فیلم/ این نغمه ها افسردگی و اضطراب را کم می کند

خط سلامت: صدای طبیعت منجر به افزایش آرامش و کاهش هورمون کورتیزول در افراد می گردد.

فیلم/ این نغمه ها افسردگی و اضطراب را کم می کند

صدای طبیعت یکی از صداهای آرامش بخش است و فواید درمانی بسیاری دارد که بسیاری از افراد از آن بی اطلاع اند. برای بهره بردن از فواید این صدا، لازم نیست به طبیعت بروید. 

به گزارش خط سلامت در دنیای پر سرعت امروز، افسردگی و اضطراب به طور فزاینده ای رایج می شوند. در حالی که درمان های زیادی در دسترس است، برخی از افراد از صداهای طبیعت برای کاهش علائم خود استفاده می کنند.

صداهای طبیعت چیست؟

صداهای طبیعت ضبط صوتی محیط های طبیعی در فضای باز مانند جنگل ها، اقیانوس ها، پرندگان، باران و سایر پدیده های طبیعی هستند. هدف این ضبط‌ها جلب ذات طبیعت و ایجاد یک اثر آرامش‌بخش و آرام‌بخش برای شنونده است. 

صداهای طبیعت اغلب برای آرامش، مدیتیشن و تسکین استرس استفاده می شوند، زیرا می توانند به آرامش ذهن و کاهش اضطراب کمک کنند. این صداها در طول سال ها به عنوان یک درمان جایگزین برای کسانی که از افسردگی و اضطراب رنج می برند به طور فزاینده ای محبوب شده اند.

علم در پس اثرات درمانی

مطالعات متعدد نشان داده است که قرار گرفتن در معرض صداهای طبیعت می تواند بر سلامت روان تأثیر مثبت بگذارد. در اینجا برخی از راه هایی که صداهای طبیعت می تواند برای افرادی که از افسردگی و اضطراب رنج می برند مفید باشد آورده شده است:

کاهش هورمون استرس

ثابت شده است که صداهای طبیعت باعث کاهش هورمون های استرس مانند کورتیزول و آدرنالین می شوند که بدن در پاسخ به استرس ترشح می کند. مطالعات نشان داده اند که گوش دادن به صداهای طبیعی، مانند صداهای موجود در جنگل ها، می تواند سطح کورتیزول را در بدن کاهش دهد. کورتیزول هورمونی است که در پاسخ به استرس ترشح می شود و زمانی که سطح آن به طور مداوم بالا باشد می تواند بر بدن تأثیر منفی بگذارد. هنگامی که سطح کورتیزول بالا باشد، می تواند منجر به اضطراب، افسردگی و سایر اثرات منفی بر سلامتی شود.

علاوه بر این، صداهای طبیعت نیز ضربان قلب و فشار خون را کاهش می دهند. مطالعه‌ای که در ژاپن انجام شد نشان داد شرکت‌کنندگانی که در جنگل قدم می‌زدند در حالی که به صداهای طبیعت گوش می‌دادند سطح کورتیزول و فشار خون پایین‌تری نسبت به افرادی که در شهری بدون صدای طبیعی راه می‌رفتند، داشتند. این مطالعه همچنین نشان داد شرکت‌کنندگانی که به صداهای طبیعت گوش می‌دادند نسبت به افرادی که هیچ صدایی نمی‌شنیدند احساس آرامش بیشتری داشتند و ضربان قلب کمتری داشتند.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که صداهای طبیعت اثر آرام‌بخشی بر بدن دارند و می‌توانند برای افرادی که استرس، اضطراب و افسردگی را تجربه می‌کنند، مفید باشد. با کاهش سطح کورتیزول و کاهش فشار خون و ضربان قلب، صداهای طبیعت می توانند به تقویت آرامش و کاهش احساس تنش و استرس کمک کنند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است. 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان