روانشناسی شخصیت / شخصیت های خشن اینگونه حرف می زنند

خط سلامت: عبور از هزار توی تعاملات انسانی کار بسیار سخت و حساسی است. اما تا وقتی با کسی معاشرت نکنیم نمی توانیم درکی از ویژگی های شخصیت او داشته باشیم.

روانشناسی شخصیت / شخصیت های خشن اینگونه حرف می زنند

حال اگر در جریان این تعاملات کسی اصطلاحات و عبارات خاصی استفاده کرد، کار سخت تر نیز می شود و ممکن است به ما این پالس را بدهد که با انسانی با شخصیت سخت روبرو هستیم که به خاطر رفتارهای ناشی از سرسختی، عدم همدلی یا ... از این ادبیات بهره می گیرد.

به گزارش خط سلامت در این مقاله به 10 مورد از اصطلاحات افراد با شخصیت های خشن و سخت اشاره می کنیم. 

برایم مهم نیست

این عبارت در نگاه اول به نظر بی آسیب می آید اما وقتی بارها تکرار شود نشانه شخصیت سخت افراد است. «برایم مهم نیست» ممکن است در مکالمات خودمانی زیاد استفاده شود اما بار معنایی آن می تواند نشانه عدم همدلی یا بی علاقگی به افکار و احساسات دیگران باشد.

به عبارت دیگر این جمله یک پوشش برای فردی است که نمی خواهد وارد مذاکره شده یا دیدگاه متفاوت از مخاطبش را دارد. بدون شک همه حق بیان نظرات مخالف خود را دارند اما وقتی این عبارت تنها جواب ممکن شود به معنای آن است که فرد در ارتباط کلامی یا تعامل احساسی ناتوان است.

پس اگر در مکالمه های تان با چنین پاسخی روبرو شدید، احتمال مواجهه با فردی با شخصیت سخت را در نظر بگیرید.

 زیادی حساسی

شاید این عبارت بیشتر شبیه یک تعبیر ساده باشد اما می تواند به یک محک زیرکانه از احساسات و تجربیات تان بدل شود. چرا که عبارت «تو زیادی حساسی» اغلب توسط افرادی با شخصیت سخت استفاده می شود تا انتقادات را از خودشان منحرف کرده و از زیر بار مسوولیت کارشان شانه خالی کنند و در واقع آن شخص باعث می شود شما احساس و هویت تان را زیر سوال ببرید.

به عبارت دیگر این افراد به جای پذیرفتن نقش شان در یک درگیری یا سوءتفاهم، همه تقصیر را به گردن شما می اندازند و این باور را القا می کنند که مشکل از برداشت نادرست شما است نه رفتار آنها. پس اگر در مخالفت با شما چنین عبارتی به کار رفت؛ به آن حساس نشوید و بدانید با کسی روبرو هستید که حاضر به پذیرش مسوولیت کارهایش نیست.

 فقط صادق بودم

صداقت یک امر اخلاقی است اما وقتی فردی آن را به عنوان مکانیسمی دفاعی برای توجیه رفتار یا اعمال خشن یا ناراحت کننده خود به کار می برد، پذیرفته نیست.

«من فقط صادق بودم»، عبارتی است که اگر در جای درست به کار برده نشود، نشان دهنده شخصیت سخت گوینده آن است. چرا که این اصطلاح به طور عمده برای پوشش دادن به یک رفتار نادرست یا بی فکری استفاده می شود و مانند مسیری آزاد است که در آن بدون در نظر گرفتن احساسات مخاطب، بدترین و خشن ترین انتقادها را به او روا داشته اند.

بدون شک صداقت مهم است اما اینکه این صادق بودن را چطور نشان دهیم نیز اهمیت دارد. بنابراین اگر کسی بیش از حد از این عبارت برای توجیه رفتارها و اقداماتش استفاده کرد باید بدانید با فردی روبرو هستید که نه قصد همدلی دارد و نه به احساس شما اهمیتی می دهد بنابراین مهم است که بتوانید فرق یک انتقاد سازنده و نگرانی و احترام را از اظهارنظرهای منفی و گستاخانه تشخیص دهید.

همین هستم!

این عبارت شاید اعترافی صادقانه به داشتن یک ویژگی شخصیتی خاص تلقی شود  اما در اغلب موارد راهی است که افراد با شخصیت های سخت برای خلاصی از تبعات مشکلات رفتاری شان به کار می برند. «من همین هستم»، مانند یک سپر در برابر انتقادات و پیشنهادات برای تغییر گفته می شود و گوینده به نوعی تاکید دارد که نیازی به بهبود شخصیت خود نداشته و حتی برخلاف باور جهانی درباره نیاز انسان ها به رشد و پیشرفت، عمل می کند.

اگر با فردی روبرو شدید که دایم از این عبارت برای توجیه اعمالش استفاده می کرد بدانید که آن فرد با رفتارش نشان می دهد عزمی برای تعامل و تطبیق خود با شرایط ندارد.

« همیشه...» یا « هرگز...»

این عبارات قاطعانه یک پایان دهنده مذاکرات هستند. « همیشه...» یا « هرگز...» معمولا زمانی از سوی افراد با شخصیت سخت استفاده می شود که آنها قصد دارند درک شان؛ چه مثبت و چه منفی، درباره موضوعی را به شکل اغراق شده بیان کنند.

گاهی ممکن است از این عبارات برای نشان دادن خود به عنوان یک قربانی یا یک قهرمان بهره بگیرند بدون اینکه توضیح قابل قبولی بدهند.

واقعیت آن است هیچ کس همیشه یا هرگز کاری انجام نمی دهد. ما همه انسان هایی با پیچیدگی های خاص خود هستیم که می توانیم هم بسیار خوب یا بسیار بد باشیم بنابراین اگر کسی بر استفاده از این عبارات در توصیف اعمال و رفتارش تاکید دارد به معنای آن است که او نمی تواند جهان و خودش را در یک چشم انداز واقعی ببیند.

«تو همیشه...» یا «تو هرگز...»

گرچه این عبارت نیز همان نکات بالا را در خود دارد اما تبعات آن بسیار مخرب تر است. وقتی فردی از این عبارت در مکالمات استفاده می کند، قصدی برای صداقت داشتن ندارد. بلکه می خواهد حتی به بهای زیر پا گذاشتن راستی و انصاف، برنده از بحث خارج شود. در واقع این عبارت انداختن تقصیر به گردن دیگران است که معمولا افراد با شخصیت های سخت برای خلاصی از مسوولیت کارهایشان از آن بهره می گیرند.

همه چیز تقصیر تو است

این عبارت به طور واضح بیانگر شخصیت سخت گوینده است و اثباتی بر ناتوانی یا لجاجت فرد در پذیرش مسوولیت کارهایش به شمار می رود.

این عبارت در بحث ها به عنوان روشی برای فرار از سرزنش ها و انداختن کل مسوولیت بر شانه دیگری استفاده می شود و می تواند به شدت ویرانگر باشد چراکه ممکن است فرد در شرایطی قرار بگیرد که مجبور به پذیرش سرزنش ها برای اتفاقاتی شود که نقش زیادی در آن نداشته است.

فراموش نکنید که به ندرت پیش می آید که مقصر یک نزاع یا درگیری به طور کامل یک طرف باشد. زندگی در جریان است و وقایع نیز یکی پس از دیگری پیش می آید. پس اگر فردی از این عبارت زیاد استفاده کرد می تواند نشانه آن باشد که او در شناخت مشکلات شخصی و ضعف هایش ناتوان است.

هر چی

هیچ چیز به اندازه عبارت «هر چی» در یک مکالمه نمی تواند مخاطب را به خشم بیاورد. به طوری که این عبارت کوتاه را می توانیم یک نابودکننده واقعی در تعاملات بدانیم. وقتی فردی با این عبارت به شما پاسخ می دهد به معنای آن است که او افکار و احساسات شما را به حساب نیاورده است و برای اینکه مکالمه ای نداشته باشد دیواری بلند کشیده است.

اما این عبارت نه تنها گستاخانه است که هر گونه راهی برای یک مکالمه معنادار و مناسب را از بین می برد و نشانه آن است که با فردی روبرو هستید که در برقراری یک ارتباط موثر و دارای احترام ناتوان است. بنابراین هر وقت این عبارت را شنیدید خود را آماده کنید.

تو درک نمی کنی

کاربرد این اصطلاح برای کسانی که شخصیت دشوار دارند به معنای مانع گذاشتن بر سر یک تعامل سازنده است و می تواند هر گونه فرصتی را برای درک و ادامه صحبت ها از بین ببرد. درست مانند این است که به شما بگویند فهمیدن تجربیات و احساسات آنها از درک شما خارج است.

درست است که هر کس تجربیات منحصر به فردی دارد اما این به معنای آن نیست که از درک دیگران عاجز است. پس اگر فردی از این اصطلاح زیاد بهره گرفت ممکن است شخصیت سختی داشته باشد.

جسارت نمی کنم اما ...

همه ما در شرایطی بوده ایم که عبارت «جسارت نمی کنم اما ...» مانند یک بمب مقابلمان به زمین خورده و منفجر شده است. یادم است در یک جلسه کاری، همه در حال تعامل برای شروع یک پروژه بودیم و من پیشنهادی دادم. یکی از همکارانم در پاسخ گفت؛ «جسارت نمی کنم اما این اصلا جواب نمی دهد.»

به جرات می توانم بگویم که شرایط واقعا بدی بود. طوری که حس می کردم ایده من بدون هیچ بررسی رد شده است. این عبارت یک نمونه کلاسیک مورد استفاده افراد با شخصیت سخت و برای رهایی از انتقادات است. در واقع آنها با تعبیر نادرستی از ادب، به شما آسیب می زنند. بنابراین راهکار اساسی برای مقابله آن است که این موضوع را شخصی نکرده و به جای پاسخی اعتراضی، بر کارتان متمرکز بمانید.

حرف آخر؛ همدل باشید

هنر تعامل به طرز چشمگیری با توانایی همدلی ما در ارتباط است. این خصلت مهم انسانی به ما اجازه درک و تبادل احساسات با دیگران را می دهد. با این حال وقتی با فردی که دارای شخصیت سخت است روبرو می شوید این حس، دو سویه و برابر نخواهد بود.

اما دانستن این اصطلاحات به ما کمک می کند تا یک شرایط دشوار را به فضایی کارآمد بدل کنیم و ما را حتی در چالش برانگیزترین مکالمات به درک بیشتر، صبر و مهربانی ترغیب می کند. خلاصه آنکه، قصد برچسب زدن یا قضاوت افراد را نداشته و تنها هدف مان شناخت بهتر اطرفیان مان است. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان