این رژیم غذایی خاص پیری را آهسته و خطر آلزایمر را کم می کند

خط سلامت: تحقیقات جدید نشان می دهد پیروی از رژیم غذایی مایند ( MIND ) به کند کردن پیری بیولوژیکی و کاهش خطر زوال عقل کمک می کند.

این رژیم غذایی خاص پیری را آهسته و خطر آلزایمر را کم می کند

رژیم غذایی مایند ( MIND ) تلفیقی از رژیم غذایی مدیترانه ای و DASH است که به طور خاص برای حفظ عملکرد شناختی ایجاد شده است.

به گزارش خط سلامت رژیم مایند ( MIND ) که بر سبزیجات، آجیل، لوبیا، انواع توت ها، مرغ بدون چربی، ماهی و غلات سبوس دار تمرکز دارد، یک برنامه غذایی سالم است که باید بدون توجه به سن یا خطر زوال عقل از آن پیروی کنید.

رژیم مایند و پیری 

تحقیقات جدید نشان می دهد پیروی از یک برنامه غذایی به نام رژیم مایند ( MIND ) ممکن است پیری بیولوژیکی را کاهش دهد.

این مطالعه که در Annals of Neurology منتشر شد، همچنین ارتباط بین رژیم غذایی و کاهش خطر زوال عقل و مرگ را نشان داد.

رژیم غذایی مایند ( MIND ) تلفیقی از رژیم غذایی مدیترانه ای و DASH است . مگی مون، MS، RD ، متخصص تغذیه سلامت مغز و نویسنده پرفروش رژیم غذایی مایند ( MIND ) گفت: محققان آن را به طور خاص برای حفظ عملکرد شناختی توسعه دادند .

زوال عقل حدود 10 درصد از بزرگسالان آمریکایی 65 سال و بالاتر را تحت تاثیر قرار می دهد و متخصصان رژیم غذایی را به عنوان یکی از عواملی که ممکن است در برابر زوال شناختی محافظت کند، شناسایی کرده اند.

به گفته مون، رژیم مایند ( MIND ) بر خوردن بخش های سالم سبزیجات (چه برگ دار و چه بدون برگ)، آجیل، لوبیا ، انواع توت ها، مرغ بدون چربی، ماهی و غلات کامل تاکید دارد. افرادی که از رژیم غذایی پیروی می کنند نیز باید از روغن زیتون به عنوان چربی اضافه شده خود استفاده کنند. رژیم غذایی مصرف گوشت قرمز، کره، پنیر پرچرب، فست فود سرخ شده و شیرینی ها را محدود می کند.

مون خاطرنشان کرد رژیم مایند ( MIND ) با بهبود جنبه های مختلف پیری، از جمله بهبود قدرت گرفتن، تحرک، و "التهاب" که اصطلاحی برای التهاب مزمن با درجه پایین است، مرتبط است.

تحقیقات قبلی همچنین نشان داده است  پیروی از رژیم غذایی ممکن است پیری مغز را تا 7.5 سال کند کند.

مطالعه جدید ارتباط بین رژیم غذایی مایند ( MIND ) و سلامت مغز را تقویت می کند و توضیح می دهد چرا برنامه غذایی ممکن است به حفظ عملکرد شناختی کمک کند.

تاثیر رژیم غذایی بر پیری ذهن

برای این مطالعه، محققان دانشگاه کلمبیا می‌خواستند بدانند که آیا رژیم مایند ( MIND ) با کاهش سرعت پیری بیولوژیکی یا پیری سلول‌های بدن، خطر زوال عقل را کاهش می‌دهد یا خیر. 

برای آزمایش اطلاعات 1644 فرد بالغ 60 ساله و بالاتر را که بخشی از نسل دوم مطالعه بودند، بدون زوال عقل جمع آوری کردند.

بین سال‌های 1991 تا 2008، محققان هر چهار تا هفت سال یک‌بار برای خون‌گیری و ارزیابی فاکتورهایی مانند رژیم غذایی و نتایج آزمایش‌های عصبی شناختی با شرکت‌کنندگان معاینه شدند. در مجموع، 140 شرکت‌کننده در آن بازه زمانی دچار زوال عقل شدند.

برای تعیین سرعت پیری، دانشمندان از «ساعت اپی ژنتیکی» به نام DunedinPACE استفاده کردند که الگوهای متیلاسیون DNA را بررسی می کند.

نتایج نشان داد بین رعایت بیشتر رژیم غذایی مایند ( MIND ) و سرعت کندتر پیری و همچنین احتمال کمتر ابتلا به زوال عقل و مرگ ارتباط وجود دارد. دانشمندان دریافتند که کندتر DunedinPACE 27 درصد از ارتباط بین رژیم غذایی و زوال عقل و 57 درصد از رابطه بین رژیم غذایی و مرگ و میر را به خود اختصاص می دهد.

نویسنده این مطالعه ، دکتر دان بلسکی، استادیار اپیدمیولوژی در دانشکده بهداشت عمومی میلمن دانشگاه کلمبیا، گفت که این یافته ها حمایت از توصیه رژیم غذایی مایند ( MIND ) برای تقویت سلامت مغز را تقویت می کند. با این حال، او خاطرنشان کرد که تعمیم نتایج دشوار است زیرا همه شرکت کنندگان در مطالعه در یک شهر واحد در ماساچوست زندگی می کردند.

چرا رژیم مایند ( MIND ) از سلامت مغز حمایت می کند؟

در حالی که دانشمندان هنوز در حال حل کردن این موضوع هستند که چگونه یک رژیم غذایی سالم ممکن است خطر زوال عقل را کاهش دهد، تحقیقات نشان داده است که چگونه برخی از مواد موجود در غذاهای رژیمی مایند ( MIND ) ممکن است بر مغز تأثیر بگذارد.

مون گفت : فکر می‌کنیم یکی از مکانیسم‌های کلیدی موجود، اسیدهای چرب امگا 3 موجود در غذاهایی مانند گردو است که التهاب و استرس اکسیداتیو در مغز را که می‌تواند منجر به مشکلات حافظه و شناختی شود، آرام می‌کند. .

مون اضافه کرد دلیل دیگری که احتمالاً رژیم مایند ( MIND ) کار می کند، غلظت بالای پلی فنول ها و آنتی اکسیدان ها در غذاهای رنگارنگ مانند انواع توت ها، سبزیجات برگ دار، بروکلی و لوبیا سیاه است. این ترکیبات رادیکال های آزاد را خنثی می کنند، مولکول هایی که می توانند به سلول ها آسیب برسانند. آنها همچنین یک محیط غیر دوستانه برای تشکیل آمیلوئید ایجاد می کنند که یکی از علائم بیماری آلزایمر است .

چه کسی باید رژیم مایند ( MIND ) را دنبال کند؟

غذاهایی که در رژیم غذایی مایند ( MIND ) گنجانده شده است سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و پروتئین هستند و خطر کمی برای هر کسی که تصمیم به پیروی از این برنامه دارد، ندارد.

با این حال، بیشتر تحقیقات در مورد حمایت از سلامت مغز، بزرگسالان 60 سال و بالاتر را درگیر کرده است که نشان دهنده مزایای بالقوه برای این جمعیت است.

اما این بدان معنا نیست خوردن یک رژیم غذایی مملو از گردو، آووکادو ، ماهی و سایر غذاهای غنی از مواد مغذی برای افراد جوان نیز فوایدی ندارد.

مون گفت: رژیم مایند ( MIND ) فقط برای پیشگیری از زوال عقل نیست. همچنین با کاهش خطر سکته مغزی، دیابت نوع 2، استرس و اضطراب همراه است و ممکن است فشار خون بالا را کاهش داده و حساسیت به انسولین را بهبود بخشد.

بنابراین حتی اگر در مورد خطر ابتلا به زوال عقل خود نگران نباشید، ممکن است همچنان ارزش اجرای رژیم غذایی مایند ( MIND ) را داشته باشد تا از مزایایی که بسیار فراتر از دوز قدرت مغز است، بهره ببرید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان