9 شیوه برای تربیت کودکان اقتصاددان واقتصادی

خط سلامت: مهم نیست فرزندتان چند سال دارد ، حتی از دوران شیرخوارگی هم می توانید او را با مفهوم پس انداز آشنا کنید . برای آموزش فرهنگ مدیریت اقتصادی و پس انداز کردن به فرزندان، بهتر است در تمام طول سال وقت و انرژی صرف کنید .

 9 شیوه برای تربیت کودکان اقتصاددان واقتصادی

گردهمایی های خانوادگی در آخرین روزهای هفته بهترین زمان برای نهادینه کردن بعضی از قوانین و انجام بازی هایی است که به وسیله آن می توانید کودکان را با اقتصاد خانواده آشنا کنید و مفهوم درست خرج کردن را به آنها آموزش دهید .

کوپن های رنگی 

به گزارش خط سلامت یکی از این روش ها ، قراردادی کردن مفهوم پس انداز در ذهن بچه ها تهیه کوپن های رنگی است . از این سیستم می توانید به عنوان روشی برای تشویق و تنبیه فرزندتان نیز استفاده کنید ، بدون این که لازم باشد پای پول را وسط بکشید .

در این روش از کاغذ یا مقوای رنگی یا کاغذ روزنامه استفاده کنید وآنها را به شکل مستطیل ببرید . درست مثل بلیط سینما یا اتوبوس . سپس به طور هفتگی یا ماهانه تعدادی کوپن در اختیار کودک تان قرار دهید و از او بخواهید برای تماشای کارتون مورد علاقه یا بازی کردن کوپن هایش را خرج کند . مثلا برای تماشای یک فیلم کوتاه 30 دقیقه ای فقط لازم است یک کوپن خرج کند ، اما برای دیدن کارتون های طولانی مدت ، مجبور است سه عدد کارت رنگی را به شما تحویل دهد .

از این طریق کودک شما می آموزد که برای تماشای کارتون مورد علاقه اش ، یا برای بازی باید کوپن های بیشتری پس انداز کند. به این ترتیب به طور غیر مستقیم  مفهوم پس انداز کردن را به فرزندتان آموزش خواهید داد .همچنین علاوه بر این ، مفهوم زمان و ارزش ثانیه ها را بهتر درک می کند و بیشتر متوجه ارزش زمان می شود ، در نتیجه سعی می کند تا از ساعات روز به بهترین  شیوه ممکن استفاده کند.

شیشه های جادویی پس انداز

یک راه دیگر برای آشنا کردن فرزندتان با مفهوم پس انداز و مدیریت هزینه های خانه ، استفاده از پاکت نامه های مختلف و شیشه های مربا و ترشی است . در این روش از بچه ها بخواهید تا وسایل مورد نیازشان را در طول مدت یک هفته ، یک ماه  و حتی یک سال آینده از قبیل نوشت افزار ، کتاب ، اسباب بازی  و ... رابه ترتیب اولویت مشخص کنند . سپس به تعداد آن ها ، پاکت نامه یا شیشه مربا تهیه کنید .  پاکت های نامه یا شیشه ها باید از نظر رنگ یاندازه متفاوت باشند .

 حالا از فرزندتان بخواهید روی هر یک از پاکت ها یا شیشه های مربا نام یکی از این وسیله ها را نوشته یا تصویر آن را نقاشی کنند ، مثلا اگر تصمیم دارند با پول توجیبی هایشان برای هفته آینده یک جامدادی یا ساعت بخرند ، ساعت یا جامدادی را روی یک کاغذ سفید بکشند و روی پاکت یا شیشه مخصوص هدف های کوتاه مدت بچسبانند و اگر تصمیم دارند با پس انداز یک ساله خود میکروسکوپ تهیه کنند، همین روش را برای میکروسکوپ اجرا کرده و پاکت نامه دیگری را ویژه هدف های بلند مدت در نظر بگیرند . 

حالا نوبت به سیستم پس انداز در این بازی می رسد . بچه ها زمان معینی فرصت دارند تا مبالغ دریافتی شان را که می تواند هدیه ، پول توجیبی یا عیدی و جایزه باشد را در قلک های دست ساز بریزند و بر اساس اولویتی که دارند ، آن ها را از اسکناس پر کنند .

بانک جدولی برای کودکان مقتصد

تعطیلات آخر هفته یا اوقات فراغت تابستان  زمان مناسبی است که می توان فرهنگ درست خرج کردن و پس انداز را در خانواده پایه گذاری کرد.اگر می خواهید برای رسیدن به این هدف دست به کار شوید می توانید، یک جدول هدفمند با مشارکت کوچولوهای خانه تهیه کنید . 

از مقوای بزرگ رنگی و کاغذ یادداشت های برچسب دار برای درست کردن این کاردستی استفاده کنید ، طرح جدول پس انداز به نحوه پول توجیبی گرفتن و دریافتی مالی بچه ها بستگی دارد . مثلا اگر فرزند شما به صورت هفتگی پول توجیبی می گیرد ، باید هرماه ، چهار مربع را روی مقوا بکشد و یک کاغذ یادداشت روی آن بچسباند . در طول هفته روی برچسب های کاغذی رنگی ، گزارش کوتاهی از شیوه خرج کردن بنویسید . مطمئن باشید زمان زیادی طول نمی کشد که فرزندتان به این جدول هدفمند و برچسب رنگی و به طور کلی به این شیوه پس انداز علاقه مند شود . 

در این روش بهتر است ، مقدار پولی که در پایان هر هفته پس انداز می شود ، با رنگی متفاوت روی  مربع ها نوشته شود و زمانی که کل پول از حساب برداشت شد برچسب کاغذی مربوط به آن هفته را از مقوا جدا کنید . هرچه برچسب های بیشتری روی جدول باقی بماند به این معنا است که پس انداز با موفقیت بیشتری انجام شده است . 

 فایده جدول هدفمند پس انداز این است که فرزند شما مدیریت پول توجیبی اش را به دست می گیرد . از یک طرف هم می تواند یک هدف کوتاه مدت و بلند مدت برای خرید مایحتاجش در نظر بگیرد و آن را در قسمت دیگر جدول یادداشت کند ، با این روش بهتر می تواند به هدفش نزدیک و نزدیک تر شود و هزینه ها را برای رسیدن به اهدافش که مثلا خریدن یک دوچرخه است  مدیریت کند . 

سیستم پاداش برای پول دارها

برای این که فرزندتان را به مدیریت اقتصادی بهتر و پس انداز کردن تشویق کنید ، می توانید از سیستم پاداش و جایزه دادن هم استفاده کنید . در این سیستم کسی که که بهتر هزینه هایش را مدیریت کند یا پس انداز بیشتری داشته باشد ، جایزه می گیرد و به موجودی اش اضافه خواهد شد . مثلا می توانید در پایان هر شش ماه یک جلسه خانوادگی تشکیل بدهید و موجودی فرزند یا فرزندتان را در حساب پس انداز بانک خانواده بررسی کنید ، فردی که نسبت به شش ماه گذشته یا بقیه اعضای خانواده  ، پس انداز بیشتری داشته باشد جایزه دریافت می کند . 

این جایزه می تواند یک کارت هدیه، یا دفترچه حساب پس انداز در یکی از بانک های کشور ، یک جفت کفش یا نرم افزار انجام یک بازی رایانه ای یا توپ بستکبال و هرچیزی که انگیزه فرزند شما را تقویت کند ، باشد  . 

فرهنگی به نام پس انداز

پس انداز کردن را با صحبت کردن درباره این روش اقتصادی و خریدن قلک های متنوع برای تمام افراد خانه برای فرزندانتان حتی زمانی که کمک سن و سال هستند ، فرهنگ سازی کنید .  مهم نیست که دختر یا پسر کوچولی شما چند سال دارد ، می توانید یکی از شیشه های ساده مواد غذایی را به عنوان قلک در نظر بگیرید و به او بگویید ، این شیشه پس انداز مخصوص توست و می توانی هر وقت که دلت می خواهد آن را از اسکناس پر کنی .

با این روش فرزندتان متوجه خواهد شد ، که پس انداز کردن، فرهنگی عادی در خانواده محسوب می شود و از آنجایی که پدر ومادر ها برای فرزندانشان الگو به حساب می آیند ، شیوه مدیریت اقتصادی والدین و نحوه پس انداز کردن آن ها نقش مهمی در موفقیت های اقتصادی فرزندتان در آینده دارد . 

از کودک تان پول قرض بگیرید

فراموش نکنید مشارکت دادن کودکان در امور اقتصادی به بهبود وضعیت مالی خانواده کمک می کند . بچه ها را بی خبر از اوضاع اقتصادی یا امور مربوط به دخل و خرج نگه ندارید . از مشکلات مالی خانواده برایشان صحبت کنید و گاهی اوقات از آن ها بخواهید تا از پس اندازها یا پو توجیبی های شان برای خرید یکی از مایحتاج های منزل یا پرداخت هزینه یکی از برنامه های تحصیلی به شما پول قرض بدهند . مثلا از تعطیلات آخر هفته استفاده کنید و اگر قصد خرید دارید ، فرزندان را در پرداخت مبلغی که خرید کرده اید ، مشارکت دهید و از او بخواهید که خودش پای صندوق برود و با فروشنده حساب کند .

بازی و کودکان مقتصد 

در برخی از بازی های کامپیوتری ، سبک های مختلف زندگی آموزش داده می شود ، یک  روز تعطیل که همه اعضا خانواده دور هم جمع هستند ، بهانه خوبی است که از بازی هایی که در آن روش های هماهنگ کردن دخل و خرج  صحیح پس انداز کردن صحیح آموزش داده می شود  ، برای فرهنگ سازی مدیریت امور مالی در خانه استفاده کنید .

معمولا در این بازی ها کودک به عنوان یکی از شخصیت های مهم داستان ، ماهیانه حقوق دریافت می کند و باید مطابق با نیازها و اولویت هایی که در زندگی دارد ، پول خرج کند . چنین بازی هایی را می توانید به صورت زنده در خانه هم اجرا کنید . مثلا  با کاغذ  پول درست کنید و یکی از اعضای خانه به عنوان کارفرما انتخاب شود و به کوچولوی  خانه حقوق بدهد ، او هم با کیفی پر از پول به خرید برود یا قبض تلفن را پرداخت کند و در آخر مقداری را نیز پس انداز کند .

اشتباهاتی که کودکان در بازی های خانوادگی یا کامپیوتری انجام می دهند ، به آنها کمک می کند تا مسائل را بهتر حل کنند و علاوه بر این که مشکلات خانوادگی را بهتر درک می کنند  ، توقعاتشان  نیز منطقی تر می شود و بدون فکر و تامل دریافتی های نقدی شان را خرج نمی کنند . اگر به فضای مجازی دسترسی دارید  پیشنهاد می شود زمانی را برای انجام بازی هایی مانند سیاره نارنجی ،  با فرزندتان اختصاص دهید  تا علاوه بر هیجان و شادی ، لذت درست خرج کردن و مدیریت هزینه ها را درست مثل بزرگترها تجربه کند 

فراموش نکنید پس انداز کردن را باید به طور غیرمستقیم مثلا ازطریق بازی  و مستمر در خانواده فرهنگ سازی کنید ، اگر فرزندتان را به پس انداز کردن پول توجیبی هایشان مجبور کنید ممکن است به طور مقطعی خساست به خرج دهد یا در آینده بدون تامل و فکر پول هایش را هدر دهد، این در حالی است که وقتی فرزندان  به طور غیر مستقیم راهنمایی می شوند تا پول توجیبی هایش را مدیریت کند ،آن ها راه و روش  مسئولیت پذیری و تلاش برای زندگی بهتر را می آموزند .

زنگ صرفه جویی  درخانه 

یکی از راه های آموزش غیر مستقیم زندگی درست اقتصادی ، کمک به کودکان برای استفاده صحیح از منابع انرژی است . اجرا کردن قوانین  صرفه جویی در زنگ سبز خانه ، روش موثری برای فرهنگ سازی درست مصرف کردن است . در زنگ سبز همه افراد خانواده باید بهترین راه حل ها را برای کاهش هزینه های انرژی مثل برق ارائه بدهند و البته مجری آن هم باشد . افرادی که در زنگ سبز خانه بهترین راه حل ها را داشته باشند ، تشویق می شوند و جایزه می گیرند و متخلفان هم جریمه می شوند . مثلا اگر فرزند شما برای صرفه جویی در مصرف برق  تکالیفش را قبل از تاریک شدن هوا انجام داد 

یا کوچک ترین  عضو خانواده در زنگ سبز روشن بودن هوا در ساعت روشنی یا استفاده از وسایل برقی پر مصرف مانند اتو را در ساعات پر تراکم به مادر خانواده گوشزد کرد باید مورد تشویق قرار بگیرد .

درآمدزایی در اوقات فراغت 

برای این که فرزندتان به یک مدیر اقتصادی کارآزموده تبدیل شود ، اصول کار آفرینی و استقلال طلبی را از همان نخستین سالهای تولد به او آموزش دهید . فقط کافی است به او آموز دهید تا لباس هایش را بدون کمک دیگران بپوشد ،از یاری رساندن به دیگران دریغ نکند ، از وسایل شخصی و اسباب بازی هایش محافظت کند و اوقات فراغتش را بیهوده هدر ندهد . به فرزندتان کمک کنید تا هرچند وقت یک بار  کارستی درست کند ، برایش بلوز سفید و رنگ بخرید و به او رنگ آمیزی روی تی شرت را  آموزش دهید.

حتی می توانید با کمک فرزندتان سبزی های خوراکی پرورش دهید و آن ها را به نزدیکان یا همسایگان بفروشید . از کودک بزرگتر بخواهید که در اوقات فراغت به دانش آموزانی که در درس ضعیف هستند کمک کنند و مزد بگیرند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان