این افراد ترمز های احساسی شان بریده است!

خط سلامت: بی نظمی عاطفی نوسانات مشخص خلق و خو، نوسانات خلقی یا خلق ناپایدار نیز نامیده شود.

این افراد ترمز های احساسی شان بریده است!

بی نظمی عاطفی چیست؟ بی نظمی عاطفی اصطلاحی است که برای توصیف یک واکنش عاطفی به کار می رود که به خوبی تنظیم نشده است و در محدوده سنتی پذیرفته شده واکنش عاطفی قرار نمی گیرد. همچنین ممکن است به نوسانات مشخص خلق و خو، نوسانات خلقی یا خلق ناپایدار نیز نامیده شود.

به گزارش خط سلامت هنگامی که فردی دچار اختلال در نظم عاطفی می شود، ممکن است طغیان خشم، اضطراب، افسردگی، سوء مصرف مواد، افکار خودکشی، آسیب رساندن به خود و سایر رفتارهای آسیب رسان به خود داشته باشد. با گذشت زمان، این وضعیت ممکن است با کیفیت زندگی، تعاملات اجتماعی و روابط شما در خانه، محل کار یا مدرسه تداخل داشته باشد.

علائم بی نظمی عاطفی

افسردگی حاد

اضطراب

سطوح بالای شرم و عصبانیت

خودآزاری

مصرف بیش از حد مواد

رفتارهای جنسی پرخطر

کمال گرایی افراطی

تعارض در روابط بین فردی

اختلال خوردن

افکار یا تلاش های خودکشی

علل اختلالات عاطفی

چند دلیل مختلف وجود دارد که چرا ممکن است فردی دچار اختلالات عاطفی شود:

ترومای اوایل دوران کودکی

اینها رویدادهای آسیب زا هستند که در سالهای اولیه زندگی یک فرد تجربه می شوند. این دوره بحرانی ترین دوره رشد در زندگی انسان تلقی می شود.

کم توجهی به کودک

نوعی سوء استفاده از سوی مراقبین که منجر به محرومیت کودک از نیازهای اولیه، از جمله عدم ارائه نظارت کافی، مراقبت های بهداشتی، پوشاک یا مسکن و همچنین سایر نیازهای جسمی، عاطفی، اجتماعی، آموزشی و ایمنی می شود. 

آسیب تروماتیک مغز

اختلال عملکرد مغز ناشی از یک نیروی خارجی، معمولاً یک ضربه شدید به سر. ‌

سطوح پایین مزمن بی اعتباری

این زمانی اتفاق می افتد که افکار و احساسات یک فرد طرد، نادیده گرفته یا قضاوت شود.

کارشناسان گمان می‌کنند که وقتی اختلال در تنظیم عاطفی را تجربه می‌کنید، توانایی برخی از انتقال‌دهنده‌های عصبی برای عملکرد به‌عنوان «ترمزهای احساسی» کاهش می‌یابد که باعث می‌شود در یک پاسخ طولانی‌مدت «جنگ یا گریز» باقی بمانید. وقتی این اتفاق می‌افتد، قشر پیش پیشانی - بخشی از مغز که مسئول تنظیم هیجانی است - اساساً در مواقع استرس شدید خاموش می شود.

اختلالات مرتبط با اختلالات عاطفی

PTSD ​اختلال استرس پس از سانحه یک وضعیت سلامت روان است که در اثر تجربه یا مشاهده یک رویداد آسیب زا تهدید کننده زندگی ایجاد می شود. اغلب با اختلالات شدید عاطفی مشخص می شود. علائم ممکن است شامل فلاش بک، کابوس، اضطراب، افکار منفی غیرقابل کنترل، گسستگی و بی حسی عاطفی باشد.

اختلال شخصیت مرزی

این یک اختلال سلامت روان است که بر طرز فکر و احساس شما در مورد خود و دیگران تأثیر می گذارد و باعث ایجاد مشکلاتی در عملکرد در زندگی روزمره می شود. این شامل مسائل مربوط به خودانگاره، مشکل در مدیریت احساسات و رفتار، و الگوی روابط ناپایدار است.

افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی اغلب اختلالات عاطفی را تجربه می‌کنند و حساسیت عاطفی، واکنش‌پذیری عاطفی و مشکل در بازگشت به سطح هیجانی اولیه که احساس ثبات می‌کند، بیشتر می‌شوند.   

اختلالات لوب پیشانی

هنگامی که لوب های فرونتال مغز آسیب می بیند - معمولاً به دلیل آسیب - می تواند باعث اختلال در نظم عاطفی، تکانشگری، عدم کنترل تکانه، اختلال کمبود توجه، اختلال در تصمیم گیری و کمبود انگیزه شود.   

به طور معمول اختلالات لوب فرونتال ناشی از خشونت انفجاری است که اغلب در طول نبرد در مناطق جنگی تجربه می شود. با این حال، افرادی که دارای عفونت مغزی، سرطان، سکته مغزی یا بیماری های عصبی هستند نیز می توانند آن را تجربه کنند.    

اختلال وسواس فکری عملی

اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD) یک بیماری روانی است که باعث تکرار افکار ناخواسته، وسواس فکری یا تمایل به انجام کاری مکرر می شود. این اختلال در بخش فکری (پیش پیشانی) مغز می تواند باعث اختلال در تنظیم عاطفی شود.

درمان اختلالات عاطفی

درمان اختلالات عاطفی ممکن است شامل یک یا چند مورد از موارد زیر باشد: 

مشاوره

معمولاً این شامل درمان شناختی-رفتاری است که راهبردهایی مانند ذهن آگاهی، پذیرش و تنظیم هیجانی را ترکیب می کند.

داروهای ضد افسردگی

داروهای ضد افسردگی متعددی وجود دارد که به روش‌های کمی متفاوت با عوارض جانبی متفاوت عمل می‌کنند. هنگام تجویز یک داروی ضد افسردگی، پزشک می تواند به شما کمک کند تا داروی مناسبی برای شما پیدا کنید.

رژیم غذایی و ورزش

همراهی مشاوره و دارو با رژیم غذایی سالم و ورزش می تواند مفید باشد. این می تواند به شما کمک کند تا اطمینان حاصل کنید که ویتامین ها و مواد مغذی کافی دریافت می کنید تا بتوانید از سلامت جسمانی خود حمایت کنید و در عین حال از خلق و خوی سالم و روال های مراقبت از خود حمایت کنید.

تنظیم عاطفی

برای دستیابی به تنظیم بهتر عاطفی، یک متخصص سلامت روان می تواند با آموزش کنترل و بیان بهتر احساسات به شما کمک کند واکنش های شدید به محرک های هیجانی را کاهش دهید. این معمولاً از طریق ترکیبی از مهارت‌سازی و مداخلاتی انجام می‌شود که به ویژه در ایجاد ثبات عاطفی سازگارتر مفید هستند.

شرایط زمینه ای

گاهی اوقات بی نظمی عاطفی توسط یک بیماری جسمی زمینه ای ایجاد می شود. پزشک می تواند به تشخیص و درمان هر گونه بیماری زمینه ای که ممکن است باعث تغییر خلق و خو شود کمک کند. 

ابزارهای جدید روانشناسی

یک ارائه دهنده حرفه ای مراقبت از سلامت روان می تواند کمک کند ابزارهای روانشناختی عملی را بیاموزید و تمرین کنید که می تواند عزت نفس مثبت را تقویت کند تا بتوانید حس کنترل بیشتری بر احساسات خود تجربه کنید. این می تواند شامل مواردی مانند گذراندن یک دوره جدید، تکمیل مدرسه، یا دریافت آموزش معنی دار در حین کار باشد. ‌

همه این مهارت‌ها و ابزارها را می‌توان در هر سنی آموخت و به بهترین شکل با کمک یک مشاور ماهر که می‌تواند به عنوان یک راهنما و مربی در طول این فرآیند عمل کند، تسلط یافت. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان