاص مانند حافظه بلندمدت مورد ارزیابی قرار گرفتند. محققان همچنین حالات روحی، علایم تشدید کننده افسردگی و داده های متابولیک به دست آمده از شرکت کنندگان را نیز بررسی کردند. نتایج نشان داد گروهی که پودر توت فرنگی دریافت کرده بودند اختلال ذهنی شان برطرف شده بود و همگی از تقویت توانایی های اجرایی و شناختی شان رضایتمند بودند.

پروفسور گریگوریان خاطر نشان کرد: کاهش اختلالات حافظه مرتبط با تداخلات معنایی در یک آزمایش یادگیری با فهرست لغات انجام شد تا کنترل اجرایی بهتر از بعد مقاومت در برابر نفوذ کلمات غیرهدف در جریان تست ارزیابی شود. شرکت کنندگانی که با توت فرنگی درمان شده بودند علایم کاهش افسردگی داشتند که این امر در نتایج عملکرد اجرایی آنها، کنترل بهتر احساسات و تاب آوری شان و همچنین قدرت حل بحران شان قابل ارزیابی بود.

در عین حال با وجودی که دیگر تحقیقات درباره توت فرنگی ها، بهبود شاخص های متابولیک شامل کاهش انسولین را ثابت می کنند اما در پژوهش ما چنین نتیجه ای به دست نیامد. شاید دلیلش دوز مصرفی پودر توت فرنگی باشد که در آن تحقیقات این میزان بیشتر از پژوهش اخیر  بود. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان